Vinterförvaring på egen tomt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Vinterförvaring på egen tomt

Inlägg av GaryGary » sön 12 feb 2006, 14:07

Tjena,
Nu när det blivit rätt dyrt (moms) att ha båten på varv på vintern har jag börjat fundera på att ha henne på tomten nästa vinter. Någon som har erfarenhet av detta? Räknar inte med att spara några pengar totalt, men tilltalas av bekvämligheten att ha kontroll och nära till \"jobbet\" på våren. Har tomten i Tyresö. Något åkeri som jobbar med \"hemkörning\"? Sett till antalet rätt stora båtar på tomterna här, verkar det så.

jeopardy

Inlägg av jeopardy » sön 12 feb 2006, 14:42

Hej.

Jag har båten på tomten. Funkar riktigt bra. Min båt väger ca 2ton
Jag betalde 1000 spänn i näven till en lokat lastbilkille för att lyfta båten vid marinan, köra tre km hem och lyfta av båten.

De problem som kan uppstå är dels höjden om din båt blir hög på land.
Ibland kan det vara lågt under ledningar inne i villaområden.
Och sen kollade jag med grannen så att han tyckte det var OK att stirra rakt ut på en segelbåt vid frukostbordet. (det var OK)

Men om man lyckas få hem båten är fördelarna många.
- Du sjösätter när DU vill.
- Du har nära och hela vårrustningen blir en barnlek. Jag gick ned nån timme då och då under hösten när solen sken och har bar vaxning av friborden kvar.
- Du kanske slipper arbetsplikter och sura båtklubbs farbröder som vissa båtklubbar har.

Finns en kille på Tyresö som heter Tom (Toms Edling mobilkran tror jag) Som jag varmt kan rekomendera.

Lycka till

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Inlägg av GaryGary » sön 12 feb 2006, 20:32

Det låter perfekt. Jag får \"hota\" grannen med att antingen ger hon klartecken för garagebyggnad, eller så kommer jag pryda tomten med de skrikigaste presenningar man kan tänka sig ;-)
Det bör inte vara några problem med höjden då jag bor på en \"större\" väg. Har idag 6 mil t o r till båten och 10 resor under vintern blir ju minst 2000 sek i bilkostnad. 3500 sek om man räknar på Motormännens trista sätt.

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 13 feb 2006, 12:50

Vill man ha båtbottenfärgslipdamm på tomten?

Om man bor i tätbebyggt område föreslår jag att man först kollar med byggnadsnämnden och lär sig det formella regelverket så att man vet vad man ev bryter emot.

/ Sumprunkarn

jeopardy

Inlägg av jeopardy » mån 13 feb 2006, 20:21

Naturligtvis så får man tänka sig lite för vad det gäller nedsmutsningen av din och andras tomter.

När jag renoverade botten på min förra bår så tejpade jag byggfolie runt vattenlinjen och la en press på marken medans jag slipade. Vattnade sen innan jag körde allt till tippen.

Kolla med komunen här och det fanns inga säregna regler för \"båtvård\" på egna tomter, men samma regler gäller som vid allt annat tex biltvättning och husrenovering att man skall visa hänsyn mot grannar och skydda brunnar od.

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 14 feb 2006, 21:07

Är själv segelbåtsägare och skulle aldrig drömma om att ha båtren på tomten (inte där vi bor nu i alla fall).
Fick även grannen att flytta på sitt åbäke som stod 10 meter från vårt matsalsfönster. Båtar är underbara i sitt rätta elemt. på land, med täckställning och allt ser de ju bedrövliga ut.
Tänk om alla skulle ha ett styck båt på sin tomt!?
/A

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Inlägg av GaryGary » ons 15 feb 2006, 21:39

>> Gäst
Håller inte med. För mig är båtar på tomten en påminnelse om att hundpromenaderna inte alltid kommer ske i -10. Givetvis skall det se snyggt och ordnat ut. Jag tror att många med mig anser att det är mer förfulande att vissa har julbelysning året runt. Välkommen till båtmässa i Tyresös villakvarter!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » tor 16 feb 2006, 17:43

Anonymous skrev:Om man bor i tätbebyggt område föreslår jag att man först kollar med byggnadsnämnden och lär sig det formella regelverket så att man vet vad man ev bryter emot.

/ Sumprunkarn
Tillfälliga byggnader omfattas inte av bygglovsplikten eller krav på bygganmälan, det är lika OK att ställa upp en båt på tomten för vinterförvaring som att ställa upp en husvagn. Bygger du ett plåtskjul som är demonterbart är du på gränsen och tassar, men ett presenningstält borde vara OK. Så länge du ha markägarens tillstånd (förmodligen du...) så skall det gå bra.

Sedan kan det vara lämpligt att kolla med grannarna ändå så att de inte har några invändningar så slipper du kanske hundskit i brevlådan :twisted:
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 16 feb 2006, 18:40

nja, jag har hört annat. Enligt det skulle det vara tillstånspliktigt att ha båten på tomten. Men om kommer överens med grannarna så finns det kanske ingen som klagar heller.

Jag har båten å tomten och tycker att det är bra. Båten är under uppsikt, det kommer att vara varmare än nere vid vattnet (när isen fortfarande ligger på). Dessutom kan man även göra många småjobb vid sidan om. Men så har jag en liten båt och endast täckt med en presenning (som så många andra) och fick ok från grannarna. Det borde väl vara lika med om man ha husvagn eller dylikt på tomten. En fin utsikt är det väl inte heller. När det gäller bottenfärg så är det kanske överdriven. Ta man bort hela kan det vara lämpligt att lägga under något (men det gäller även vid båtuppställningsplatser). Lite slipdamm kommer väl inte göra så mycket. Man behöver inte precis hålla på med slipning när grannen sitter på altarn och äter frukost.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » tor 16 feb 2006, 19:09

MiniMe, tro inte allt du hör :wink:
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 16 feb 2006, 21:14

med tanken på att kommunen lägger sig i hur husen ska målas kunde det väl stämma??? :?

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tor 16 feb 2006, 22:21

Dessvärre kan nog tänkas att det finns tillägg i den lokala byggnadsstadgan som kan ställa till det. Det finns en hel del exempel på hur kommuner lagt viten på folk som haft bilar och annat stående. Alla kommuner är inte lika gruvliga, men man är ju som medborgare skyldig att ha viss koll på regelverket så ring först, frakta sedan.

//HQ

heavy
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 06 aug 2005, 21:59

Inlägg av heavy » lör 18 feb 2006, 10:22

MiniMe skrev:med tanken på att kommunen lägger sig i hur husen ska målas kunde det väl stämma??? :?
Den lagen försvann väl någon gång på slutet av 80talet har jag för mig, om inte ditt hus är k-märkt eller radhuslänga. Vad jag vet så finns det ingen lag som säger att du inte får ha din båt på din mark om du inte tänker ha den som en fast byggnad alltså ej flyttbar. Däremot så kan dina grannar sätta sig emot, om det stör dem på något sätt

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » lör 18 feb 2006, 14:21

Du kan i detaljplanen för området styra hur ommålning av hus skall ske, i vilka färgtyper, i vilka kulörer etc. Det gäller fortfarande. K-märkning är inte ett begrepp som idag används för styring av hur husen skall behandlas.

..men nu har vi väl hamnat lite OT? :wink:
Alla borde ha skägg

heavy
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 06 aug 2005, 21:59

Inlägg av heavy » lör 18 feb 2006, 15:50

Misil no87 skrev:Du kan i detaljplanen för området styra hur ommålning av hus skall ske, i vilka färgtyper, i vilka kulörer etc. Det gäller fortfarande. K-märkning är inte ett begrepp som idag används för styring av hur husen skall behandlas.

..men nu har vi väl hamnat lite OT? :wink:
Jag ger mig med en gång du har säkert rätt!
håller med dig det blev visst ett byggforum :lol:

Skriv svar