Söker en rolig kappseglingsbåt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
freed
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 28 sep 2010, 23:36

Söker en rolig kappseglingsbåt

Inlägg av freed » mån 12 nov 2012, 00:40

Hej, jag funderar mycket på de djupare frågorna i livet, t ex vilken båt man behöver :)
Jag är 95% säker på att sälja kölbåten och skaffa något enklare, frågan är vad. Jag behöver ingen stor båt, övernattar i princip aldrig och har inte tid med för mycket meck.

Jag söker en rolig kappseglare, främst för onsdagsseglingar/srs/lys. Vore tacksam för er input och lite hjälp på vägen.
Här är mina funderingar och behov.

- gärna trailerbart, tom jolle kan funka
- gärna något med fart, gärna planande
- helst inte våtdräkt....men jag gissar att det blir oundvikligt med tanke på de båtar jag tittar på
- maxpris 200k men gärna mycket billigare
- seglar oftast två pers men båten måste gå att segla själv
- båten måste dock kunna kvalificera sig i srs även när man seglar två

Alternativ
- f18 katta, kul klass men funkar inte single handed? Våtdräkt är ok men trots allt en nackdel, lite trött på det efter 20 års wsurfande
- f16 katta, funkar det på två pers? kan f16 stealth funka för 160kg, kan man vända den själv?
- 505, verkar ball men funkar den för ensamsegling?
- 470?
- 420?
- weta trimaran, verkar klockren men går den att vända själv? Ok att segla två i en sån och ändå placera sig?
- mini 650, faller på priset och det är väl knappast något man trailar enkelt och riggar/mastar på en kvart, grymt cool dock
- campus, fart?.....kvalitet? Inte heller något man riggar enkelt
- banan hobien, den klassiska, verkar bli väl mycket badande med en sån dock
- återgår till windsurfing, köper ett formulakitt....billigt i jämförelse, men kommer att sakna tävlingsmomentet
- multi23, oj oj oj, hett, men ganska dyr och verkar svår att fälla ihop och traila
Andra förslag? Tacksam för tips!

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Söker en rolig kappseglingsbåt

Inlägg av stangen » mån 12 nov 2012, 17:43

Var bor du? Vad seglas det med för båtar/jollar runt om kring dig?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

freed
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 28 sep 2010, 23:36

Re: Söker en rolig kappseglingsbåt

Inlägg av freed » mån 12 nov 2012, 21:51

Seglar i öresund, dvs öppet hav men ändå ganska skyddat.
Seglar bara lys/klubbtävlingar, räknar inte med att åka runt och segla klasstävlingar. Blandad flotta, främst kölbåtar typ cumulus, ngn x-båt, nån accent osv, sen ett par kattor och nån trimaran.

Vad för båt hade ni satsat på!?

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Re: Söker en rolig kappseglingsbåt

Inlägg av Puff » tis 13 nov 2012, 00:25

606! Lagom stor och dyr. Kul segling och chans för riktig kappsegling, d.v.s. entypskappsegling.

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Re: Söker en rolig kappseglingsbåt

Inlägg av Steen » tis 13 nov 2012, 10:58

CB66 är ett alternativ.
Ersatt min 34 fots båt med en H-båt för några år sedan. Har inte ångrat valet en sekund. Kan hanteras av 1 person och du kan vinna lokala tävlingar med bara 2 personer ombord. Med 3 personer på båten seglar den från många större båtar på kryss och den kan/skal inte revas i frisk vind.
Steen
Danmark

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Söker en rolig kappseglingsbåt

Inlägg av Peter_K » tis 13 nov 2012, 12:24

Inte planande - men jag är sjukt svag för 806:an.
http://hem.fyristorg.com/segla806/index.html
Alla borde ha skägg

freed
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 28 sep 2010, 23:36

Re: Söker en rolig kappseglingsbåt

Inlägg av freed » tis 13 nov 2012, 18:52

Bra förslag, både 806 och hbåt stod på listan förra gången men det blev en nf. Gillar nf men jag söker något utan fast köl. Annars kan jag lika bra behålla min nuv båt.

Cb lockar mig inte riktigt, tycker den är ganska dyr i förhållande till vad man får.

Ingen som rekommenderar kattor eller vad tror ni om wetan?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Söker en rolig kappseglingsbåt

Inlägg av Peter_K » tis 13 nov 2012, 19:19

Utan att ha någon erfarenhet i frågan, men är det inte väldigt blött att segla en katta på 16-18 fot? Och när det blåser lite om kvällen (=när det är kvällssegling) och det därmed är torrt, är den kul att segla då verkligen?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Söker en rolig kappseglingsbåt

Inlägg av Anders S » tis 13 nov 2012, 19:52

Alltså, jag kan misstänkas tala i egen sak här, men en rätt fräck båt som uppfyller en del av dina krav är en Starbåt. För att den skall vara rolig krävs dock att man har tillgång till en lyftkran, så man kan ställa den på (och av) trailern och den är inte riktigt seglingsbar i lätt väder om man är ensam. Jag har haft (eller har fortfarande) en sådan tillsammans med sonen, men den har seglats alltför litet och för sällan. Man får dock löjligt mycket båt för pengarna.
Anders S

spackel
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:11

Re: Söker en rolig kappseglingsbåt

Inlägg av spackel » tis 13 nov 2012, 20:36

Jag tror på Wetan, är själv sugen på att skaffa en. Men du får nog skaffa torr-dräkt

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Re: Söker en rolig kappseglingsbåt

Inlägg av Steen » ons 14 nov 2012, 10:08

Om det måste vara en jolle, kommer jag också välja Weta.
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Söker en rolig kappseglingsbåt

Inlägg av J@nne » ons 14 nov 2012, 12:02

En kul båt/jolle är den gamla Triss sx2, svåra att få tag på men kul för pengarna. Tror mig veta var det kan finnas en som har legat länge på land. Sidney Larsson som hade det kvarvarande lagret av delar till Triss efter att det lades ner bor utanför Kungälv. Har själv varit där och köpt grejer en gång och då låg det en sx2 i trädgården. Båten har en ovanlig form och ganska stor sittbrunn. En liten ruff med 2 nödkojer. Finns även med hoytbom tror jag. Kolla bilder på google.

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Söker en rolig kappseglingsbåt

Inlägg av gvs » ons 14 nov 2012, 14:48

Har du tittat på c55?

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Söker en rolig kappseglingsbåt

Inlägg av richardk » tor 15 nov 2012, 18:27

Eller varför inte en Wayfarer..? Trevlig båt som funkar bra att segla både ensam och med gast.

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Söker en rolig kappseglingsbåt

Inlägg av KaptenKlant » tor 15 nov 2012, 18:47

J@nne skrev:En kul båt/jolle är den gamla Triss sx2, svåra att få tag på men kul för pengarna. Tror mig veta var det kan finnas en som har legat länge på land. Sidney Larsson som hade det kvarvarande lagret av delar till Triss efter att det lades ner bor utanför Kungälv. Har själv varit där och köpt grejer en gång och då låg det en sx2 i trädgården. Båten har en ovanlig form och ganska stor sittbrunn. En liten ruff med 2 nödkojer. Finns även med hoytbom tror jag. Kolla bilder på google.

med risk för trådkapning; men SX2 har intresserat mig i åratal, men har aldrig sett nån IRL. Kan nån berätta ad den väger (hittar inte här på Båtfakta) och trailerbarheten samt slutligen om man kan resa/fälla masten ensam.

sorry för ngt off-topic... :o
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Skriv svar