Sjörövarflagga

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av Mr Q » lör 17 okt 2009, 16:57

I vårt fall behövs inte heller någon sjörövarflagga, det är våra barn som terrar livet ur hela viken med gummiljollen. Eller fel, som ingår i den koordinerade armadan av motoriserade gummibåtar med skeppar-snittålder på 9 år. :mrgreen:

Undantaget när pappa ska visa hur man planar med en undermotoriserad gummibåt. Det går men det tar tid och man får hänga sig över fören. Sen finns det ju de där hemska typerna som sätter på en 6 hk motor på jollen, fusk! (fast jag skulle ju självklart vilja ha en :mrgreen: )

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av mariatherese » tis 20 okt 2009, 07:28

David, du har helt rätt. Det handlar om att välja sina fajter. Vår minsta, bara 3,5 i sommar noterade att det fanns piratflaggor på många av båtarna som vi mötte och att det fanns att köpa i båttillbehörsaffären. Vi lyckades stå emot denna sommaren, mest för att jag också hade en passiv diskussion om svenska flaggan med min man... Men nästa sommar blir det antagligen en sjörövarflagga på båten. Mest för att allt som kan göra båtlivet lite roligare för den minsta skall uppmuntras. Leker att det finns pirater gör vi faktiskt ibland när vi inte har något annat att göra. Men det är skoj eftersom hon fortfarande är liten nog att verkligen tro att vi kommer att bli bordade!! :wink:

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av morg » mån 02 nov 2009, 12:02

I senaste på kryss är det en Lennart som tycker att sjörövarflaggor är dåligt sjömanskap. Snacka om att ha tappat kontakten med verkligheten...

På ren fördom gissar jag att Lennart är fyrtiotalist och konstaterar bara att det verkar finnas många i den generationen som hatar glada barn. Är det en hel generation av skratthatande Voldemortar!

Snacka om perspektivlös tomte som kör samma begrepp på packade galningar som stirrar på plottern på vägen ut till Sandhamn och en barnfamilj som hissar en piratflagga köpt på Coop Forum. Fruktansvärt är det att glädja de små liven som älskar pirattrenden som varit bland småungarna de senaste åren! Om barnfamiljerna är att likställa med åtalbara galningar vad är då Coop skyldiga till. Landsomstörtande högföräderi och terrorism!

Tur att man gått ur den hemska klubben av vegagubbar som tror de kör linjeskepp på 1700-talet...

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av Eilean » mån 02 nov 2009, 17:31

Nu var det väl inte SXK's ståndpunkt som presenterades.
Inte för att jag har någon större lust att vare sig försvara den gode Lennarts märkliga och surmagade insändare, inte heller SXK´s eventuella (eller brister på...) kvaliteter. Men rätt skall väl vara rätt.


Sedan kan man ju undra vad dessa (http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/engl ... 335810.stm) tycker om det skojiga med barns skratt under piratflaggan.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av Maxi33 » mån 02 nov 2009, 17:54

"Sedan kan man ju undra vad dessa (http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/engl ... 335810.stm) tycker om det skojiga med barns skratt under piratflaggan."
Skrev Eilean.

Min gissning är att de inte skulle bry sig det minsta om barn som har kul på fritidsbåtar med piratflagga, lika lite som de bryr sig om Johnny Depp och Pirates of the Carribean - men de skulle ha bestämda synpunkter på folk som ser piraterna utanför Afrikas kuster som desperata fattiga fiskare som bara försöker hävda sin rätt.

Detta självklart skrivet angående sakfrågan och utan varje syftning på någon person, verklig eller fiktiv.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av Eilean » mån 02 nov 2009, 19:18

Ja du Maxi 33. Jag vet inte. Men om jag skulle vara piratoffer på riktigt skulle jag kanske reagera på flaggan, precis på samma sätt som en del flyktingar undan krig reagerar på modet med militär-kamouflagekläder. Men vad vet jag? Inlägget var mest menat som ett bland många utslag av ordbajseri. Inget allvarligt menat.

Där här med fattiga somaliska fiskare; - du menar väl inte att det finns folk (förutom piraterna själva) som på fullaste allvar menar att piraterna är desperata fiskare som hävdar sin rätt. Sådana befängdheter kan ju inte få stå oemotsagda!

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av Maxi33 » mån 02 nov 2009, 19:41

När förhoppningsvis de båda är fria, kan jag väl föreställa mig att de framöver kommer att få obehagliga associationer av en leksakspiratflagga, Eilean.

Just nu har de fullt upp med verkligheten, och i den är naturligtvis piraterna fullblodskriminella utan något ursäktande, jag vet faktiskt inte varifrån jag fick minnesbilden att någon på något sätt skulle ha försökt förstå piraternas agerande som något annat.

Skall försöka bli mer nyanserad framöver, men jag vägrar fortfarande att använda smileys trots såna extrema provokationer som ditt inlägg, Eilean.

MVH
Håkan
En expert i mängden

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av morg » mån 02 nov 2009, 20:21

Eilean skrev:Nu var det väl inte SXK's ståndpunkt som presenterades.
Inte för att jag har någon större lust att vare sig försvara den gode Lennarts märkliga och surmagade insändare, inte heller SXK´s eventuella (eller brister på...) kvaliteter. Men rätt skall väl vara rätt.
Jag har blivit påkörd av en audi en gång. Hoppas ingen har mage att ge sitt barn en leksaksaudi. Under uppväxten har jag fått stryk av både nassar med svenska flaggor på jackorna och adidaskrigare. Men nog fan klarar jag med lätthet att hålla mig borta från sverigedemokraterna och överlever en svensk midsommar trots alla blågula skratt! Sen undrar jag om inte piratoffren har svårare för gummijollar som kommer snabbt bakifrån än leksaksflaggor!

Lennart var som jag sa på pricken mitt i prick vad mina FÖRDOMAR sa om kryssarklubbegubbar. Snubbar som med flaggreglementen i högsta hugg väcker barn genom att knacka på förpiksluckan för att flaggan hänger i aktern klockan 22.

Sen kan man ju försöka förstå och bearbeta utan att ursäkta. Amerikaner är expert på att se på kriminalitet som en moralfråga men sen blir deras lösningar sämre och sämre, spänningarna i landet större och större och fängelserna fullare och fullare. Lösningen på pirateriet kanske inte ligger i att skjuta dem till siste man utan i något annat, vad vet jag. Kanske är det trygga stater med politisk rättvisa och ekonomisk välfärd som behövs eller det kanske bara är en slump att danskarna inte hugger varenda skuta som skall genom bälten.

Piratflaggor från toys r' us eller coop forum har de nog inte på gummibåtarna iaf.

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av Nautihamstern » tis 03 nov 2009, 10:54

Mr Q skrev:I vårt fall behövs inte heller någon sjörövarflagga, det är våra barn som terrar livet ur hela viken med gummiljollen. Eller fel, som ingår i den koordinerade armadan av motoriserade gummibåtar med skeppar-snittålder på 9 år. :mrgreen:

Undantaget när pappa ska visa hur man planar med en undermotoriserad gummibåt. Det går men det tar tid och man får hänga sig över fören. Sen finns det ju de där hemska typerna som sätter på en 6 hk motor på jollen, fusk! (fast jag skulle ju självklart vilja ha en :mrgreen: )
Störst jubel blir (okej, blev) det ju när pappa (överdimensionerad) försökte få gummijollen (underdimensionerad) att plana med utombordaren (likaledes underdimensionerad) genom att luta sej ut över fören på jollen, varpå hela halva jollen började tryckas ner under vattenytan av sagda utombordare.
Iik! sa pappa. Bwahaha! sa barnet.
Nu har vi en tyst, säker och lätthanterlig(are) elmotor till jollen. Ingen jävlas ostraffat me pappa, inte ens Evinrude. Sådeså!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av Fredrik » tis 03 nov 2009, 21:21

Är det någon som vet hur det går till i världen nuförtiden? Använder moderna pirater piratflagga eller har de det dåliga omdömet att skjuta folk och borda båtar utan flagga?
X-342 SWE 18 "Kexet"

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Sjörövarflagga

Inlägg av morg » ons 04 nov 2009, 10:07

Fredrik skrev:Är det någon som vet hur det går till i världen nuförtiden? Använder moderna pirater piratflagga eller har de det dåliga omdömet att skjuta folk och borda båtar utan flagga?
Inte ens när det begav sig var pirater så dumma att de seglade omkring med flaggan i topp så jag gissar att de moderna inte heller är så blåsta att de hissar sådan flagg. Man vill väl helst komma inrusande på bryggan oupptäckt så att vråla "merja merja mojsi" och föra piratflagg är väl kanske inte det mest begåvade man kan göra.

På den gamla goda tiden förde man nationsflagg tills man var inom skotthåll då man hissade den svarta flaggan (Då kunde man få nåd om man gav sig). Gav man sig inte hissades den röda flaggan (no mercy) och sen var det svordomar, romrus och bordning som gällde. Att ligga i naturhamn i patrullerade vatten med piratflagga i toppen nja kanske inte! (Källa Wikipedia så det stämmer säkert lite lagom bra!)

Tydligen har ett gäng flygflottiljer piratflagga i sitt symbolspråk och duger det åt Royal Navy att ha Jolly Roger hissad när man glider in i hemmahamnen efter krig i Irak så kanske "oskicket" börjar bli lite vedertaget och bytt symbolik i olika sammanhang!

Vi skall nog ha en röd piratflagga stuvad i ruffen nästa år ifall vi dyker på någon Lennart, vi behöver en större båt!

Skriv svar