mamba 33 : problem med axelbuk

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Klirr
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 05 okt 2014, 20:58

Re: mamba 33 : problem med axelbuk

Inlägg av Klirr » ons 11 okt 2017, 11:03

Det som begränsade rörelsen upp och ner var att det satt 2 st skruvar genom stödlagerbocken, se bifogad skiss. Polyesterspacklet (utan glasfiber) hade helt släppt greppet mot metallen. Mot skrovet satt spacklet benhårt men mot metallbitarna var det helt löst. Jag skippade att montera tillbaka några plattjärn eller skruvar. Litar på att epoxin ska bita mot metallen. Stödlagerbocken sitter som berget iaf efter en säsong i vattnet kände jag när båten togs upp i helgen som gick.
Bilagor
skiss.jpg
skiss.jpg (16.11 KiB) Visad 28713 gånger

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: mamba 33 : problem med axelbuk

Inlägg av Spider » ons 11 okt 2017, 11:32

Ok. Då kanske det är så att den "inre delen" sticker ut genom botten i form av en hylsa där den fastskruvade delen skjuts in? Min båt är nästan flat i botten och det som syns invändigt är bara en rund upphöjning ungefär i storlek mellan golfboll och tennisboll.

Klirr
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 05 okt 2014, 20:58

Re: mamba 33 : problem med axelbuk

Inlägg av Klirr » ons 11 okt 2017, 14:47

Hum , ja, kanske kan vara så. Svårt att säga utan att rensa och frilägga, har du tur är det inte så mycket att ta bort. Min stödlagerbock (den gröna i skissen och som syns på bilderna) är en detalj.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: mamba 33 : problem med axelbuk

Inlägg av Spider » ons 11 okt 2017, 18:10

Mindes fel. Det var plastfläns på utsidan.

bluehoursailing
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 01 okt 2022, 19:23

Re: mamba 33 : problem med axelbuk

Inlägg av bluehoursailing » ons 05 okt 2022, 20:55

Tack alla för en bra tråd! Står inför samma projekt på min Mamba 33; lös axellagerbock som ger ett ordentligt missljud vid fart över ca 3 knop. Vid upptagning upptäcktes att bocken rör sig ca 1-2mm upp och ner när jag ruckar på den. Siktar på att göra en reparation likt den Klirr gjort, men har en fråga:

Hur säkerställer jag att bocken hamnar på rätt höjd så att propelleraxeln blir rak? Jag antar att det är detta de omtalade vingarna/järnen skall tillse, om de då tillåts vara kvar och ligger an mot insidan av skrovet kan man kanske lita på att det blir korrekt höjd? Dock - om bultarna som håller vingarna på plats vibrerat och gjort sina hål större borde det ju vara möjligt att bocken hamnar för långt ner (speciellt om propelleraxeln tagit skada av lös bock och inte är helt rak, vet ej om så är fallet). Kanske övertänker jag detta och borde bara ta bort polyestern för och därefter plasta fast bocken, men vill ju ogärna råka sätta den i fel höjd och sedan börja kröka propelleraxlar på löpande band

Tacksam för tips,

(Klirr, om du har dina bilder tillgängliga skulle jag vara tacksam för dem, det är några som jag inte kan se i ditt inlägg.)

[img][attachment=0]IMG_4666.PNG[/attachment][/img][
[attachment=1]IMG_4667.PNG[/attachment]
Bilagor
IMG_4666.PNG
IMG_4667.PNG

Skriv svar