Material och ytbehandling rorkult?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Arkstedt
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 01 nov 2016, 10:42

Material och ytbehandling rorkult?

Inlägg av Arkstedt » mån 20 mar 2017, 09:44

Hej!

Jag har sökt förgäves efter information om hur man piggar upp en rorkult (och grabbräcken) som börjar se grå och trist(a) ut.

Båten i fråga är min Albin 79 och vad jag förstår så brukar rorkultar vanligtvis vara i teak - ett småknepigt material att ytbehandla?

Min ambition är att tvätta och slipa till ytan så den ser fräschare ut, men frågan är sen vad för ytbehandling som ger bäst resultat i längden. Är det lack/fernissa/olja som gäller?

Om man väljer lack/fernissa så har jag förstått att många tunna lager är att föredra, men hur är det med sannolikhet för sprickbildning då rorkulten sviktar vid hård segling?

Om man väljer olja eller motsvarande, vilken olja ska man använda? Färgar oljan av sig på händer/kläder?

Tacksam för alla tips jag kan få!

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Material och ytbehandling rorkult?

Inlägg av thomask » mån 20 mar 2017, 11:21

Jag har 8 lager 2k-fernissa. Det håller och blir superblankt. Grabbräckena har jag slängt och spacklat igen hålen. Tycker det blir snyggare så, har ingen användning av dom heller.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Material och ytbehandling rorkult?

Inlägg av Peter_K » mån 20 mar 2017, 11:26

Jag har fernissa på min rorkult mm. Träet såg ut som en bit drivved när jag köpte
båten, så det blev hård slipning. Det blev nog en sju-åtta lager enkomplack med hård mellanslipning mellan lagren innan jag blev nöjd. Tricket är sedan att varje vår matta ner ytan och lägga på en strykning till; då håller det. Om rorkulten inte är supertunn lär den inte flexa speciellt mycket.
Alla borde ha skägg

Skriv svar