Båt att segla ner till Medelhavet.

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Danielake
Silvermedlem
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 21 jul 2012, 01:47

Båt att segla ner till Medelhavet.

Inlägg av Danielake » tor 10 aug 2017, 20:43

Hej!
Jag funderar på att segla till medelhavet och tillbaka. Utsidan ner och kanaler hem.
Jag har läst på en del men har många funderingar.

Vilken båt är att föredra. Har haft en Misil 2 i tre år som jag var mycket nöjd med.
Det som saknades på Misilen var toalett, utrymme i allmänhet och den går rätt sakta. Annars tycker jag båten var kanon.

Har kollat på Laurinkoster 32. Är det mycket potetiella problem med den båten?
Är den tråkig att segla? Maxfart på 7 knop låter trögt för en så lång båt. Jag bor i Uppsala och att puttra ut till skärgården med min 5hästare tog säkert tio sjukt tråkiga timmar. Speciellt i regn. Svårt att segla när det är så trångt och man har lite ont om tid.

Är NF Nordisk Familjebåt,w30 kompromiss, Comfort 30 ok båtar?
Har hört att Marieholm 32 är dålig kvalite. Är det så?

Jag vill ha en båt som minst är 29fot men under 10 meter och vill inte betala mer än max 100000 gärna så lite som möjligt. Ska ju ha råd att köpa massa grejer till båten också. Gärna en båt med "helköl" eller som min misil2 vet inte vad det heter.

Räcker 6 månader ner och tillbaka i ett trevligt tempo eller behöver man ett år?
Kommer definitivt inte frakta ner båten då det är så sjukt dyrt.

Hur funkar det med däckstömning av avloppsvattnet från toan på vägen ner och tillbaka?
Ska man ha en båt med tank eller blir det struligt?

Uppskattar alla svar :) och dina erfarenheter.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båt att segla ner till Medelhavet.

Inlägg av Peter_K » tor 10 aug 2017, 23:55

En sjysst Ballad vore väl ett bra val i storlek- och prisklass?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båt att segla ner till Medelhavet.

Inlägg av Anders S » fre 11 aug 2017, 07:46

Danielake skrev:Hej!
Jag funderar på att segla till medelhavet och tillbaka. Utsidan ner och kanaler hem.
Jag har läst på en del men har många funderingar.

Vilken båt är att föredra. Har haft en Misil 2 i tre år som jag var mycket nöjd med.
Det som saknades på Misilen var toalett, utrymme i allmänhet och den går rätt sakta. Annars tycker jag båten var kanon.

Har kollat på Laurinkoster 32. Är det mycket potetiella problem med den båten?
Är den tråkig att segla? Maxfart på 7 knop låter trögt för en så lång båt. Jag bor i Uppsala och att puttra ut till skärgården med min 5hästare tog säkert tio sjukt tråkiga timmar. Speciellt i regn. Svårt att segla när det är så trångt och man har lite ont om tid.

Är NF Nordisk Familjebåt,w30 kompromiss, Comfort 30 ok båtar?
Har hört att Marieholm 32 är dålig kvalite. Är det så?

Jag vill ha en båt som minst är 29fot men under 10 meter och vill inte betala mer än max 100000 gärna så lite som möjligt. Ska ju ha råd att köpa massa grejer till båten också. Gärna en båt med "helköl" eller som min misil2 vet inte vad det heter.

Räcker 6 månader ner och tillbaka i ett trevligt tempo eller behöver man ett år?
Kommer definitivt inte frakta ner båten då det är så sjukt dyrt.

Hur funkar det med däckstömning av avloppsvattnet från toan på vägen ner och tillbaka?
Ska man ha en båt med tank eller blir det struligt?

Uppskattar alla svar :) och dina erfarenheter.
Några kommentarer:

I din båt- och prisklass är alla båtar individer och måste bedömas efter skick och utrustningsnivå.

Spontant känns det som att du inte bör utesluta Marieholm32 från listan. Att båten kan ha varierande kvalitet beror troligen på att det finns egenbyggda exemplar på marknaden, liksom många båtar från den tiden och i samma storlek. Men det stora urvalet i din storleksklass finns i gruppen Ballad eller Balladkopior, där Comfort 30 är en (av flera). Jag tror att det är en vettig kompromiss mellan dina olika önskemål.

Ett "hembygge" behöver inte vara en problembåt, men blir det aktuellt med en sådan båt bör du (innan köpbeslut) ta kunnig hjälp att bedöma skicket.

När det gäller skillnaden mellan en Misil II och en Ballad (typ, men tänk gärna 32-fotsbåt i allmänhet) är skillnaden mindre än du spontant tror, på havet är alla segelbåtar "små". Är separat toalett och utrymme viktigt (det kan det mycket väl vara) tycker jag personligen att skiljelinjen ligger i en båt där man kan duscha hjälpligt i toautrymmet eller inte. Det här brukar man inte få i båtar under tio meter annat än undantagsvis. Leta! Snabbheten skiljer inte mycket, en tiometersbåt som är radikalt mycket snabbare än en Misil II är helt annorlunda.

Är "tio meter" en gräns därför att många marinor drar prisgränsen där bör du vara medveten om att hemmavid räknar hamnen vanligen inte in badbrygga och peke i längden (verkar vara litet "rabatt"...) medan man är mer strikt söderöver (det räcker att segla till Tyskland eller Danmark för att se detta). Något att tänka på.

Dina resplaner ställer litet olika krav. På havet (för yttre vägen till Medelhavet är "havet") måste båten vara väl i ordning vad gäller rigg, segel, sjövärdighet, stuvning etc och du behöver någon sorts pålitlig automatstyrning. Du behöver också kunskaper i tidvattenssegling (det kan vi normalt inte i Sverige, för vi har så litet tidvatten) och du behöver respekt för väder, vind och stora vatten - tidvis kommer du att vara så pass långt ute att du får räkna med att klara av en kuling till havs, om du har otur med väderrapporterna. Går du på utsidan ner får du räkna med att när det blåser, så blåser det emot.

På kanalerna måste du ha en pålitlig och stark motor (allt är inte kanaler, en del är floder, med MOTSTRÖM...), annars kan du bli "strandsatt" halvvägs - särskilt om du får ett motorhaveri. Med din önskade båtstorlek kan man dock tänka sig att ha en utombordare som reservplan (en begagnad 15-hästare och ett stöddigt motorfäste som "krigsreparation"), men det är inget att bygga en planering på. En fräsch motor (den kan vara äldre, men väl servad och genomgången) är en stor fördel på hemvägen. Storleken på tanken (eller möjlighet att ha med extra bränsle, typ "fem jeepdunkar surrade på däck" kan vara en faktor.

I valet mellan hel köl eller kölfena tror jag det är relativt oviktigt vad du väljer, medan djupgåendet kan vara mycket viktigt (kanalerna!). En långkölad båt är vanligen en smula starkare om man törnar emot land någon gång (som vi alla gör då vi seglar i skärgården), men det är liksom inte aktuellt att råka ut för det på din tänkta resa. Däremot kan det tänkas att du vill ha möjlighet att ställa båten på botten (tidvatten, vet du) och då gäller andra båtar än de gängse hos oss - men mot kajen är det inte så litet enklare med en långköl, men den behöver ha en rak, horisontell del att stå på. Engelsmän har ibland stöttor i båtsidan, fransmän (och också många engelsmän) har centerbordsbåtar. Man kan också planera för att ligga i tillräckligt djupa hamnar, eller bakom slussportar på resan.

Tidsramarna kan jag inte bedöma. Vad vill du uppleva, hur hårdför är du, när startar resan, Hur lång tid vill du segla i Medelhavet och var (det är stort). Jag tror man kan klara resan på sex månader, men vill man känna att man har valfrihet kan det behövas mer. Det finns de som seglar i etapper och som låter båten övervintra i Medelhavet och gör resan i två omgångar.
Anders S

Danielake
Silvermedlem
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 21 jul 2012, 01:47

Re: Båt att segla ner till Medelhavet.

Inlägg av Danielake » mån 04 sep 2017, 12:02

Tack för svar!
Ja en ballard verkar bra.
Var inne i en och tittade lite men gillade den inte men det var nog mer pga att den var väldigt sliten.

Tack Anders för all intressant info :)
En båt större än 10 meter kommer jag nog inte ha råd med om man ska köpa massa utrustning och ha en ok ekonomi på resan och en buffert för oförutsägbara händelser.
Jag får nog hyra in en besiktningsman när jag köper båten.

Något jag inte tänkt på är ju min längd också. Jag är 203 cm lång och att hitta en båt med den höjden i båten med min ekonomi blir omöjligt.
Allegro 33 är ett alternativ med 190cm och jag får skjuta på resan några år.

Idèn med extra motor på utombordsfäste känns som ett måste. Får kolla på det att den får plats på olika båtar.

Det verkar vara väldigt mycket jag behöver lära mig för att komma iväg.
Jag ska gå Kustskepparen nu i vinter och tar tre kurser till nästa vinter. (vhf, kanal och någon till)
Jag och min flickvän "råkade" köpa en Vega nu i helgen. Jag tänkte vi kunde öva på Östersjön nästa sommar så man blir lite mer havsvan och kanske segla en vecka i Kroatien nästa sommar.
Jag har nästan bara seglat i Mälaren och ju mer ja läser på ju tydligare blir det hur stort projekt detta är.
Ska man ha allt man vill kommer jag ju aldrig komma iväg.

Finns det vissa som aldrig blir av med sin sjösjuka? Jag tror inte jag är en sån men det låter jobbigt.

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Båt att segla ner till Medelhavet.

Inlägg av s20 » mån 04 sep 2017, 16:32

Klokt att ta hjälp av besiktningsman när du hittat båten, och utbildning är viktigt. Rekommenderar varmt utsjöskepparen, den behövs när du ska beräkna strömmar och tidvatten, kanalintyg skriver man lätt utan kurs, man slår i boken under provet, men bör läsa igenom den innan. Och komma ihåg boken på resan, den ska vara med på Europas kanaler (inget krav i Sverige) När det gäller sjösjuka så visst finns de personer som inte klarar sjön alls, men de brukar avslöja sig genom att bli dåliga redan när de sitter i en båt. Annars brukar man komma över den rätt kvickt om man bara tänker sig för, trötthet, hunger och kyla leder lätt till dåligt mående./C
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Båt att segla ner till Medelhavet.

Inlägg av omega » tis 05 sep 2017, 05:36

Ett alternativ med fint utrymme är Maxi 95.
Ca 2, meter i ruffen o en ganska stryktålig båt med god fart med motor,vissa modeller har även plastat doghouse vilket är en stor fördel i skitväder
//johan

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Båt att segla ner till Medelhavet.

Inlägg av nilsnobbing » tis 05 sep 2017, 14:05

Har kollat på Laurinkoster 32. Är det mycket potetiella problem med den båten?
Är den tråkig att segla? Maxfart på 7 knop låter trögt för en så lång båt. Jag bor i Uppsala och att puttra ut till skärgården med min 5hästare tog säkert tio sjukt tråkiga timmar. Speciellt i regn. Svårt att segla när det är så trångt och man har lite ont om tid.
Kan inte låta bli att tycka att just denna passage är lite komisk. Man flyger ner till Medelhavet på några timmar, bilar ner på ett par dagar och cyklar på 6 veckor. Segelbåt är det i särklass långsammaste och besvärligaste färdsättet för att ta sig någonstans. Väljer man båt måste man vara helt tillfreds med att det tar tid, och att resan är en stor del av målet. Havet är målet, inte hindret. Att puttra är att njuta. Även i regn.

Fundera på det en stund.

//N.N

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Båt att segla ner till Medelhavet.

Inlägg av Lasse L » tis 05 sep 2017, 19:02

Anders S skrev:
Danielake skrev:Hej!

På havet (för yttre vägen till Medelhavet är "havet")
Går du på utsidan ner får du räkna med att när det blåser, så blåser det emot.
.
Min erfarenhet är att det är medvind om man skall söderut.
Den Portugiska nordan gjorde att båten togs hem via kanalerna i Frankrike/Tyskland.
Men vädret är inte nu som det var på den goda tiden. :cry:
SXK medelhavssektion har mycket info att ge.
https://www.medelhav.se/
flagg.jpg
http://lasselundell.se/medelhav.html

Skriv svar