Laddning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Laddning

Inlägg av oceansailor » mån 05 mar 2012, 20:28

För den intresserade så finns här en liten test på vad laddspänningen betyder för laddningen.

http://www.sterling-power.com/support-faq-1.htm

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Laddning

Inlägg av oceansailor » mån 05 mar 2012, 21:02

Och här en länk till en batteritillverkare som gör riktigt bra batterier. De har skrivit en ingående " user guide" med rekommendation om bla. laddspänning 14.8 V för FV batterier. Självfallet skall det vara en riktig laddare med tid samt temperaturbegränsning av de olika laddstadierna.

http://www.trojanbattery.com/pdf/TRJN01 ... sGuide.pdf

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Laddning

Inlägg av bosseh » mån 05 mar 2012, 22:44

Man brukar säga att bra laddning av ett vått batteri ska ske enligt IEIE-metoden där I är ström och E är spänning.
1. Bulkladdning - En ström på max 25% av batteriets kapacitet vid ca 14,4 V. Under denna tid får man i ca 75% av batteriets kapacitet. Här laddar man med konstant ström. Håller man sig till max 25% laddström så brukar spänningen inte bli högre än ca 14,4V
2. Acceptansladdning - laddning med 14,4 V medan strömmen minskar. Under slutet av denna fas är gasningen som kraftigast. Man kör så här tills strömmen kommit ned till ca 2% av kapaciteten.
3. Utjämningsladdning. Detta är en viktig fas som oftast glöms bort.Man låter batteriet fortsätta att laddas med 4% av kapaciteten tills spänningen slutar att stiga (oftast omkring 15,5 - 16,2 V). Detta rör om i cellerna och utjämnar skillnader mellan cellelrna. Utjämingsladding ska ske ca varannan månad. Eftersom spänningen blir hög så bör all elektrisk utrustning kopplas bort. Enklast och effektivast är alltså att göra detta manuellt. Vissa intelligenta laddar kör en liten utjämning då och då. Effekten av detta är lite tveksam men det skadar inte.
4. Underhållsladdningen - motverkar självurladdningen. Normalt ca 13,6 V.

Man kan ladda med högre spänning för att snabba på processen men batteritillverkarna säger att livslängden förkortas. Fast det märker man först efter några år.

Vill man ha optimal balans mellan livslängd och kapacitet så tillåter man bulkladdning men bara delvis acceptansladdningen. Dvs man kör med 25% av kapaciteten tills man når 14,4V därefter fortsätter man med konstant spänning 14,4V tills strömmen börja sjunka då övergår man till underhållsladdning. Man får i typ 85% och batterierna håller länge. Behöver man mer kapacitet är det billigaste och effektivaste att skaffa fler batterier.
Egentligen fungerar den enkla regulatorn i generatorn ganska bra i en segelbåt. Ska man prata pengar så ger ett extra batteri mer än en intelligent regulator.
Det som är viktigt, i synnerhet i den senare delen av laddningen är att ta hänsyn till batteriernas temperatur.

Nuförtiden är det ju oftast så att motorn ger bulkladdningen och solpanelerna acceptans och underhållsladdning. De solregulatorer jag har kollat på är dessutom snälla mot batterierna eftersom de snabbare går över till underhållsladdning.
I en segelbåt är jag ganska övertygad om att en vanlig "bonngenerator" ihop med solpaneler gör att batterierna håller länge. Är man seglare som oftast går för motor (som man ser ibland) eller har en motorbåt är en intelligent regulator mer befogad.
Man kan räkna lite. Säg 200Ah batteribank. Ligg stilla några dagar så att vi har tömt maximalt dvs 100Ah. En "normal" kompressorkyl drar 15Ah/dygn. Att få belysningen att dra mer än 30W är nästan en bedrift idag, säg 4h så blir det 10Ah. Samma mängd är val normalt för en TV. Sen går det säkert 10Ah på diverse. Summa 45Ah. En 50W solpanel tillför ca 15-20Ah. Av batterierna tar vi netto 30Ah så vår bank räcker i tre dygn.
Vi har alltså 200Ah i batterierna och får då ladda med max 50A - vilket ju generatorn kan klar. en hur länge går vi för motor? Jag kommer sällan upp i mer än en halvtimma. Men andra kanske använder motorn mycket mer? Med en halvtimma motor återförs ca 25Ah. Men skulle en intelligent regulator ge mer? Nä, generatorn ger inte mer och under den första timman brukar den ge ganska bra. Kör man två timmar motor (hemsk tanke) så kommer den intelligenta regulatorn att göra skillnad på slutet. Nu kan man räkna lite på vad en solpanel till ger. Ett extra batteri kanske i kombination med en större generator. Eller en Honda på badbryggan?

Trojan batterier är extremt bra batterier. Men lite speciella. De rekommenderas att laddas med 14,8V men med max 10-13% av batteriernas kapacitet. "Vanliga" batterier rekommenderas att laddas med 2,5 gånger högre ström eller Trojan behöver 2,5 ggr längre laddningstid. Inte direkt det man vill ha en en segelbåt eller hur? I båtar så bruka man dock ladda Trojan precis som "vanliga" batterier dvs med max 14,4V.

Pratar man med batteritillverkarna brukar alla säga att det som knäcker flest batterier är överladdning.

jappelino
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 15:00

Re: Laddning

Inlägg av jappelino » tis 06 mar 2012, 08:32

Håller med bosseh om standardgenerator, dock kan man använda batterier som är bättre på att ta laddning även när de inte är något djupare urladdade.

Jag kör med standardgenerator och två Optima blue top på 55 Ah dvs totalt 110 Ah. Med en tångamperemer har jag mätt upp 30 A, motsvarande siffra för "standardbatterier" ligger runt 10 A.

Använder man motorn ca en halvtimme om dagen så betyder skillnaden ganska mycket.

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Laddning

Inlägg av SYBY » tis 06 mar 2012, 10:03

Det finns några formuleringar i bosseh:s inlägg som jag ställer mig frågande till och som jag tror kan leda tanken fel. Nämligen att batterier skulle kunna ta skada av att laddas med alltför hög ström, exempelvis en ström på mer än 25 procent av av batteribankens kapacitet i Ah. Och att det krävs någon form av insats från båtägarens sida för att begränsa laddströmmen.
Min uppfattning – men jag kan ju ha fel – är i stället att batteriet/batteribanken själv bestämmer i vilken takt det låter sig laddas. Denna takt (charging rate) kan variera mellan olika batterityper, 25 procent av kapaciteten är den siffra som brukar nämnas för vanliga våta bly/syra batterier. Det är alltså den ström som batteriet maximalt klarar av att ta emot under bulkfasen – inte vad batteriet maximalt får utsättas för.
Tankeexperiment: Penta utrustar numera sina smådieslar med generatorer på 115 A. Det är inte osannolikt att den minsta 13-hästaren hamnar i en båt (snipa?) med bara ett enda batteri, kanske på 75 Ah. Risk för överladdning? Nej, batteriet kommer bara att acceptera knappt 20 A (om det är ett vanligt start- eller fritidsbatteri).
AGM sägs kunna ta emot laddning i högra takt, kanske uppåt 50 procent av Ah-kapacitieten. Men det är fortfarande batteriet som bestämmer, inte laddkällan.
Enda sättet att överladda ett batteri är, enligt vad jag förstår, att ladda med för hög spänning (över 14,4 V för vanliga våtceller) eller att låta denna spänning ligga kvar alltför länge.
Jag ställer mig också lite tveksam till uppgiften om att överladdning skulle vara den vanligaste orsaken till att batterier knäcks, åtminstone i båtsammanhang. Batterikunniga personer som jag talat med brukar i stället lyfta fram olika former av underladdning: Att batterier blir stående urladdade alltför lång tid och att de alltför sällan blir riktigt fulladdade.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Laddning

Inlägg av bosseh » tis 06 mar 2012, 11:10

STBY:
I en vanlig installation så kommer inte laddningen att inte överstiga de 25%, precis som du säger. För att ladda hårdare, med risk för skador, krävs någon form av manipulerande regulator. I det korta perspektivet verkar det bra med snabbare laddning, det är lätt att sälja in. Men ekonomiskt är det en avsevärd skillnad om batterierna håller 5 eller 6 år. När man köper så brukar 20% vara en avsevärd skillnad.
Normalt finns ju heller ingen anledning att begränsa laddströmmen, det är ju oftast få tillfällen. Har man ofta långa laddtider så kan det vara en fördel att begränsa. Ett relä och en diod är det som behövs.
Jag menar att de flesta segelbåtar klarar sig bra med standard utrustningen.

Betr. batteridöd så är nog underladdning ett större problem i segelbåtar än överladdning. Om man nu inte börjar manipulera laddströmmen.
För motorbåtar är överladdning definitivt ett problem.
Segelbåtsbatterier är en liten del av marknaden. Numera blir batterier sällan stående oladdade pga solpanelerna men generellt är det annars ett problem.
För ett långt batteriliv så måste batterierna utjämningsladdas, detta sker dock ofta ganska sällan. Enklast görs detta med en nätansluten laddare.

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Laddning

Inlägg av paliswe » tis 06 mar 2012, 17:16

Jag har råkat ut för både under- och överladdning. Normalt blir batterierna underladdade om man använder vanlig generatorladdning vilket bidrar till sulfatering. Då har båtägare skaffat sig billiga 230V-laddare som kokat sönder batterierna. Det finns båtägare som byter batterier var och varannat år.
Att ladda med en bra laddare typ Ctek som går på 230V är det inte många som argumenterar mot men sätter man samma laddare i en båt och låter den drivas av 12V (nåja, 13,5V då) från en generator, då uppstår en djupsinnig diskussion om lämpligheten av det ena eller andra alternativet som kan spara in en krona här eller där. För mig har det varit en sommar helt utan problem med ström i båten, har alltid legat på topp. En Forgus 31 som haft ständiga problem med batterierna fick Ctek installerat och hade sedan inga som helst problem resten av sommaren. Om sedan batterierna varar 5 eller 6 år spelar mindre roll, det är ett stort lyft för dessa båtägare som tidigare bytte var och varannat år.

Kallseglaren
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 08:48

Re: Laddning

Inlägg av Kallseglaren » ons 07 mar 2012, 16:35

Många kloka synpunkter tror jag, laddning är alltid en intresseväckande fråga för oss seglare, åtminstone de av oss som mest seglar.
Min första fråga gällde om någon visste hur man får ett skjiljerelä att dra via landström........ Kul att det blev en fortsättning.
Hittills verkar för mig de bästa lösningarna vara att ha en liten separat laddare för startbatterierna under landsättningsperioden. tanken med hopkoppling av alla ackar med en startkabel känns lite fel eftersom en skillnad i kondition mellan olika batterier osvikligen kommer att innebära att det sämsta batteriet kommer att parasitera på övriga när man inte laddar. De flesta av oss får ju inte ha en landström ansluten under landsättning annat än när du är på plats personligen, detta kan man ju ha förståelse för.
En annan synpunkt har varit att köra olika batteribankar med separata solcellsladdare (billiga) matade från en gemensam källa. Det lät som en intressant lösning. Kollade prisnivån lite och kunde inte hitta några i det segmentet, var finns dom? Gamla datorladdare har säkert de flesta flera av....... att mata styrdonen med.
Nu drar det snart ihop sig till vårkänslor

Sov du lilla segelbåt
Än så är det vinter
än så är det långt till vår
osv
Kallseglaren
Maxi 87
338

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Laddning

Inlägg av paliswe » tor 08 mar 2012, 08:33

Kallseglaren skrev:Min första fråga gällde om någon visste hur man får ett skjiljerelä att dra via landström........
Jaha, var frågan så enkel :) det är bara att ansluta laddaren till startbatteriet och se till att skiljereläet är kopplat till startbatteriplus. Då slår reläet till och laddar alla batterierna. När laddaren går från släpper skiljereläet.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Laddning

Inlägg av Lasse L » tor 08 mar 2012, 08:51

paliswe skrev:
Kallseglaren skrev:Min första fråga gällde om någon visste hur man får ett skjiljerelä att dra via landström........
Jaha, var frågan så enkel :) det är bara att ansluta laddaren till startbatteriet och se till att skiljereläet är kopplat till startbatteriplus. Då slår reläet till och laddar alla batterierna. När laddaren går från släpper skiljereläet.
Nja så enkelt är det inte.
Startbatteriet är ju laddat och lämnar spänning till relät som inte kommer att släppa.

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Laddning

Inlägg av paliswe » tor 08 mar 2012, 09:56

Lasse L skrev:Nja så enkelt är det inte.
Startbatteriet är ju laddat och lämnar spänning till relät som inte kommer att släppa.
Skiljereläet borde släppa under 13 V. Annars är det ett vanligt relä som styrs av t ex D+ på generatorn.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Laddning

Inlägg av bosseh » tor 08 mar 2012, 10:03

Kallseglaren skrev: En annan synpunkt har varit att köra olika batteribankar med separata solcellsladdare (billiga) matade från en gemensam källa. Det lät som en intressant lösning. Kollade prisnivån lite och kunde inte hitta några i det segmentet, var finns dom?
En sådan här: Solregulator, 5A. $13,89 = 94 kr inkl. frakt!
http://www.ebay.com/itm/12V-5A-Solar-Pa ... 847wt_1171
Det finns många liknande, just den här har jag till åkgräsklipparen.
Till mitt projekt var det lämpligt med kontakter, Tre för $3.85
http://www.ebay.com/itm/DC-Plug-Connect ... 5243wt_937
--
Du har ett generatorstyrt skiljerelä, det funkar inte med landanslutning. Dessutom är det bättre att ha ett "styrdon" per batteribank, solcellsregulatorerna är intelligenta och ger alltid korrekt laddning.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Laddning

Inlägg av Lasse L » tor 08 mar 2012, 16:42

paliswe skrev:
Lasse L skrev:Nja så enkelt är det inte.
Startbatteriet är ju laddat och lämnar spänning till relät som inte kommer att släppa.
Skiljereläet borde släppa under 13 V. Annars är det ett vanligt relä som styrs av t ex D+ på generatorn.
Saxat från Kallseglarens fråga:
"Har en Maxi 87 som var standardutrustad med MD7B med 35A generator och 45W solcell på pinne med regulator. All belysning är bytt till led. Kylen är gammal och drar mycket ström. Bilstereo med vilströmförbrukning. Generatorstyrt skiljerelä i batteribanken."

Där framgår att det är ett generatorstyrt skiljerelä.
Ett sätt att styra det är med ett 12 V agg. som matas från landströmmen.
skiljerela.jpg
Edit: bilden

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Laddning

Inlägg av bosseh » tor 08 mar 2012, 17:54

Lasse L skrev: Ett sätt att styra det är med ett 12 V agg. som matas från landströmmen.
Jo det går men det är en tveksam metod. Säg att startbatteriet dör under vintern då kommer strömmen från husbatterierna att rusa över i startbatteriet varje gång ladströmmen kopplas in och med stor sannolikhet har man mindre ström efter laddning i husbatterierna. Landansluter man under sommaren så är risken mindre eftersom man har bättre koll på batterierna då.
Bättre är att sätta laddaren på husbatterierna och sätt en underhållsladdare på startbatteriet.

Ett enkelt sätt att underhållsladda husbatterier är att koppla en datorladdare (19V 3-4A) till solpanelen. Förutsatt man har en bra solcellsregulator (ej MaxPower!). Man bör också kolla att panelen har inbyggda dioder (det brukar vara så) - det finns ingen anledning att värma solpanelen. Koppla in laddaren och kolla att strömmen går till batterierna och inte till panelen. Alternativt kopplar man bort solpanelen.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Laddning

Inlägg av oceansailor » tor 08 mar 2012, 19:58

Vad är problemet med Maxpower?

Skriv svar