UK Syvensen segel
UK Syvensen segel
Hej,
Äger en Jeanneau Selection 37 och det börjar bli dags att byta storsegel. Dagens North Sails segel i dacron är från 2002 och matchar inte kappseglings drömmarna jag har.
Fick en bra offert av UK Syvensen på ett storsegel i FLEX Black Armid och undrar om någon har erfarenhet av denna duk?
Planen är att ställa upp i ex. Gotland runt och Lidingörunt nästa sommar och självklart siktar jag mot en bra placering. Väljer jag rätt typ av segel för min båt och kappsegling?
Tacksam för svar.
Äger en Jeanneau Selection 37 och det börjar bli dags att byta storsegel. Dagens North Sails segel i dacron är från 2002 och matchar inte kappseglings drömmarna jag har.
Fick en bra offert av UK Syvensen på ett storsegel i FLEX Black Armid och undrar om någon har erfarenhet av denna duk?
Planen är att ställa upp i ex. Gotland runt och Lidingörunt nästa sommar och självklart siktar jag mot en bra placering. Väljer jag rätt typ av segel för min båt och kappsegling?
Tacksam för svar.
Re: UK Syvensen segel
Med risk för att verka dryg - men storseglet gör ytterst lite från eller till om du skall placera dig bra på en kappsegling av den kalibern eller inte; förutsatt att det är helt såklart.
Alla borde ha skägg
Re: UK Syvensen segel
Hej
Känner inte till det material du pratar om ,nen handlade från uk syversen för några år sedan
De rekommenderade då ett tape drive segel med förstärknings trådar i ,där man valde olika typer av tråd.
Vi var mycket nöjda med dessa segel,framförallt storseglet ,vi tog bättre höjd ,båten krängde mindre ,så då behövde vi inte reva så tidigt. Så jag tror nog det är ganska viktigt för dessa havskappseglingar att ha bra skärpa på storen,4-5 grader högre kan ju vara avgörande på en längre hård kryss,slipper man även reva för tidigt vi ner man ju ännu mer
//Johan
Känner inte till det material du pratar om ,nen handlade från uk syversen för några år sedan
De rekommenderade då ett tape drive segel med förstärknings trådar i ,där man valde olika typer av tråd.
Vi var mycket nöjda med dessa segel,framförallt storseglet ,vi tog bättre höjd ,båten krängde mindre ,så då behövde vi inte reva så tidigt. Så jag tror nog det är ganska viktigt för dessa havskappseglingar att ha bra skärpa på storen,4-5 grader högre kan ju vara avgörande på en längre hård kryss,slipper man även reva för tidigt vi ner man ju ännu mer
//Johan
Re: UK Syvensen segel
Ja, det var rätt drygt... Vad grundar du den åsikten på? Segelplanet på den aktuella båten påminner om det på min egen, sånär som på E-måttet. Själv skulle jag inte ge mig ut på nån kappsegling överhuvudtaget utan ett schysst storsegel.Peter_K skrev:Med risk för att verka dryg - men storseglet gör ytterst lite från eller till om du skall placera dig bra på en kappsegling av den kalibern eller inte; förutsatt att det är helt såklart.
Men du kanske avsåg något annat än just segelstatus när du menar att storseglet i princip varken gör till eller från?
/T
Re: UK Syvensen segel
Vad jag menar är att träning går först.T skrev:Ja, det var rätt drygt... Vad grundar du den åsikten på? Segelplanet på den aktuella båten påminner om det på min egen, sånär som på E-måttet. Själv skulle jag inte ge mig ut på nån kappsegling överhuvudtaget utan ett schysst storsegel.Peter_K skrev:Med risk för att verka dryg - men storseglet gör ytterst lite från eller till om du skall placera dig bra på en kappsegling av den kalibern eller inte; förutsatt att det är helt såklart.
Men du kanske avsåg något annat än just segelstatus när du menar att storseglet i princip varken gör till eller från?
/T
Båtbotten likaså.
Sedan kommer byte av storsegel - förutsatt att det befintliga inte är trasigt (=helt slut i princip).
Dvs - ett storsegel vinner ingen kappsegling.
Har själv placerat mig väl med en Safir med gamla segel men i övrigt fin båt och kunnig skeppare.
Så - tillbaka till ursprungsfrågan.
Vad förväntar du dig av seglet..?
Alla borde ha skägg
Re: UK Syvensen segel
Tack för svar alla.
T, vad seglar du med för segel och vad är din bedömning från din båt?
Dagens storsegel är ett över 15 år gammal dacron segel som enligt min bedömning tappat formen och mäter sig inte med ett nytt styvare segel. Vidare är jag villig att säga emot att både segelduk och skick spelar en avseende stor roll när det kommer hur båten beter sig, ex. som du säger Omega att man kan gå högra upp i vind. Sedan är min stor ca 40 m2 och 7/8 rigg så jag tror att storen har extra stor betydelse för att min båt skall segla enligt sitt SRS.
Jag förväntar mig att ha en relativt goda chans i ex. gotlandrunt och även att vi seglar enligt SRS 1,039 vilket jag inte gjort i sommar.
Sedan till duken, vad jag förstår så är TapeDrive den äldre versionen av FLEX, men jag kan ha fel. Skulle gärna vilja få mer feedback på valet av segel/duk ? enligt mig är beslutet givet att storseglet skall bytas ut.
T, vad seglar du med för segel och vad är din bedömning från din båt?
Dagens storsegel är ett över 15 år gammal dacron segel som enligt min bedömning tappat formen och mäter sig inte med ett nytt styvare segel. Vidare är jag villig att säga emot att både segelduk och skick spelar en avseende stor roll när det kommer hur båten beter sig, ex. som du säger Omega att man kan gå högra upp i vind. Sedan är min stor ca 40 m2 och 7/8 rigg så jag tror att storen har extra stor betydelse för att min båt skall segla enligt sitt SRS.
Jag förväntar mig att ha en relativt goda chans i ex. gotlandrunt och även att vi seglar enligt SRS 1,039 vilket jag inte gjort i sommar.
Sedan till duken, vad jag förstår så är TapeDrive den äldre versionen av FLEX, men jag kan ha fel. Skulle gärna vilja få mer feedback på valet av segel/duk ? enligt mig är beslutet givet att storseglet skall bytas ut.
Re: UK Syvensen segel
Mina segel är sydda av Gran. Dom viktigare seglen är gjorda i en duk från Dimension-Polyant som heter Carbon Sport Lite Skin. Dom är radialskurna (jag blev lite allergisk mot membransegel) och är sydda 2015 - 2017, så dom är i princip nya.Mandorf skrev:Tack för svar alla.
T, vad seglar du med för segel och vad är din bedömning från din båt?
...
Bedömningen när det gäller storen är lite svår att göra. Det gamla storseglet var gjort i Maxx Carbon och funkade väldigt bra ända till den dag det inte längre var nåt segel, det tog dock 11 år att ta död på det. Det nya storseglet har betydligt större akterrunda och ytterligare en latta. Och dessutom har jag knappt seglat alls dom två senaste somrarna. Så en jämförelse är lite svår att göra. Det går dock fortfarande högt och fort...
Men om jag skulle få för mig att segla ÅFOR ytterligare en gång så skulle jag inte oroa mig för seglen men att segla med 15 - 20 år gamla dacronsegel vore uteslutet.
/T
Re: UK Syvensen segel
Alla vet ju att det är LR som är utslagsgivande. Tidigt på våren, osäkert väder ...
Lokalt i tråden har T mest rätt, Peter är en trevlig kille men kappseglar han i LR och ÅFOR?
Klart du måste ha nya segel, du frågar sedan om just " FLEX Black Armid ". Det är säkert bra i sig, säkerligen helt överlägset vanlig Dacron, men
1) du ställer frågan på ett forum som knappt alls kappseglar
2) materialutvecklingen är hisnande. Kunskapen om detta finns inte riktigt här (utan att dissa T som är bra på allt möjligt)
Föreslår att du kontaktar fler segelmakare för pris och prestandauppgifter, UK har iofs bra rykte, men det är det fler som har. Utan att vilja vara elak, vad förväntar du dig egentligen av en äldre båt? Många av de nya konstifika materialen har kort livslängd,men är bra så länge de varar. Är det detta du vill ha?
//J
Lokalt i tråden har T mest rätt, Peter är en trevlig kille men kappseglar han i LR och ÅFOR?
Klart du måste ha nya segel, du frågar sedan om just " FLEX Black Armid ". Det är säkert bra i sig, säkerligen helt överlägset vanlig Dacron, men
1) du ställer frågan på ett forum som knappt alls kappseglar
2) materialutvecklingen är hisnande. Kunskapen om detta finns inte riktigt här (utan att dissa T som är bra på allt möjligt)
Föreslår att du kontaktar fler segelmakare för pris och prestandauppgifter, UK har iofs bra rykte, men det är det fler som har. Utan att vilja vara elak, vad förväntar du dig egentligen av en äldre båt? Många av de nya konstifika materialen har kort livslängd,men är bra så länge de varar. Är det detta du vill ha?
//J
Re: UK Syvensen segel
Nej - Peter brukar köra Hyundai Cup och Ornö Runt eftersom han bor för långt från Lidingö för att det skall kännas kul att köra båten dit. Har klassegrar i OR, den första med tjugo år gamla dacronsegel, dock inte i min egen båt. Eftersom jag lider av sjösjuka har jag fått avstå GR, trots att jag ofta får frågan om att delta.
Nu - när vi lekt kissa längst klart - kan jag säga så här då...
Är du bara ute efter stumhet är seglet från UK jättebra.
Vill du ha slitstyrka behöver du taft på, minst på en sida, och gärna tejpade förstärkningar vid spridarna.
Jag gillar - precis som T - Gransegel.
De går att resonera med, vad man skall ha för material, skärningar osv. Jag kör deras CLP i förseglet, men dacron i storen vilket duger bra åt mig.
Jag hävdar dock fortfarande att storseglet inte vinner kappseglingen. Är du van att placera dig på övre halvan av kappseglingar, och båten är i toppskick redan nu kan ett nytt storsegel göra ett lyft, men jag misstänker att det inte är så såsom frågan är ställd. Ingen fråga om bukdjup, med vilket försegel det skall funka tillsammans med, akterrunda, lattor osv - bara dukmaterial.
Jag kan ha jättefel, du kanske är jättevan kappseglare, och då ber jag om ursäkt.
Nu - när vi lekt kissa längst klart - kan jag säga så här då...
Är du bara ute efter stumhet är seglet från UK jättebra.
Vill du ha slitstyrka behöver du taft på, minst på en sida, och gärna tejpade förstärkningar vid spridarna.
Jag gillar - precis som T - Gransegel.
De går att resonera med, vad man skall ha för material, skärningar osv. Jag kör deras CLP i förseglet, men dacron i storen vilket duger bra åt mig.
Jag hävdar dock fortfarande att storseglet inte vinner kappseglingen. Är du van att placera dig på övre halvan av kappseglingar, och båten är i toppskick redan nu kan ett nytt storsegel göra ett lyft, men jag misstänker att det inte är så såsom frågan är ställd. Ingen fråga om bukdjup, med vilket försegel det skall funka tillsammans med, akterrunda, lattor osv - bara dukmaterial.
Jag kan ha jättefel, du kanske är jättevan kappseglare, och då ber jag om ursäkt.
Alla borde ha skägg
Re: UK Syvensen segel
T har aldrig seglat vare sig Ornö Runt eller Hyundai Cup, dessutom är han för gammal för längdpinkningstävlingar.
Jag tycker Peter K läser in väldigt mycket info i en relativt enkel fråga. Ursprungsfrågan var om någon hade erfarenhet av en viss dukdesign från en viss segelmakare och om den kunde tänkas funka i ett storsegel. Den frågan får Peter K att undra om ursprungsfrågeställaren har någon aning om något överhuvudtaget? Rätt drygt, enligt (inte bara) min åsikt.
Frågan om det är en bra dukdesign, kan naturligtvis inte ställas till segelmakaren; svaret vore givet. All annan info som t.ex vilka försegel som skulle matchas, bukdjup, akterrunda och vad det nu var, är ju sånt man diskuterar med segelmakaren när man väl bestämt sig för just honom och hans duk. Jag tror knappast att nån skulle bli klokare av att föra den diskussionen här.
/T
Jag tycker Peter K läser in väldigt mycket info i en relativt enkel fråga. Ursprungsfrågan var om någon hade erfarenhet av en viss dukdesign från en viss segelmakare och om den kunde tänkas funka i ett storsegel. Den frågan får Peter K att undra om ursprungsfrågeställaren har någon aning om något överhuvudtaget? Rätt drygt, enligt (inte bara) min åsikt.
Frågan om det är en bra dukdesign, kan naturligtvis inte ställas till segelmakaren; svaret vore givet. All annan info som t.ex vilka försegel som skulle matchas, bukdjup, akterrunda och vad det nu var, är ju sånt man diskuterar med segelmakaren när man väl bestämt sig för just honom och hans duk. Jag tror knappast att nån skulle bli klokare av att föra den diskussionen här.
/T
Re: UK Syvensen segel
Vad fort det blev en tävling om längden!
Jag gillar inte att behöva plocka ner segel för att det blåser för lite, eller för den delen bli förbiseglad. Oftast blåser det för lite, och då behövs varenda meter duk som finns att uppbringa. Så Uk/Göteborg får i vinter sy en så stor genua som det var möjligt till min båt, För mig blev det en Xdrive_Sglas Rullgenua Prismässigt alldeles för mycket.
Storen fick jag ny av Uk förra våren,( med större akterrunda och diverse långa lattor) Och det var jäkligt roligt att kunna komma upp i nära på vindögat utan att seglet la sig. Storen blev i "impuls" i dacron, idag hade jag nog köpt bättre/dyrare om man tänker livslängd på formen.
http://uksyversen.com/material-design/xdrive/
/ Thomas
Jag gillar inte att behöva plocka ner segel för att det blåser för lite, eller för den delen bli förbiseglad. Oftast blåser det för lite, och då behövs varenda meter duk som finns att uppbringa. Så Uk/Göteborg får i vinter sy en så stor genua som det var möjligt till min båt, För mig blev det en Xdrive_Sglas Rullgenua Prismässigt alldeles för mycket.
Storen fick jag ny av Uk förra våren,( med större akterrunda och diverse långa lattor) Och det var jäkligt roligt att kunna komma upp i nära på vindögat utan att seglet la sig. Storen blev i "impuls" i dacron, idag hade jag nog köpt bättre/dyrare om man tänker livslängd på formen.
http://uksyversen.com/material-design/xdrive/
/ Thomas