2-polig säkring för 220V

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

2-polig säkring för 220V

Inlägg av oceansailor » tis 11 jul 2017, 08:31

Vad är det för skillnad (förrutom storleken) på en 2-polig dvärgbrytare och en som har 1P+1N ?

Jag trodde att det alltid skulle vara 2-poliga säkringar?

Men igår noterade jag att det satt en dvärgbrytare 1P+1N i en färdig central som kan inhandlas i båtbutikerna.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: 2-polig säkring för 220V

Inlägg av Seawolf » ons 12 jul 2017, 05:24

oceansailor skrev:Vad är det för skillnad (förrutom storleken) på en 2-polig dvärgbrytare och en som har 1P+1N ?

Jag trodde att det alltid skulle vara 2-poliga säkringar?

Men igår noterade jag att det satt en dvärgbrytare 1P+1N i en färdig central som kan inhandlas i båtbutikerna.
Man åstadkommer en tvåpolig dvärgbrytare genom att använda två vanliga enpoliga, monterade intill varandra. Sen SKALL bådas lilla vipparm mekaniskt bindas samman, så att om den ena känner av överström och löser ut sin brytfunktion så dess vipparm floppar ned, så skall det dra med sig den andras också. På det sättet blir inte bara utlösningen tvåpolig, utan även överströmsavkänningen. På denna är detta visat med röd inringning.
bild1.jpg
VIssa landströmscentraler för båtar har i stället en s.k. personskyddsautomat. Den innehåller denna tvåpolighet plus en jordfelsbrytare, allt kombinerat till en enhet med endast en vipparm för manuell brytning och återställning.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: 2-polig säkring för 220V

Inlägg av oceansailor » ons 12 jul 2017, 09:08

Tack Seawolf för svaret. Det hjälpte mig att förstå lite mer.

Borde nog frågat om det är O.K. Att avsäkra med en 1P-N automatsäkring?

Om jag förstår det hela rätt så betyder 1P+N en 2 polig säkring där bara fasen är avsäkrad men både fas/nolla bryts när säkringen löser.

Tittade in i min egen båt och där finns en RCBO på 16A. Den är 2-polig men enligt modellen 1P+N. Alltså inte 2 polig i den mening att den säkrar av både fas/nolla.

Därefter sitter 2-poliga automatsäkringar till de olika förbrukarna som säkrar och bryter båda polerna så som Du beskriver.

Finns det 2-pol RCBO som säkrar båda polerna? När jag googlade runt hittade jag inga...

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: 2-polig säkring för 220V

Inlägg av Seawolf » ons 12 jul 2017, 16:01

oceansailor skrev:Tack Seawolf för svaret. Det hjälpte mig att förstå lite mer.

Borde nog frågat om det är O.K. Att avsäkra med en 1P-N automatsäkring?

Om jag förstår det hela rätt så betyder 1P+N en 2 polig säkring där bara fasen är avsäkrad men både fas/nolla bryts när säkringen löser.

Tittade in i min egen båt och där finns en RCBO på 16A. Den är 2-polig men enligt modellen 1P+N. Alltså inte 2 polig i den mening att den säkrar av både fas/nolla.

Därefter sitter 2-poliga automatsäkringar till de olika förbrukarna som säkrar och bryter båda polerna så som Du beskriver.

Finns det 2-pol RCBO som säkrar båda polerna? När jag googlade runt hittade jag inga...
I båtar vet man inte säkert vilket som är fas och vilket som är nolla. I fasta landinstallationer vet man det. I båtar med en korrekt installerad isolertrafo funkar det som på land. Utan Isolertransformator SKALL både fas och nolla ha överströmsskydd.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: 2-polig säkring för 220V

Inlägg av oceansailor » fre 14 jul 2017, 12:13

Tack Seawolf. Det bekräftar vad jag trodde. Nu vet jag :D

Problemet är att många tror att alla 2-poliga brytare är O.K. och gör inte skillnad på om säkring/personskyddsautomat är en sann 2-polig med överströmsskydd på båda polerna, eller en 2-polig med bara överströmsskydd på en pol. (1P+N)

Det finns personskyddsautomater som marknadsförs som 2-poliga fastän de är 1P+N när man tittar lite närmare

Den elcentral som jag och kompisen hittade ute i båttillbehörsbutiken ser ut så här.

Personskyddsautomat och automatsäkring är av typen (1P+N) med överströmsskydd bara på en pol.
EL-11.jpg
Gäller alltså att se upp när man är ute och shoppar!

På min egen båt hade den däremot varit O.K. eftersom jag har isolationstransformator.

En sista fråga till Seawolf:

Hade ovanstående elcentral varit O.K. om enbart automatsäkringen till uttaget varit säkrad på båda poler? Eller måste även personskyddsautomaten vara sann 2-polig med överstömsskydd.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: 2-polig säkring för 220V

Inlägg av Seawolf » lör 15 jul 2017, 05:43

Jag kan inte utläsa vad det är för komponenter i den där centralen. Tänkbart är att enheten till höger faktiskt är en tvåpolig överströmsbrytare.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: 2-polig säkring för 220V

Inlägg av oceansailor » lör 15 jul 2017, 07:18

Seawolf skrev:Jag kan inte utläsa vad det är för komponenter i den där centralen. Tänkbart är att enheten till höger faktiskt är en tvåpolig överströmsbrytare.
Kontaktade faktiskt Schneider och fick artikelnummer på ingående komponenter. Båda komponenterna är av typen 1P+N.

Skriv svar