Vilken VHF radio

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Användarvisningsbild
DrTJ
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 29 apr 2016, 15:25

Vilken VHF radio

Inlägg av DrTJ » tis 17 maj 2016, 14:55

Hej.

Fråga 1:
Ska "långsegla" i sommar. Blir väl en 600 distans nu i sommar men saknar en VHF radio. Vilken skulle Ni rekommendera? Har en Garmin 7408 plotter men är det lönt att gå på Garmin (fördelar??) eller ska man ta en bättre av annat märke? Alla tips emottages tacksamt.

Fråga 2:
Är det en VHF antenn i masten? Blev med båt förra sen-sommaren och får inte tag på säljaren.
IMG_01832.jpg
MVh
Thomas

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken VHF radio

Inlägg av s20 » tis 17 maj 2016, 17:08

Svårt att veta vilken antenn du har, på min båt satt 2 vita spröt i masten, men den ena visade sig var för NMT så den är borta nu. Titta på vilken kontakt som sitter i antennkabeln. När det gäller vilket fabrikat du väljer är mer en fråga om hur många funktioner du vill ha och om du ska koppla samman med plottern via NMEA och så vidare.
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Vilken VHF radio

Inlägg av barry » ons 18 maj 2016, 09:21

Vilken radio?

- DSC tycker jag är absolut skall-krav (går kanske inte att köpa utan ens en gång?)
- För enklast möjliga installation, välj enhet med integrerad GPS
- I annat fall - och / eller om du vill ha möjlighet att anropa AIS-objekt direkt från plottern o dyl så säkerställ att enheten har "rätt nätverk". Dvs kör du NMEA2000 för allt annat i båten - köp inte en VHF som enbart har stöd för NMEA 0183
- Övriga funktioner efter behov och plånbok.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Vilken VHF radio

Inlägg av marede » ons 18 maj 2016, 12:12

Jag har för mig att det stod en rad eller två om detta i senaste numret av Praktiskt Båtägande i samband med artikeln om plottrar och nätverk.
//Martin
Najad 34 HR -77

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Vilken VHF radio

Inlägg av sangris » ons 18 maj 2016, 20:51

Om du ändå ska köpa en VHF-radio, så köp en ny antenn också då. En mindre kostnad i sammanhanget.
Betänk också att VHF-radio inte får man inte inneha utan ett radiocertifikat. (SRC heter det väl numera, förresten...)

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Vilken VHF radio

Inlägg av Gaidin » tor 19 maj 2016, 07:43

Inneha får man, man får dock inte prata i radion annat än i nöd.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilken VHF radio

Inlägg av Anders S » tor 19 maj 2016, 07:55

För att vara petnoga, så får man naturligtvis äga en VHF-radio utan att ha tillstånd från PTS, men man får inte använda den. Det krävs två saker i det sammanhanget, stationen skall vara anmäld till PTS, som delar ut anropssignal OCH sedan den vederbörliga personliga kompetensen, i form av ett SRC-certifikat på den sk stationsföreståndaren (sa man förr).

Om man har vett på att hålla snattran och bara lyssna på till exempel kanal 16 till vardags kan man klara sig länge utan straffansvar... Det är länge sedan det gjordes radiorazzior i fritidsbåtarna.

Givetvis får man straffritt använda sin VHF i en (verklig) nödsituation (nöd bryter lag). Nöd är när fara hotar liv eller egendom, INTE då man misstänker att det är trångt i hamnen och man vill reservera plats, eller för att påkalla kamraternas uppmärksamhet på den fina hamnviken... :P (Mobiltelefon!)

De tekniska råden som givits är fullt rimliga. Valet är möjligen mellan en handhållen radio, som fungerar direkt ur lådan och en fast monterad, som då kräver installation, kabeldragning och antenn. I sammanhanget kan man då avslöja att antennkablar närmast är förbrukningsvara, antenner likaså. Är kablar och antenn mer än "nästan nya" får man räkna med att göra om den delen av installationen om man vill ha ut max ur sin stationära radio. Jag skulle tro att de flesta nyare stationära VHF-apparaterna har NMEA2000, alla har DSC.

Vad antennen som nu sitter i masttoppen egentligen går för kan man möjligen mäta sig fram till. En stående-våg-mätare brukar radioamatörer ha, och den ger i vart fall en indikation på om läget är bättre än hopplöst.
Anders S

Användarvisningsbild
DrTJ
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 29 apr 2016, 15:25

Re: Vilken VHF radio

Inlägg av DrTJ » tor 19 maj 2016, 18:33

Tack för alla svar.
Nu vet jag mer....

Mvh
Thomas

Användarvisningsbild
saxofon
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 29 dec 2011, 18:59

Re: Vilken VHF radio

Inlägg av saxofon » lör 12 aug 2017, 12:30

Jag hade nog valt en sådan här

http://www.dagensbatliv.se/vhf-med-inby ... ransponder

Tillsammans med en trådlös mig (för sittbrunnen) och en högtalare (för automatisk dimma signal).

Efter vad jag förstått så är den inte riktigt ute i handeln än dock.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vilken VHF radio

Inlägg av Lasse L » lör 12 aug 2017, 17:01


Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilken VHF radio - värdet av AIS

Inlägg av Anders S » sön 13 aug 2017, 08:06

För ett bra tag sedan förutspådde jag att det skulle komma integrerade VHF/AIS-sändare, men oj vad det har dröjt. Dessutom verkar det dröja litet till. Tydligen har den här visade modellen (SH GS6500) litet svårt att passera godkännandetesterna och (litet överraskande) påstås den ha behov av dubbla antenner.

Men konceptet med aktiv AIS (dvs, man visar sig också, inte bara hämtar in andra) kan man fundera på, eftersom det i realiteten inte spelar någon roll för båtar av vår storlek att visa sig på fartygens displayer, annat än möjligen i dimma. Problemet är också att det är relativt få båtar av de vi normalt interagerar med som ens har passiv AIS, så man får inget extra uppmärksamhetsvärde på det sättet. (Jag har sändande AIS sedan många år, men hur ofta jag verkligen räddats av den tror jag inte kan räknas ens på ena handens tumme... Men det ingår i konceptet att man inte kan veta.)

När man kan få passiv AIS för en rimlig extrasumma integrerad i VHF:en (och det får man numera) är det mycket praktiskt att slippa ordna en extra antenn, splitter, kabel och display. Man skall vara noga med att AIS-informationen kan skickas ut till plottern, för det är ett tveksamt värde i att ha en display på radiotelefonens front. Värdet där är om man kan anropa "sömlöst" (DSC), i den mån man nu anser sig ha befogat ärende till fartyg och båtar i närheten. Är det så att de aktiva enheterna kräver dubbla antenner eller en extra splitter kan man verkligen fundera på värdet att ha dem integrerade, även om aktiv AIS är relativt dyr.

Men AIS i form av "fattigmans radar för stora båtar" är inte alldeles meningslöst, beroende på var man seglar och hur. I Göteborgs hamn, runt Brofjorden och andra ställen där fartygstrafik kan komma runt "blinda hörn" med god fart är det till och med värdefullt.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vilken VHF radio

Inlägg av Lasse L » sön 13 aug 2017, 18:48

AIS är det bästa som hänt mej som amatörnavigatör efter GPS.
Har transponder.
Har några ggr blivit anropad av MRCC som ville att jag skulle bistå vid larm, pga. att jag var närmast.
Samt att vid mycket tät dimma hålla utkik efter "vilsekomna".
kattegatt%203april.jpg
http://lasselundell.se/ais.html

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Vilken VHF radio

Inlägg av Fredrik » mån 14 aug 2017, 09:46

Jag har en VHF med DCS och AIS mottagare (M-tech MT-500) kopplad till en Garmin-plotter så att jag kan se andra fartyg på plottern. Vilken utrustning krävs för att jag skall kunna sända ut min position? Är det bara nån slags "puck" man pluggar in i NMEA och som kan användas av den befintliga VHF:en, eller är det en separat enhet med förstärkare som behöver en egen antenn? Vad kan det kosta att uppgradera den befintliga utrustningen för att sända AIS?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilken VHF radio

Inlägg av Anders S » mån 14 aug 2017, 11:02

Fredrik skrev:Jag har en VHF med DCS och AIS mottagare (M-tech MT-500) kopplad till en Garmin-plotter så att jag kan se andra fartyg på plottern. Vilken utrustning krävs för att jag skall kunna sända ut min position? Är det bara nån slags "puck" man pluggar in i NMEA och som kan användas av den befintliga VHF:en, eller är det en separat enhet med förstärkare som behöver en egen antenn? Vad kan det kosta att uppgradera den befintliga utrustningen för att sända AIS?
Du behöver en dedikerad AIS-sändare (class B, för oss amatörer). Anledningen är (såvitt jag kan bedöma) att det ställs särskilda krav på sändaren på grund av nätverkets "självreglerande" typ och att få AIS-sändaren godkänd som påbyggnad på en befintlig radio verkar vara knepigt. Behöver VHF-tillverkaren sätta en dedikerad sändande AIS-modul i radiolådan och dessutom med en extra antenn vinner man inte så mycket.

Vad gäller antenn kan man göra på två sätt, en aktiv splitter eller dubbla antenner. En splitter som kan hantera två olika sändare är något helt annat än en splitter för en sändare och en (extra) mottagare. Splitter för mottagare är en vanlig lösning, splitter för två "samtidiga" VHF-radiosändare är inte så vanligt och blir dyr. En dedikerad AIS-antenn är en billigare lösning och ger andra fördelar (men kräver en antennplats och kabeldragning).

Sändande AIS fanns inte i någon VHF i handeln då jag skaffade en men ansågs då vara "på gång" (det är några år sedan, men jag ville inte dra på det) men det har inte kommit några senare heller. Kanske är det dags nu?

Jag skulle påstå att du får lägga 5-7 tusen, litet beroende på hur du löser antennfrågan.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Vilken VHF radio

Inlägg av Fredrik » mån 14 aug 2017, 11:51

Anders S skrev:
Du behöver en dedikerad AIS-sändare (class B, för oss amatörer). Anledningen är (såvitt jag kan bedöma) att det ställs särskilda krav på sändaren på grund av nätverkets "självreglerande" typ och att få AIS-sändaren godkänd som påbyggnad på en befintlig radio verkar vara knepigt. Behöver VHF-tillverkaren sätta en dedikerad sändande AIS-modul i radiolådan och dessutom med en extra antenn vinner man inte så mycket.

Vad gäller antenn kan man göra på två sätt, en aktiv splitter eller dubbla antenner. En splitter som kan hantera två olika sändare är något helt annat än en splitter för en sändare och en (extra) mottagare. Splitter för mottagare är en vanlig lösning, splitter för två "samtidiga" VHF-radiosändare är inte så vanligt och blir dyr. En dedikerad AIS-antenn är en billigare lösning och ger andra fördelar (men kräver en antennplats och kabeldragning).

Sändande AIS fanns inte i någon VHF i handeln då jag skaffade en men ansågs då vara "på gång" (det är några år sedan, men jag ville inte dra på det) men det har inte kommit några senare heller. Kanske är det dags nu?

Jag skulle påstå att du får lägga 5-7 tusen, litet beroende på hur du löser antennfrågan.
Tack för ett utförligt svar, det låter som att jag kommer att nöja mig med att "titta på" även i fortsättningen. Jag ska ställa frågan igen den dagen det är dags att byta ut min utrustning, så får jag se om situationen har förändrats.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar