Säsongslaga gammalt segel

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Säsongslaga gammalt segel

Inlägg av lvedin » fre 10 nov 2017, 22:27

Gammalt storsegel till Maxi87. Vet ej material på duken (okunning) men den är vävd och typisk.

Sömmen på i akterliket har gått upp till stor del. Den smala förstärkningen som är sydd runt själva duken fladdrar i vinden.

Min segelmakare UKsyversen i Länna sa att det är UV-skadat, kostar 3-4 tusen att laga, ingen ide utan köp nytt Dacron 270 g för 14.000:- (båten är värd ca 100.000:-).

Seglet har dock inga revor och jag undrar om man kan tape'a eller limma fast förstärkningen. Har ingen större erfarenhet men viss tape sitter en säsong medan utsatta ställen kan lossa snabbt.

Riktig segeltape skulle kosta nån tusenlapp. Men kan en annan följsam mjuk tape funka (hård tape har en tendens att lossna)?
https://www.clasohlson.com/se/Sportskad ... is/31-5133

Eller lim ?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... 000023819/
https://www.clasohlson.com/se/Textillim-Pattex/31-9176

:) / Lennart

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Säsongslaga gammalt segel

Inlägg av Peter_K » fre 10 nov 2017, 22:49

Vet inte hur mycket segeltejp du behöver, men en rulle på två meter, 50 mm kostar 118 kr, https://www.hjertmans.se/produkter/segl ... it-2mx50mm
Du kan ju också sick-sacka själv med syntetisk, kraftig tråd och lappa ihop seglet. Men - det är samtidigt bra att börja spara ihop pengar till ett nytt segel...

Angåend 14.000 kr segel till en båt värd 100.000 kr - gillar du båten och tänker behålla den, kosta på den ett nytt segel. Det är värt det.
Alla borde ha skägg

lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Re: Säsongslaga gammalt segel

Inlägg av lvedin » lör 11 nov 2017, 21:52

Jo jag kollade den 50mm tape'n, det går upp till 2x10m för att täcka bägge sidor om förstärkningen.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Säsongslaga gammalt segel

Inlägg av HansH » mån 13 nov 2017, 10:28

Om det är akterliket som är trasigt så lär det även finnas en snörplina att ta hänsyn till. Duken/tejpen måste alltså bilda en "kanal" som snörplinan kan löpa genom. Utan snörp kommer en lagning att flaxa sönder tämligen omgående.
Är den befintliga "kanalen" förstörd så är det trixigt att försöka göra en ny mha tejp - själva idén med tejp är ju att ena sidan är kladdig och därför blir det svårt att få en snörplina att löpa fritt.
Finns det någon sömnadskunnig i bekantskapskretsen som dessutom har en gammal/kraftig symaskin (typ Husqvarna i metall) så borde du kunna köpa material till en ny förstärkning/kanal och sy dit den själv.
Annars är det troligen ett nytt (eller begagnat) storsegel som gäller. UK är ju inte de billigaste, så om de vill ha 14kSEK så lär det gå att hitta betydligt billigare. Boding tex har ett riktpris på 12.800 för en dacron-stor till Maxi 87 men om man slår till nu så brukar de ha diverse lågsäsongserbjudanden.
Så runt 10k går säkert att få till.
Ett nytt segel är den bästa investeringen du kan göra! Inte för att höja värdet på båten utan för att förbättra seglingsupplevelsen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Säsongslaga gammalt segel

Inlägg av Anders S » tis 14 nov 2017, 09:45

Segelmakaren talar om två sorters tape här: Dels en remsa segelduk, (som kan vara "fabriksvikt") - tänk "kantband". Den syr man på. Det andra ÄR tejp (som vi känner det), kallas ofta märkduk eller "självhäftande spinnakertape". Båda är produkter som finns att köpa, man behöver inte klippa själv. Klibbig reparationstape är en tillfällig lösning i de flesta fall och håller inte i längden i det utsatta lägget.

Givetvis är det bara den "torra", oklibbiga sortens tejp man har till snörplinan.

Annars håller jag helt med om att ett nytt segel förbättrar båten. Bara om det befintliga seglet har flera års liv kvar är det lönt att sätta på ett nytt akterlik, och det kan mycket väl vara så att akterliket (segelduken i sig) är svagt och inte tål att lägga nya sömmar på. Kapar man av några cm behöver man fixa med lattor också, mycket pill. Försiktighet anbefalles!
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Säsongslaga gammalt segel

Inlägg av sangris » lör 18 nov 2017, 23:29

Jag köpte nya segel (i två omgångar för att sprida kostnaden) till min gamla 70-talsbåt för ett par-tre år sedan hos Boding. ”Vanliga” draconsegel och de duger till mig. Jämför inte med vad båten är värd. Se det i stället som driftkostnad eller underhållskostnad. Jag har lagt pengar på förbättringar (peke, badbrygga, värmare, vinchar, sittbrunnskapell, toatank, storbom, + en hel del till, som vida överstiger båtens marknadsvärde idag. Men jag har en bra och trygg båt som jag kan ha glädje av i många år framöver...

lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Re: Säsongslaga gammalt segel

Inlägg av lvedin » mån 20 nov 2017, 19:52

Tack för svaren. Ursäkta min response tog lite tid. Snörplinan och segel-bandet (en 50mm segelduk sytt runt för att hålla snörp-linan) är hela. Dessutom tycker jag hela duken är oskadd och stark. Det som är trasigt är bara själva sömmen då sy-tråden släppt på flera ställen. UK har tidigare lagat mitt försegel UV-skadat och med revor genom att skära hela seglet samt sytt om hornen, detta för ca 2000:-. Denna gång titta de knapp på seglet innan de föreslog att sy helt nytt. Jag börjar tro att de var i behov av höst-jobb. Men jag kan laga allt bara genom en söm och alternativet var att tape'a eller limma segel-bandet, d v s snörplinan ligger fint kvar och löper i sin kanal i segel-bandet om bara bandet sätts fast.

Det är väl bara att sätta sig och sy med rätt sorts tråd. Eller hitta en annan segelmakare.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Säsongslaga gammalt segel

Inlägg av Peter_K » tis 21 nov 2017, 07:30

Det finns mindre segelmakerier som är mer inriktade på lagning. Vet inte var du bor, men jag vet att de här enbart lagar (i princip).
http://www.segelokapell.se
Alla borde ha skägg

lvedin
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 28 maj 2014, 19:39

Re: Säsongslaga gammalt segel

Inlägg av lvedin » tis 21 nov 2017, 09:09

Jag bor i Haninge så http://www.segelokapell.se/ är rätt ställe :)

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Säsongslaga gammalt segel

Inlägg av Peter_K » tis 21 nov 2017, 18:51

Åk och kolla vad de ska ha - men jag rekommenderar ändå ett nytt segel.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Säsongslaga gammalt segel

Inlägg av Anders S » ons 22 nov 2017, 08:07

lvedin skrev:Tack för svaren. Ursäkta min response tog lite tid. Snörplinan och segel-bandet (en 50mm segelduk sytt runt för att hålla snörp-linan) är hela. Dessutom tycker jag hela duken är oskadd och stark. Det som är trasigt är bara själva sömmen då sy-tråden släppt på flera ställen. UK har tidigare lagat mitt försegel UV-skadat och med revor genom att skära hela seglet samt sytt om hornen, detta för ca 2000:-. Denna gång titta de knapp på seglet innan de föreslog att sy helt nytt. Jag börjar tro att de var i behov av höst-jobb. Men jag kan laga allt bara genom en söm och alternativet var att tape'a eller limma segel-bandet, d v s snörplinan ligger fint kvar och löper i sin kanal i segel-bandet om bara bandet sätts fast.

Det är väl bara att sätta sig och sy med rätt sorts tråd. Eller hitta en annan segelmakare.
Är du rimligt säker på att allt duger (för en säsong till, i alla fall) är det inte något stort projekt att sy om sömmarna. (du bör inte sy en söm, om du inte har en symaskin, som kan sy med dubbelnål, zigzag...). Men orkar din symaskin sy en zigzagsöm genom liktapen (det heter så) så kan du köra två gånger. Du har ju bra markeringar via den gamla sömmen (eller hålen efter den).

Eftersom du inte påverkar form eller ändrar lattor bör vilken kapellmakare som helst kunna reparera sömmen.

Ekonomiserar du via en lagning kanske du får ett segel för vår/höstbruk, och du kan skona ett nytt "finsegel" (det gör mycket för båtkänslan!) genom att ta in det under lågsäsong, men ändå ha ful-seglet påslaget för spontansegling...
Anders S

Skriv svar