Vad är detta för segelbåt (en ketch)?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Vad är detta för segelbåt (en ketch)?

Inlägg av Pelle-48 » mån 20 jul 2009, 20:32

Den klassiska frågan som ni brukar klara av på detta forum......
Just nu ligger denna båt på besök i Vänersborg. Det står "Sunrise, Aalborg" på aktern.

http://farm4.static.flickr.com/3532/373 ... ecea_o.jpg

MVH
Pelle

Facil26_Fin
Guldmedlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 04 sep 2007, 05:25
Ort: Borgå Finland

Re: Vad är detta för segelbåt (en ketch)?

Inlägg av Facil26_Fin » mån 20 jul 2009, 21:21

Tyvärr vet jag inte vad det är för båttyp.
Men blev och funderade på Triaticstag som sitter väldigt löst.
Var med och riggade en mycket mindre ketch och mesanmasten var mycket ostabil och huvudmasten
fick inte tillräckligt stöd bakåt utan detta stag. Dock var båten mindre och en lite annan konstruktion på riggen.
De e' skönt o segla :-)
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester :(

PC
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 16:32

Re: Vad är detta för segelbåt (en ketch)?

Inlägg av PC » mån 20 jul 2009, 21:46

Facil26_Fin skrev:Tyvärr vet jag inte vad det är för båttyp.
Men blev och funderade på Triaticstag som sitter väldigt löst.
Var med och riggade en mycket mindre ketch och mesanmasten var mycket ostabil och huvudmasten
fick inte tillräckligt stöd bakåt utan detta stag. Dock var båten mindre och en lite annan konstruktion på riggen.
Jag tror inte att det behöver vara något problem. Mesanmasten har även två "framåtriktade" vant eller stag på varje sida, både undervant som går upp til under salingen och andra stag (vet inte vad kom skulle heta) som går upp i masten ganska högt. En båtbyggare (proffs) jag känner har en 34 ft ketch som är riggat ungefär så, och helt utan stag mellan masterna. Två separata riggar så att säga.

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Vad är detta för segelbåt (en ketch)?

Inlägg av naffatS » tis 21 jul 2009, 01:14

Det är vanligt att triaticstaget, som ju funkar som förstag för mesanmasten, går via ett block i toppen av mesanmasten och ner till däck där det kan sättas an liksom backstagen på stormasten. På den här båten har man slackat på spänningen.

Staffan

eos
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 jun 2008, 21:31

Re: Vad är detta för segelbåt (en ketch)?

Inlägg av eos » tis 21 jul 2009, 19:35

Pelle-48 skrev:Den klassiska frågan som ni brukar klara av på detta forum......
Just nu ligger denna båt på besök i Vänersborg. Det står "Sunrise, Aalborg" på aktern.

http://farm4.static.flickr.com/3532/373 ... ecea_o.jpg

MVH
Pelle
Bör vara en ketch förliga masten högre än aktra samt aktra masten för om hjärtstocken en yawl har aktra masten akter om hjärtstock
och på en skonar rigg är aktra masten högre så jag tror på en ketch

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Vad är detta för segelbåt (en ketch)?

Inlägg av Pelle-48 » ons 22 jul 2009, 18:46

Visst är det en ketch- jag trodde aldrig att det var en jawl. Frågan är om jag överhuvud taget har sett en jawl i verkligheten...
Jag gissar att det är en one off båt- den är ca 15 m lång så det var knappast läge för serie.
Någon som känner igen konstruktören?
Om jag jämför med Swan ritad av Sparkman & Stephens så är denna smalare än tex Swan 55 (finns både som ketch & sloop).
Långfärdsseglare brukar föredra ketch framför sloop. Nån som har erfarenhet i hårt väder?
Kappseglare brukar föredra en sloop. Mesanytan gör nog ganska lite för farten gissar jag.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad är detta för segelbåt (en ketch)?

Inlägg av Eilean » tor 23 jul 2009, 22:40

Pelle-48 skrev:Visst är det en ketch- jag trodde aldrig att det var en jawl. Frågan är om jag överhuvud taget har sett en jawl i verkligheten...
Jag gissar att det är en one off båt- den är ca 15 m lång så det var knappast läge för serie.
Någon som känner igen konstruktören?
Om jag jämför med Swan ritad av Sparkman & Stephens så är denna smalare än tex Swan 55 (finns både som ketch & sloop).
Långfärdsseglare brukar föredra ketch framför sloop. Nån som har erfarenhet i hårt väder?
Kappseglare brukar föredra en sloop. Mesanytan gör nog ganska lite för farten gissar jag.
För vår del brukar storen åka ner helt i friskare vind, går då på mesan och genua. Friskar vinden i ytterligare blir det stor och rullrevad genua, ytterligare hårdare vind, mesan (ev revad) och storm/hårdvindsfock.
I riktigt lätt vind hissar vi dessutom ett mesanstagsegel.
Klart att mesanytan betyder något för farten. Utan den minskar man ju den totala segelytan med kanske 15-20%.
Många påstår att mesanen inte gör nytta på kryss, men det är oftast de som aldrig seglat en kech, eller har haft gamla, illasittande segel.

Eilean har inget triactic-stag, masterna är helt individuellt stagade och mesanen har backstag, svepta toppvant, dubbla undervant samt ett diamantstag mellan topp och fot.
Bilagor
mesanstag 2.JPG
mesanstag 1.JPG

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Vad är detta för segelbåt (en ketch)?

Inlägg av Pelle-48 » fre 24 jul 2009, 15:12

Tack Eilean för dina synpunkter och din länk med mycket läsvärt!
Jag tänkte närmast att en sloop har högre mast och därför bättre lättvindsegenskaper. Totalt har väl en ketch större yta men de flesta kappseglingar tex Tjörn Runt sker i svag vind.
Jag har läst "Böljande blå ocean" av Leif Alm. Den Laurin 38:an är också ketch-riggad och det är nog ett bra val för långsegling.
Nu har jag hittat en jawl. I Båtnytt Extra 1974 finns en Ohlson 38 för 190.000......

Skriv svar