Båt bortskänkes på västkusten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Båt bortskänkes på västkusten

Inlägg av omega » tor 30 nov 2017, 13:28

Hej
Har en bekant som skänker bort sin trisskryssare, en båt med för o akter ruff. 1,8 i ståhöjd o ca 7 meter
En del pyssel är det på den,
Båten är original utrustad med inombordare denna finns ej kvar
Men inget omöjligt att få dit igen då tank o reglage o ljuddämpare ligger kvar
Finns även ett nytt batteri samt en gammal värmare
Inuti båten finns dynor o spritkök liten renovering påbörjad,allt fuffmaterial borttaget o målat undet
Rutor tätare
Mast segel finns o är i ok skick
Enda större problemet är rodret i mitt tycke för litet styr hyfsat dåligt, man går lägga på lite på detta så blir det bättre

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båt bortskänkes på västkusten

Inlägg av Peter_K » fre 01 dec 2017, 16:13

Trisskryssare är på många sätt inte alls en drömbåt redan från början som tiden sprungit ifrån å det grövsta. Den här saknar dessutom en inombordare.
Får jag föreslå ett samtal till http://batskrot.se/ utan att jag blir mordhotad..?
Alla borde ha skägg

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Båt bortskänkes på västkusten

Inlägg av omega » fre 01 dec 2017, 21:19

Inte nåt fel i den idén, men priset för att skrota en gammal båt är ju helt fel, ungdomarna som äger båten kan nog inte betala en 20 -30000 för att skrota den, borde ju finnas nån som vill idka båtlivet billigt o vill meka lite

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Båt bortskänkes på västkusten

Inlägg av Lasse L » lör 02 dec 2017, 09:39

Försökte sälja en Debutant i somras, ingen hörde av sej.
Annonserade ut den på hösten som bortskänkes eller till högstbjudande.
Fick 2000 Skr efter många samtal från "troll".
Skrotning skulle hamna på 2-3000 Skr
http://lasselundell.se/debutant.html

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båt bortskänkes på västkusten

Inlägg av Peter_K » lör 02 dec 2017, 11:00

Lasse visar på problemet.
En Debutant är en helt OK nybörjarbåt, som dessutom var komplett till skillnad från Trisskryssaren, och enligt bilderna i länken i helt OK skick.

Det är helt enkelt idag svårt att bli av med slitna, gamla och omoderna båtar. Det är få unga som drömmer om egen köl, eller om att mecka. Och om man vill det finns det bättre båtar än en Trisskryssare att börja med.
Alla borde ha skägg

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Båt bortskänkes på västkusten

Inlägg av omega » lör 02 dec 2017, 16:36

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... -blir-dyrt

Verkar ju vara otroligtt dyrt att skrota dem,lite underligt egentligen
Senast redigerad av 1 omega, redigerad totalt 0 gånger.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Båt bortskänkes på västkusten

Inlägg av omega » lör 02 dec 2017, 16:42

Finns nog ganska många äldre båtyper som har bedrövliga egenskaper,sen finns det nog inget större intresse från ungdomar idag att vara ute o åka båt ,lite synd ändå ,men idag är ju det enda som är billigt u båtlivet att hitta en gammal båt

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Båt bortskänkes på västkusten

Inlägg av Lasse L » lör 02 dec 2017, 20:00

omega skrev:https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... -blir-dyrt

Verkar ju vara otroligtt dyrt att skrota dem,lite underligt egentligen
Mitt skrotpris för Debutanten skulle hamna på 2-3000 Skr
Då skulle jag bogsera upp den till skroten, vilket inte skulle kosta mer än bränslet för 4 timmar, med snipan som drar 5 l/h.
Givetvis skulle båten tömmas för att få ner vikten.
"Länsas" på vinschar, roder, madrasser, "köksutrustning", rigg, mm.
Så 38000 verkar orimligt.
"Övergivna" båtar på land kan transportkostnaden drar upp priset, men bör inte överstiga 10000 Skr.
adagiohem.jpg
Adagio transport Halmstad - Göteborg 5000 Skr

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Båt bortskänkes på västkusten

Inlägg av HansH » mån 04 dec 2017, 08:27

Jag försökte skänka bort en Albin Vega å en kollegas vägnar för några år sedan.
Motorn startade inte annars var allt annat funktionsdugligt. Precis som Lasse L skriver så var det flera "troll" som bla beklagade sig över att seglen inte var tillräckligt bra - på en gratis-båt...
Tyvärr verkar det vara en trend i tiden att man inte kan tänka sig att renovera/reparera saker utan det är slit & släng som gäller.
Så lycka till med att hitta en ny ägare, det verkar vara svårt.
Ev så kan en annons på Blocket funka även om det antagligen finns gott om "troll" även där.

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Båt bortskänkes på västkusten

Inlägg av nilsnobbing » ons 06 dec 2017, 10:36

HansH skrev:Jag försökte skänka bort en Albin Vega å en kollegas vägnar för några år sedan.
Motorn startade inte annars var allt annat funktionsdugligt. Precis som Lasse L skriver så var det flera "troll" som bla beklagade sig över att seglen inte var tillräckligt bra - på en gratis-båt...
Jag kan faktiskt förstå det. Man söker ju en möjlighet, inte ett bekymmer. Klart man måste få ringa och fråga saker, man vill ju veta vad man tar sig an. Jag skulle inte ta emot en fungerande gammal oattraktiv bil heller om det visade sig att sommar och vinterdäck behövde bytas, den var obesiktigad och oservad. För mycket kostnader på en bil utan värde. Det finns ju en orsak till att den skänks bort...

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Båt bortskänkes på västkusten

Inlägg av HansH » ons 06 dec 2017, 11:11

Finns ett gammalt ordspråk om att "Man skådar inte en given häst i munnen"...

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Båt bortskänkes på västkusten

Inlägg av nilsnobbing » ons 06 dec 2017, 11:32

HansH skrev:Finns ett gammalt ordspråk om att "Man skådar inte en given häst i munnen"...
Fast man pröjsade inte 10 000 bagis i skrotning på den tiden om hästkraken dog.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Båt bortskänkes på västkusten

Inlägg av HansH » ons 06 dec 2017, 12:38

En båt som är felfri förutom att motorn inte startar behöver antagligen inte skrotas.
Om seglen varit nya, motorn nyrenoverad osv så tror jag inte att ägaren skänker bort den.
Det ingår liksom i konceptet "gratis båt" att det är lite grejer som behöver fixas.

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Båt bortskänkes på västkusten

Inlägg av nilsnobbing » tor 07 dec 2017, 13:41

HansH skrev:En båt som är felfri förutom att motorn inte startar behöver antagligen inte skrotas.
Om seglen varit nya, motorn nyrenoverad osv så tror jag inte att ägaren skänker bort den.
Det ingår liksom i konceptet "gratis båt" att det är lite grejer som behöver fixas.
Men om den nu var så fin och felfri, hur kommer det att ingen ville ha den? :D Jag tror att marknaden kommit dithän att även lycksökare som accepterar gratisbåtar kan ha en viss kravbild, sjukt nog. Och så var det nog med hästarna också, om fattiglappen kunde välja mellan 10 hästar, nog sjutton skulle han vilja granska dem tillräckligt för att kunna välja den bästa?

Snart kommer väl tvärtom-annonserna"Jag kan tänka mig att ta mig an din båt om jag får "5000 kr".

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Båt bortskänkes på västkusten

Inlägg av marede » fre 08 dec 2017, 17:41

Tillgång och efterfrågan. Om alternativet är att betala för att skrota så visst; hade jag en båt ingen ville ha och det kostade mig 15.000 kr att skrota den så skulle jag ju erbjuda mig att betala någon annan 10.000kr för att ta den och bli av med problemet. I det perspektivet skulle jag ju heller inte ta över en gratisbåt osedd om jag riskerade att dra på mig kostnader jag inte förväntade mig.
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar