Omega 30 vs Inferno 31 (Crown 31, Finngulf 31)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Henrik_S
Guldmedlem
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 22 okt 2006, 18:00

Omega 30 vs Inferno 31 (Crown 31, Finngulf 31)

Inlägg av Henrik_S » tor 15 mar 2007, 22:58

Hej

Jag är intresserad av att höra den allmänna opinionen om dessa två båtar.

Seglingsegenskaper

Kvalitet

Styrkor och svagheter

Prisvärdhet

Vilken föredrar ni och varför?

Mvh

Henrik

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » lör 17 mar 2007, 08:06

hej
Skulle till att böja med tro att crown båten är dyrare och mycket svårare att få tag i. Det är nog en trevlig båt annars, verkar ju ganska snabb också.
Omega båtarna är ju också trevliga , just 30 an är ju ganska en ganska stor 30 fotare ,snygg att se på och seglar ju snabbt. I stora testboken står det att botten är lite tunn,tror det är överdrivet, I en test jag läste från 80 talet kör man på grund ett antal ggr i hög fart utan problem efteråt
Båten fick ju även blå skylten, därimot har man nog sparat in lite på beslag o träinredning ,men sånt kan man ju lätt fixa efterhand speciellt nu när båtarna börjar bli 20 år och man ändå måste byta avlastare,vinscharfall o liknande. Då köper man ju det man tyckr är bra
Jag tror det är 2 bra båtar som är lättseglade och roliga, Gå in på Omega 30 klubbens hemsida,den är bra.
//Johan

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » lör 17 mar 2007, 10:14

http://www.nettivene.com/simpleSearch.p ... search=Hae

Inferno/Crown/Finngulf 31 är väl rätt så populär på denna sida av östersjön i alla fall, både som semesterbåt och som kappseglingsbåt. Mycket vikt i kölen(1,9 ton) samt mycket segelyta borgar för bra seglingsegenskaper. Relativt \"platt\" i botten ger bra undanvindsegenskaper.
Är ganska känslig för trim och bör som alla 7/8-dels båtar \"köras\" med storseglet för att undvika onödig krängning och därigenom rodertryck.
Själva byggkvalitéen är hög med balsa som distansmaterial och samtliga skott och kojfronter laminerade till skrovet som ett fackverk istället för en innermodul i plast. Totalt ger detta en vridstyv båt som inte vrider sig i sjö eller av riggspänning.
Vid semestersegling kan den med fördel seglas med t.ex. självslående fock på ca 20m2 och behöver då revas mera sällan. Med självslående focken och två rev i storseglet kryssar man nog med familjebesättning i upp till 15m/s utan problem.
Kom ihåg att det finns två riggtyper, en med enkla bakåtsvepta spridare och en med dubbla icke bakåtsvepta spridare. Den med bakåtsvepta spridare behöver inte nödvändigtvis backstag även om dessa kan hjälpa trimmet en aning. Den med dubbla spridare kräver givetvis backstag och lämpligheten för familj kan således ifrågasättas.
De som är byggda typ -88 och senare har dessutom dörr både till förpik och akterkajuta och värderas således betydligt högre och är mera efterfrågade.

Henrik_S
Guldmedlem
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 22 okt 2006, 18:00

Inlägg av Henrik_S » sön 18 mar 2007, 22:29

Hej

Tack för inputen. Numera är endast en av båtarna i länken ovan till salu, d v s nu är jag bara intresserad av tips och tricks ang Infernon.

Mvh

Henrik

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » sön 25 mar 2007, 15:31

Dom verkar ju vara sålda båda två, men det finns ju t.ex. denhär med bla ny motor och instrument...
http://vesille.fi/index.php?tmpl=7&do=view&id=17142
Verkar också vara mycket vettiga båtar om man ser på t.ex. denna sida:
http://www.saintboats.fi/purjeven.htm . Ifall du verkligen är intresserad kan jag hålla ögonen öppna för en 31:a/28:a eller 33:a åt dig. Några borde väl dyka upp under våren här borta...

Skriv svar