IF jämfört med Marieholm 26

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
maria wagner
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 06 jun 2005, 20:26

IF jämfört med Marieholm 26

Inlägg av maria wagner » mån 06 jun 2005, 20:50

Är det någon som har erfarenhet av både Marieholm 26 och IF-båten och kan bidra med åsikter till oss som står i valet och kvalet av att köpa endera av dessa båtar. Marieholm 26 skulle nog passa familjen bättre med något högre komfort och mer utrustning och inombordsmotor. Men jag förstår att den seglar relativt långsamt. Känns den trög att segla? eller är det bara något som märks när man jämför sig med andra?
maria

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » mån 06 jun 2005, 21:41

Subjektivt kan nog en IF kännas litet snabbare, och lystalen skiljer sig en hel del. I verkligheten är skillnaden mycket liten. MH 26 har inombordare + fast propeller som standard, IF har det inte. Detta förklarar halva LYS-skillnaden - andra halvan beror nog mest på att IF:en kappseglas intensivt av mkt duktiga seglare - detta lyfter LYS-talet. En IF med inombordare och halvgamla segel blir inte automatiskt snabbare än en MH26.

Min uppfattning är dock att både IF och MH26 är \"välseglande\", dvs båtar som sköter sig som de ska, är \"lätta\" att segla och seglar hyfsat även utan supervaksamhet på segel och rorkult. MH 26 har högre fribord och blir litet bättre sjöbåt, därför. Man skall dock vara medveten om att båda modellerna gör sig bäst i skärgård, De tål vind bra, men är för tunga och smala för att gå riktigt bra i hård vind utomskärs.

Inombordare som standard och litet större ruff är två bra argument för MH26. En IF i bra skick är förmodligen lättare att sälja, och det ges många fler tillfällen att segla \"entyp\" - IF är ofta en egen klass i många kappseglingar.
Anders S

matsa

Inlägg av matsa » tis 07 jun 2005, 21:27

nu ska jag inte skriva att det är som att välja mellan pest eller kolera. oj!! nu skrev jag det i alla fall! :lol: om man väljer mellan dom 2 båttyperna är det väl bara att bestämma sej om man vill kappsegla i entypsklass(IF) med hård konkurrens, eller kappsegla i LYS-klass och kunna placera sej relativt bra(M-26) eller inte kappsegla alls. ska man inte kappsegla alls så föreslår jag att man provsitter både båtarnas sittbrunnar. sen borde inte valet vara speciellt svårt. /m
ps. bortse från det där med pest eller kolera.

Fredrik

Inlägg av Fredrik » ons 08 jun 2005, 12:46

Du kunde gjort det lätt för dig och oss och raderat det du vill att vi skall bortse ifrån.

Poul

Inlägg av Poul » ons 08 jun 2005, 20:46

Bortse från vad Matsa skriver om If-båten, för han verkar ha hakat upp sig på den. Förmodligen på grund av total inkompetens.

Så här ligger det till. Det finns en j*kla massa båtmodeller, men endast ett fåtal som är riktigt lyckade. IF-båten är definitivt en av dessa.

För en del så spelar ekonomin in som en viktig del i båtköpet och det gör att jag klassar dessa båtar som lite tokiga att jämföra, trots att de är så lika. En If kan gå för 50 000 och en bra M26 kan ibland säljas för 130 000.

Jag har seglat en hel del IF och känner väl till dess styrkor och svagheter. Sittbrunnen är lite liten. Är man tre så går det bra men fyra tycker jag är lite trångt. M26 har en större sittbrunn, men inget skarndäck vilket är fint att sitta på när man seglar IF.

M26 har en innombordare och oftast spoltoa. Trevligt att ha men tänk på att en 30 år gammal innombordare kan orsaka mycket huvudbry.

Själv anser jag att en IF är den bästa båten som finns att köpa för 50 000. En M26 är säkert en trevlig båt men för 100-130 000 så skulle nog jag eventuellt lägga till en slant och kanske satsa på något lite större.
Kanske en NF eller Rival??

Mvh Poul, Omega 42-seglare

matsa

Inlägg av matsa » ons 08 jun 2005, 22:01

en till som är expert på att bedöma folks kompetens utan att veta ett skit. du som har så stor båt är säkert mycket duktigare än jag som har mindre båt. så känns det väl alla fall när du seglar?? runt i din STOOORA omega 42. fy faan!!

gast

Inlägg av gast » tor 09 jun 2005, 09:04

Jag och bekanta till mig har ägt och seglat både IF och M26 och bytt upp till större efterhand.
Gemensamt omdöme vi har om dessa båtar är roderkänslan..fantastisk....något liknade har vi ej kännt på någon annan båt i . Det är viktigt , för där ligger mycket av lyckan av att segla.

Den fasta propellern kan ställas i lä bakom kölen och försumma bromseffekten för en semester besättning anser jag.

Skriv svar