Spruckna däck

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Spruckna däck

Inlägg av jonasulveseth » tis 19 sep 2017, 08:34

Hej, har en kärra till båten som har däck med ganska mycket torrsprickor
IMG_2764.JPG
IMG_2763.JPG
Däcken håller luften, men läcker en del så efter vintern så behöver jag fylla däcken med båten på kärran. Och jag tycker det är lite obehagligt varje gång :)

Bästa hade vart att byta alla däck, men det är en ganska stor kostnad.

Vad tycker ni, kan man köra så länge det går? Riskerar däcken explodera när man fyller?

Ett alternativ är ju också att palla upp kärran vilket kanske sparar däcken.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Spruckna däck

Inlägg av Gaidin » tis 19 sep 2017, 08:59

Jag har samma problem men betydligt större däck.
Nu hinner jag inte till denna säsongen men min tanke var att köpa slitna lastbilsdäck, jag behöver ju inte 5mm spårdjup direkt :)

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Spruckna däck

Inlägg av Nils_D » tis 19 sep 2017, 10:51

Du kan antagligen få ner kostnaden för däcksbyte ordentligt, om du köper begagnade däck på en däcksfirma. De får ju ofta in gamla däck när de säljer nya, och anledningen till byten är oftast att däcksmöstret är för litet. Men dåligt däcksmönster är ju inget problem på däcken till en båtvagn, bara däcket inte är nedslitet till corden. Och de mesta som en däcksfirma får in är nog betydligt mindre spruckna än vad dina nuvarande är. Om de inte har några inne kan du kanske be att de lägger undan däck i rätt dimension när de får in några.

Rekommenderar att du pallar upp vagnen när den är på plats. En av mina tidigare båtar hade en kärra liknande din. Den pallade jag upp med Biltemas pallbockar, som i sin tur stod på plattor på ca en kvadratmeter av vattenfast plywood som jag köpte som stuvbitar på en byggfirma. Då stod allt stadigt också när tjälen gick ur marken på våren, och när man var uppe på båten för att fixa med täckningen höst och vår. För att få upp vagnen på pallbockarna använde jag en domkraft från Biltema.

Nu verkar din vagn större och kraftigare än min, och gissningsvis därmed också din båt, men jag antar att samma princip om än med kraftigare prylar kan fungera också för dig.

jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Re: Spruckna däck

Inlägg av jonasulveseth » tis 19 sep 2017, 13:51

Jag har också tänkt tanken med att sätta på gamla däck.

Men alltså att kränga av och på 6 gamla däck. Och att få någon att transportera kärran fram och tillbaka känns som ett ordentligt projekt, och blir ganska många tusenlappar hur man än vänder och vrider på det. Har mer lust på nya segel ;)

Vagnen ska gå typ 50 m ner till kranen varje vår och höst, thats it. Känns ju som man har lust att hitta en enklare lösning :)

Vad med att spruta i sånt lagningsskum som finns? Egentligen kunde man ju ha fyllt med så mycket skum att det knappt är luft kvar.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Spruckna däck

Inlägg av Peter_K » tis 19 sep 2017, 21:53

Varför inte bara palla upp kärran (när den är tom), skruva av hjulen och ta de till däckfirman som får lägga på begagnade däck..? Varför ta hela kärran..?
Alla borde ha skägg

jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Re: Spruckna däck

Inlägg av jonasulveseth » ons 20 sep 2017, 09:18

Jag var och kollade på lastbilsfirma idag.
Man kan inte spruta in skum i däcken för det är tydligen innerslang inuti dom.

Kostar ungefär 600-700 pr däck att få bytt.
Så det är nog bara att göra det.

Men att ta av däcken är ju givetvis smartare, men bultarna där ser inte helt lätta ut att få av, med risk för att det rostat fast osv. Och det sitter dubbla fälgar bak som jag inte helt vet om jag får in i bilen..

FinnMick
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 23 sep 2017, 05:40

Re: Spruckna däck

Inlägg av FinnMick » sön 12 nov 2017, 16:20

Spruta på rostlösare var 15e minut medan du pysslar med annat på båten, avsluta med att knacka på varje mutter/bult med en hammare modell tyngre förrän du börjar skruva. Det mesta släpper på det viset.

Å andra sidan, om du har slang i däcken kvittar väl sprickorna? Åtminstone tills slangen börjar bubbla ut nånstans!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Spruckna däck

Inlägg av Anders S » sön 12 nov 2017, 22:17

Man kan såklart ta det ganska lugnt om det handlar om 50 meter till kranen eller så. Det viktiga är i så fall att reda ut om ett katastroffel på hjulet kan få vagnen att tippa...
Anders S

jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Re: Spruckna däck

Inlägg av jonasulveseth » sön 26 nov 2017, 16:28

Lite uppdatering här, däcken håller luften hyfsat och transportsträckan är kort till kranen . Eftersom det finns innerslang så borde explosionsrisken inte vara ett problem när jag fyller luft varje höst.

Så jag har bestämt mig för att skjuta upp däckbytet till förmån för andra roligare investeringar :)

Skriv svar