Skruv eller popnit

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Calle C

Skruv eller popnit

Inlägg av Calle C » tor 28 apr 2005, 21:46

Hej

Skall montera nytt fäste för rodkick i masten, godstjockleken i masten uppskattar jag till ca 3mm. Bör beslaget skruvas eller popnitas? Håldiameter 6,5mm

Calle

matsa

Inlägg av matsa » tor 28 apr 2005, 21:56

-tja! det ska väl va såna där popnit i nåt som jag tror heter monell (eller nåt liknande?), med reservation för stavningen. jag har köpt såna hos en segelmakare som även säljer lite beslag å prylar. kolla med Benns, dom borde väl ha koll. med fel nitsort blir det väl korrosion. /m

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » tor 28 apr 2005, 22:02

Du behöver monellnitar. Det blir för lite gänga i maströret. Möjligen kan du köra genomgående skruv med mutter på insidan, men det förutsätter långa armar. Om du blandar rf med alu kan du också få korrosion. Med monell undviker du det.

//Anders

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 28 apr 2005, 22:03

Hej o tack

Det följde med popnitar (6,5mm) som jag antar är rätt.
Men har ingen tång för så grova.
Har sedan sett flera som har skruvade?
Blev lite tveksam. Och måste jag välja så vill jag ha det som blir bäst.

matsa

Inlägg av matsa » tor 28 apr 2005, 22:09

det blir rätt \"vitpulvrigt\" om man skruvar med rf-skruv. det brukar inte synas förrän man tar bort beslaget och kollar. -nita istället!!! fast jag brukar skruva ibland /m

Anders S

Inlägg av Anders S » fre 29 apr 2005, 06:41

Monelnitar är en bra kompromiss mellan hållfasthet och korrosionshärdighet. Dessa är inte heller lika hårda att dra som motsvarande i RF. Tänk på att rodkickens fäste är mycket hårt belastat i dragriktningen, så ju längre ner mot mastfoten du kan ha det, ju bättre. Fall inte i fällan att nita fast mastfoten i masten... om masten inte är genomgående. Däremot kan man tänka sig att just där mastfoten ger extra gods skulle det gå att gänga, men korrosionen blir fortfarande ett problem - mastfoten är dessutom \"ständigt salt\".

Biltema har/hade en relativt billig popnittång (svart, med långa armar) som klarar även stora nitar, men den är inte avsedd för \"industriellt bruk\" så den blir utsliten i gripklorna rätt fort (men för oss hobbyriggare som nitar några hundra nitar duger den fint).

Det går att använda skruv även långt inne i masten: Då sätter man en (lagom böjd) bricka på skruvhuvudet på en överlång skruv som tunnats ut i spetsen och där man borrat ett litet hål. Ascii-grafik:
__
| |-------------\\___ ___
| | ___||__|
|__|-------------/

Sedan skickar man en ståltråd (tunn) genom hålet, ut genom botten, och drar skruven inifrån, ut genom masten och beslaget. Muttern skruvar man sedan på utifrån (använd låsmutter) och det sista dras med hjälp av en tång som man håller spetsen med. Givetvis klipper, sågar eller \"vickar\" man av bulten då allt är klart. Kan kanske göras med M6, inga problem med M8 eller M10. Detta knep kan också användas för \"omöjliga\" lägen på andra ställen på båten.

Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 29 apr 2005, 09:45

Jag får nog köpa en ny popnittång.
Det blir troligen bäst så.
Masten är 18m och genomgående, så skruvande i den blir nog värre.

Tack
Calle

Ralph
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 30 jan 2005, 20:05
Ort: Solna

Inlägg av Ralph » sön 01 maj 2005, 20:44

Du bör absolut popnita för bästa hållfasthet. Det är också den metod som rekommenderas av de flesta masttillverkare. Popnittång finns att hyra för en knapp hundring för att göra jobbet. Finns hos de flesta uthyrare av verktyg och maskiner. Som tidigare inlägg påpekat skall du använde monel-nitar vilket brukar levereras med kickstång och andra masttillbehör. Se upp för kabelrännor med kabel i när du borrar!

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 31 maj 2005, 13:28

Hej

Så här gjorde jag.
Efter åtskilliga försök att köpa/låna en popnittång utan framgång, tog jag helt enkelt en äldre sax-nittång och borrade upp huvudet från 3,3mm till 4mm. Nu sitter beslaget bra, fick IOF skruva isär huvudet efter varje nit för att ta bort pinnen.

Calle

Användarvisningsbild
Aphrodite29
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 09 apr 2017, 19:46

Re: Skruv eller popnit

Inlägg av Aphrodite29 » ons 19 apr 2017, 22:58

Gammal tråd, men jag passar på att lägga in mitt tips om nittång för monelnitar här. Jag använde en tång från Biltema som kostade 399 kr för 6,4 mm monelnit. Det fungerade utmärkt för 7 popnitar. Jag kan dock tänka mig att hållfastheten är begränsad och att den slits ut efter ett tag.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000034439/
/B.
/Björn
Aphrodite 291, 1981

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skruv eller popnit

Inlägg av Anders S » tor 20 apr 2017, 11:32

Aphrodite29 skrev:Gammal tråd, men jag passar på att lägga in mitt tips om nittång för monelnitar här. Jag använde en tång från Biltema som kostade 399 kr för 6,4 mm monelnit. Det fungerade utmärkt för 7 popnitar. Jag kan dock tänka mig att hållfastheten är begränsad och att den slits ut efter ett tag.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000034439/
/B.
Den tången har funnits ett tag,, jag har samma... Den fungerar bra, om man kommer åt att klämma.
Anders S

Skriv svar