Skötselråd för utombordare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
dennis

Skötselråd för utombordare

Inlägg av dennis » tis 04 apr 2006, 18:40

Hej!

Har skaffat mig en utombordare. Har ingen som helst aning vad som bör göras för att den ska må bra. Kan inget om motorer och behöver därför någon manual eller allmän bok med bilder som behandlar skötselråd.

Jag undrar därför om det är någon här som har en länk eller t ex pdf att dela med sig? eller kanske en länk till någon sida som tar upp detta?

Om det spelar någon roll så är det en suzuki DT6, men jag tror inte det spelar någon roll, eller? måste ju först gå igenom rätt allmänna grejjer.

Mvh Dennis

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 04 apr 2006, 21:41

Om du aldrig har jobbat med en båtmotor men kanske jobbat med en annan motor (moped, bil, etc) så har du säkert mekarhänder och då är det ingen match att ge sig på en utombordare heller.
Generellt sett, om motorn går bra och du inte misstänker några konstigheter med den, så är det enda du behöver göra kolla impellern och eventuellt byta denna, samt byta olja i växelhuset på riggen (två skruvar längst ned vid propellern).
Är det en fyrtaktare så bör du kontrollera kamrem och när den eventuellt byttes.

Det här är väldigt grovt förenklat, det finns egentligen en massa andra saker som man också bör göra, såsom rensa bränslefilter, byta tändstift, mm, mm.

Men väldigt många gör bara ovanstående saker inför sjösättningen och har motorer som går hur bra som helst, i många år.

Oljan i växelhuset skall inte vara vit, förorenad, bränd eller innehålla spår av metall då du tappar ut den. Påfyllningsplugg är den undre, fyll på växelhusolja tills det rinner ut ur det övre hålet.

Impellern är motorns vattenpump och skall vara oskadad och inte sprucken, byt helst oavsett skick. Billig.
Du får ut den genom att dela på riggen, brukar vara några vertikala bultar på riggen.

Ämnet har avhandlats flera gånger på detta forum, sök bland inläggen.

/Tomas

Dennis

lite svårt att hänga med

Inlägg av Dennis » ons 05 apr 2006, 07:43

Tack för svaret... kanske kommer en bit på det... har kollat dom andra trådarna om detta men hjälper mig tyvärr inte något eftersom jag inte förstår vad man pratar om. Jag har ingen koll på motorer alls. Ingen bil och aldrig moped för min del. Men man tycker att man borde finnas en enkel förklaring av hur utombordare fungerar och bör skötas.

Eftersom ingen verkar kunna länka till en beskrivning får jag kanske maila någon båttidning och be dom gör en artikel om det :wink:


Tack ändå

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » ons 05 apr 2006, 08:23

Maila gärna en båttidning. Men vänta dig inte en artikel, som gör motorverkstäder (annonsörer) arbetslösa.

Alternativt finns det handböcker att köpa till de flesta motorer. Tyvärr utgår de flesta handböcker från att man har viss mekarerfarenhet.

\"Moment 22\" är kanske bekant?

Q.

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 05 apr 2006, 13:35

Kan annars rekommendera tidningen Praktiskt Båtägande. Det är definitivt en tidning som skulle ta upp någonting sådant. De har redan kört en artikelserie om motorer, främst inombords, men det finns många goda råd att hämta där med.

/Tomas

peter1904

Inlägg av peter1904 » fre 07 apr 2006, 23:12

Följdfråga angående impellern.

Hur ofta ungefär ska man kontrollera/byta den?

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 11 apr 2006, 14:37

Vissa skolor gör gällande att den skall bytas varje år. Det är förvisson en kostnad som man kan ta då impellern inte är speciellt dyr, men min åsikt är att man kan kontrollera den varje år, titta efter sprickor, förhårdnat gummi, etc och nöja sig med att smörja in den med vaselin eller silikon.
Sedan kan man byta den vid behov eller kanske vart tredje-femte år.
Ifjol bytte jag en impeller på en gammal Mercury från 70-talet. Den var garanterat inte bytt någon gång under dess livstid, men hade ändå hållit fram till nu (då den visserligen slutat kyla men ändå...).

/Tomas

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av eriksbo1 » tis 11 apr 2006, 15:11

Om du vill komma lätt undan med vårservicen på en 6 hästars tvåtaktssnurra, så är det enkelt att säga vad du som minimum behöver göra: ingenting. Men om du vill göra nåt, byt tändstift och kolla att oljan i propellerhuset ser OK ut, inte är mjölkvit eller så. Impellern har jag aldrig brukat kolla, den har alltid fungerat på de motorer jag haft.

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Utombordarservice

Inlägg av eriksbo1 » tis 11 apr 2006, 15:14

Om du vill komma lätt undan med vårservicen på en 6 hästars tvåtaktssnurra, så är det enkelt att säga vad du som minimum behöver göra: ingenting. Men om du vill göra nåt, byt tändstift och kolla att oljan i propellerhuset ser OK ut, inte är mjölkvit eller så. Impellern har jag aldrig brukat kolla, den har alltid fungerat på de motorer jag haft.

den

Växelhusolja i utombordaren

Inlägg av den » ons 10 maj 2006, 18:46

Hur vet jag vilken olja jag ska ha till växelhuset? kan man gå och köpa den som finns på biltema utan att vara orolig?

Och är det verkligen bara att fylla på tills det rinner ut i andra ändan?

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Inlägg av Tomas G » ons 10 maj 2006, 19:21

Biltemas oljor (och andra lågprisoljor) diskuteras inte bara här utan livligt i alla möjliga olika forum. Tveksam till om någon alls efter alla dessa år kommit med någon relevant fakta som verkligen underbygger påståendena för och emot dyra respektive lågprisoljor.
Du kommer att få olika svar för varje \"förståsigpåare\" som du frågar.
Jag ger mig därför inte heller in på att ta ställnig för eller emot någon.

Men för att göra det enklare för dig att välja, så kan jag ju säga såhär:
Oljan till växelhuset går det åt relativt sparsamt med, en max två tuber á 2 dl räcker gott och väl. Eftersom oljan inte heller är speciellt dyr och många märkesoljor dessutom brukar säljas till kampanjpris hos båthandlare så kan du lika gärna köpa en märkesolja som biltemaolja om det får dig att sova bättre om nätterna.

Halva grejen med att byta växellådsolja i en utombordare varje säsong är att kolla efter föoreningar, metallspån och vatteninblandning i den gamla oljan, för att på så sätt avgöra om det är något fel i växelhuset.

/Tomas

den

mängden då?

Inlägg av den » ons 10 maj 2006, 21:05

Men hur mycket ska man hälla i då? har sett på flera ställen där folk säger att man ska hälla i det understa hålet tills det rinner ut ur det översta.
Kan det verkligen stämma? blir det inte problem med för mycket olja?

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 03 okt 2004, 22:39
Ort: Västerås

Inlägg av sotarn » ons 10 maj 2006, 22:53

Nej, det är rätt nivå då (eller har varit det på alla motorer jag träffat på hittils kanske jag ska tillägga). När det droppar ur det över hålet så skruvar du i pluggen med tillhörande tätning/bricka där innan du lossar oljetuben och skruvar i den undre pluggen.
//Daniel

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Inlägg av Tomas G » ons 10 maj 2006, 22:58

Det är riktigt som du redan är inne på.

Alltså, från början:
Ställ dit en uppsamlingsskål, öppna understa pluggen. Öppna därefter översta pluggen, låt oljan rinna ut helt. Kontrollera oljan så att den inte är bränd, vit, innehåller metallspån, etc.

Tryck in tuben i det understa hålet och fyll tills det rinner ut ur det översta. Ibland räcker det inte med en tub, utan du får börja på en till. Medans du byter tub kan det vara lämpligt att sätta tillbaka den översta pluggen eftersom oljan inte lika fort rinner ut då.

När oljan börjat rinna ut ur det översta, sätt tillbaka den pluggen medans du samtidigt har tuben intryckt i det understa. Sedan kan du ta bort tuben och snabbt stoppa tillbaka den understa pluggen.

En del motorer har bara en plugg. Då är det bara till att fylla tills det ser ut att vara fullt.

/Tomas

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 11 maj 2006, 09:06

Se till att du har en ganska bred, fräsch och ej rundsliten skruvmejsel när du ska öppna pluggarna. Och var noga att hålla mejseln i rätt vinkel så du inte slinter. Det är snart gjort att med fel verktyg sabba skruven.
Biltema har små plastväskor med ca sju mejslar i, mkt bra kvalitet. Jag har en sån låda spm använts flitigt flera år, klingorna ser ut som nya än.
Min åsikt är att Biltemaverktygen är väldigt bra.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar