Svenskar skämmer ut sig down under

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Svensk som skäms

Svenskar skämmer ut sig down under

Inlägg av Svensk som skäms » ons 04 jan 2006, 16:21

Så har det hänt igen. En segelbåt har övergivits i onödan efter att ha råkat ut för hårt väder. I detta fall efter att ha kapsejsat men rätat sig.

SvD: \"Fem personer, fyra svenskar och en finländare, räddades på onsdagen av Australiens sjöräddning sedan deras segelbåt kapsejsat utanför Australiens ostkust.
Olyckan inträffade utanför staden Eden på Australiens ostkust i sex meter höga vågor. Savcor var på väg tillbaka till australiska fastlandet efter att ha deltagit i den legendariska seglingen Sydney Hobart mellan Sydney och Hobart på Tasmanien. När vågen slog till på hemvägen var vindstyrkan uppe i över 40 sekundmeter.

- Vågorna var enormt höga. Till slut kom en så kraftig våg att det var som om båten träffades att träffas av en lastbil. Båten tippade och styrman flög över ratten. Som tur var hamnade ingen överbord, berättar skepparen Peter Westerlund.

Efter att jättevågen slagit omkull båten tog besättningen ner stormseglet och började driva i det hårda vädret. Det flög fortfarande bråte inuti båten. Efter första smällen kom båten upp på rätsida. Genom satellittelefon kunde besättningen kontakta sjöräddningen. En polisbåt lyckades gå ut i stormen, och med hjälp av gummibåtar kunde man rädda besättningen efter 13 timmar 40 sjömil utanför södra New South Wales kust.

De fem räddade var skepparen Peter Westerlund, Mikael Strand, Göran Antilla, Mikaela Ahlbäck och Juha Vorvenniemi.

Alla i besättningen, där även personer som inte deltagit i tävlingsseglingen ingick, är oskadda, med undantag för smärre blessyrer.

- Vi trodde vi var förberedda för hårt väder. Men det var vi inte. Men det blir i alla fall inget mer Sydney Hobart för en annan. Det är vansinne att vara ute i sådant här väder. Det vill jag inte vara med om igen, säger Westerlund.

Andrew Lygo vars bolag hade chartrat ut Savcor sade att arbetet med att lokalisera och bärga båten har inletts.\"

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » ons 04 jan 2006, 17:33

Det är ju förfärligt som de skämmer ut sig.

Jag ser ingen annan råd än att kedja fast alla seglare i sina båtar. Litet spill får man räkna med om båten trots allt sjunker.

Q.

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » ons 04 jan 2006, 17:44

Quasimodo skrev:Det är ju förfärligt som de skämmer ut sig.

Jag ser ingen annan råd än att kedja fast alla seglare i sina båtar. Litet spill får man räkna med om båten trots allt sjunker.

Q.
Q,

Vilken erfarenhet har du av vindstyrkor på 40 m/s till havs ? Har ingen baktanke med frågan, bara ställd av nyfikenhet.

/Dan

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » ons 04 jan 2006, 17:50

Fattar inte...
Hur har de skämt ut sig menar du?
Om jag inte missat något har de övergivit båten först sedan polisen dykit upp och hämtat dem. Skulle de ha nekat assistansen och stannat i båten?

Kan du inte förklara för mig vad som inte är bra så att jag slipper göra bort mig och bli uthängd här?
Alla borde ha skägg

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 04 jan 2006, 17:53

Tydligen tillåts vilka blåbär som helst ställa upp i Sydney-Hobarttävlingen, världens i särklass tuffaste kappsegling vädermässigt. Det borde finnas något kvalificeringsfilter.

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 04 jan 2006, 17:58

Misil no87 skrev:Fattar inte...
Hur har de skämt ut sig menar du?
Om jag inte missat något har de övergivit båten först sedan polisen dykit upp och hämtat dem. Skulle de ha nekat assistansen och stannat i båten?

Kan du inte förklara för mig vad som inte är bra så att jag slipper göra bort mig och bli uthängd här?
Självklart skulle de ha blivit kvar i båten istället för att besvära sjöräddningen.

Det är som vanligt. Folk överger sina båtar helt i onödan. Läs gärna allt som skrivits om detta märkliga fenomen här på Sailguide i år.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 04 jan 2006, 18:06

Jag tycker också att de har skämt ut sig. det är kännt att vindstyrkor kring 40 m/s är inte ovanliga kring denna årstiden i denna trakten. Vidare är det kännt att vatten där är mycket svåra. Förhållande som de påträffade är inte så ovanliga. Sedan visar det sig att båten klarade sig relativt bra. Tom masten fanns kvar vad jag kan förstå av olika tidningsklipp. Det finns sätt att rida ut en storm men visst är det inte roligt och dessutom krävs det något av besättningen. Jag tror nog att de var trötta och ville bara komma bort och överskattade sin egen förmåga när de gav sig ut. de borde inte ha besvärt sjöräddning. De är till för när det gäller liv och död!

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » ons 04 jan 2006, 18:54

Jag tycker det är djävligt lätt att snacka om att skämma ut sig utan att veta något om förhållandena eller om vad som egenligen hänt (vilket jag förvisso inte gör heller). Riktigt hårt väder är ingen lek oavsett vilken båt och besättning man har. Jag kan inte påstå att känner gänget som blev räddade men jag känner till dom och det är en av de mest erfarna havskappseglingbesättningarna som finns i Sverige och jag tror inte dom kliver av utan vidare.....Snacket om att man inte skall överge en flytande båt är förvisso riktigt om alternativet är livflotten men här var det inte det.....

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » ons 04 jan 2006, 19:11

Hej

Jag har kappseglat många gånger ihop med folk som har blivit sjösjuka, det är inte lätt.
En som blir riktigt sjösjuk slutar helt att fungera, han tänker inte rationellt längre.
Så det dom gjorde var det bästa.
1. kallade på hjälp.
2. stannade i båten.
3. tog imot hjälp när den kom.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Gizmo
Guldmedlem
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 01:01
Ort: Oskarshamn

Filter

Inlägg av Gizmo » ons 04 jan 2006, 19:38

Tydligen tillåts vilka blåbär som helst ställa upp i Sydney-Hobarttävlingen, världens i särklass tuffaste kappsegling vädermässigt. Det borde finnas något kvalificeringsfilter.
Om jag förstod det hela rätt så hade de deltagit i senaste Fastnet Race, men det kanske inte duger som filter :o

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 04 jan 2006, 19:40

PelleL skrev:Snacket om att man inte skall överge en flytande båt är förvisso riktigt om alternativet är livflotten men här var det inte det.....
Det är skämmigt, att behöva ta hjälp av Sjöräddningen helt i onödan. Det är alldeles uppenbart att det här lättsinniga gänget svenskar, chartrat en båt och inte haft en susning om vad de givit sig in på.

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » ons 04 jan 2006, 19:57

Anonymous skrev:
PelleL skrev:Snacket om att man inte skall överge en flytande båt är förvisso riktigt om alternativet är livflotten men här var det inte det.....
Det är skämmigt, att behöva ta hjälp av Sjöräddningen helt i onödan. Det är alldeles uppenbart att det här lättsinniga gänget svenskar, chartrat en båt och inte haft en susning om vad de givit sig in på.
tja, det är lätt att ha åsikter hemma i soffan...vi vet inte något om vad som egentligen hänt eller hur läget egentligen var....fast det äe klart det hade varit mer ärofullt att sjunka med båten.

Ulrik

Inlägg av Ulrik » ons 04 jan 2006, 20:09

Ä, bry er inte. Det här e samma kille som tjötade om tysken och sjöräddningen. Nu drar han på litet grann om S-H-nissarna också. Gå inte på såna lätta

En vacker (eller dåli) dag får han sitt straff. kanske behöver han hjälp och så är det Calle C och Anders S som kommer...

Ullis.

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » ons 04 jan 2006, 20:50

Enligt Aftonbladet talar befälhavarens fru om ett roderhaveri. I sådant
fall handlar det ju inte om att överge en manöverduglig båt.

Rudi

Herr Q

Inlägg av Herr Q » ons 04 jan 2006, 21:03

\"Enligt Aftonbladet talar befälhavarens fru om ...\"

Intressant nödkanal :-)

Om man bedömer att det är fara på färde är en av möjligheterna att be om hjälp. Ifall an får den är det ju bra. Det betyder vanligen att man får lämna båten åt sitt öde.

Jag tycker IOFS inte att det är viktigt vad de objektiva anledningarna var - ansåg besättningen att situationen var ohållbar kan jag acceptera det.

//HQ

Skriv svar