GREFAB igen....

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: GREFAB igen....

Inlägg av Calle C » mån 24 okt 2016, 19:40

Grefab tar betalt för vinteruppläggning i priset ingår upplyft spolning uppallning sjösättning och mastförvaring.
För min båt kostar detta ca 8.000
Det ända jag kan säga är att spolningen oftast är för snabb, det blir till att tvätta en gång till och där båten då står finns ingen spolplatta.
Och det är inte bra.
Calle

Se gla ut

Västkustskt6
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 24 okt 2016, 19:33

Re: GREFAB igen....

Inlägg av Västkustskt6 » mån 24 okt 2016, 19:47

I Stenungsunds kommunala hamn är det fria åkare som lyfter. I år var priset 2 000 kr för att lyfta båten och flytta den 100 m till vaggan. Tillkommer 6-900 kr beroende på båtstorlek för avspolning på spolplattan. Kvadratmeterpriset för landförvaringen är 110 kr, vilket blir ca 6500 kr för en 35fotare. Summa ca 11 500 kr för en 35fotare.
Svagt av kommunen att överlåta lyften till åkare som kan ta ut vilket pris de vill. Brukar vara allmänt kaos vi lyftkajen i oktober eftersom åkarna inte är samordnade.
Nästa år har vi nog båten någon annanstans på vintern. För 12 tkr borde det finnas en del alternativ.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: GREFAB igen....

Inlägg av sangris » mån 24 okt 2016, 22:24

Hujedamej....
Känns som när jag för flera år sedan registrerade om en gammal diesel-SUV från personbil till lastbil. Bilprovningen gjorde den årliga besiktningen på exakt samma vis. Inget extra kollades för att den nu var lastbil, men jag var tvungen att i stället köra in i lastbilshallen och betala 150:- mera för att få besiktningen utförd.
Prissättningen är tagen ur luften och inte beräknad på faktiska kostnader (plus rimlig vinst). Det verkar vara så med båtlyft och avspolningar också... :-(

KaptenEvin
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 13 nov 2014, 14:25
Kontakt:

Re: GREFAB igen....

Inlägg av KaptenEvin » sön 19 mar 2017, 00:00

Hej ville bara be om ursäkt för mina länkar som inte fungerar längre, tänkte inte på det nu när jag bytte webbhotell. Går att söka rätt allt material som jag hänvisar till igen på sidan. www.kaptenevin.se
Önskar er alla en härlig båtvår.

DOCK, så ser jag att jag inte sett svaret på mitt inlägg i debatten.
Jag ser ofta detta på båtklubbarna, dessa "2 minuters jobb", du läste säkert inte mitt lite längre inlägg på http://www.kaptenevin.se/2016/10/24/avspolning-av-bat/

Men om man tror att ett jobb tar 2 minuter så är man helt ute och cyklar. Bara att ta upp sprutan, förmodligen sätta på vatten och maskinen tar längre tid än så, sen att spola en 8m segelbåt. Jag vet att om jag skulle spola en båt i det storleken så tar det alla gånger mer än 15 minuter att BARA SPOLA, sen så är det allt runt omkring också. Ja jag betalar gärna 1000:- för det är mer verklighetsbaserat än det någon skulle vilja betala för 2min avspolningen. Trevlig kväll på er

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: GREFAB igen....

Inlägg av sangris » sön 19 mar 2017, 12:24

"Men om man tror att ett jobb tar 2 minuter så är man helt ute och cyklar. Bara att ta upp sprutan, förmodligen sätta på vatten och maskinen tar längre tid än så, sen att spola en 8m segelbåt. Jag vet att om jag skulle spola en båt i det storleken så tar det alla gånger mer än 15 minuter att BARA SPOLA, sen så är det allt runt omkring också. Ja jag betalar gärna 1000:- för det är mer verklighetsbaserat än det någon skulle vilja betala för 2min avspolningen"

Nej, vi är inte ute och cyklar.
Ja, om jag själv skulle spola av min båt så kanske det tar 10-15 min.
Men jag lovar dig, kaptenevin, jag har lyft båten i min hamn i snart 15 sesonger och från det att lyftslingen är lagda under båten tills den står rätt placerad på min båtkärra för vidare transport 150km så tar det inte mer än 15 min. INKLUSIVE avspolning av botten.
Nu handade inte tråden egentligen om hur lång tid avspolningen tar, utan mera om det orimliga i 100% prishöjning från ett år till nästa. God fortsättning på söndagen.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: GREFAB igen....

Inlägg av Peter_K » sön 19 mar 2017, 19:01

Enklast är ju att räkna så här:
Kostnader:
- Maskinhyra
- Framkörning, uppställning, slangdragning
- Vatten
- El
- Personal
- Plocka undan
...lite vinst på det.

Vad kan det bli?
Gubben kostar en femhundring i timmen inklusive MOMS, sociala, försäkringar, skatter - maskin mm kanske lika mycket. Tusen kronor i timmen?
Hur många båtar tvättas per timme? Jag vet inte svaret, jag har inte båten där - men jag förutsätter att det inte är trettio båtar i timmen, vilket krävs för att det skall stämma att det är två minuter per båt. Fyra båtar..? Då borde snittkostnaden hamna på 250 kr/båt.

Alternativet - ligg i en klubb och tvätta båtfan själv. Det gör jag; skulla gladeligen betala en slant för att slippa.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: GREFAB igen....

Inlägg av Lasse L » sön 19 mar 2017, 19:06

Peter_K skrev:Enklast är ju att räkna så här:
Kostnader:
- Maskinhyra
- Framkörning, uppställning, slangdragning
- Vatten
- El
- Personal
- Plocka undan
...lite vinst på det.

Vad kan det bli?
Gubben kostar en femhundring i timmen inklusive MOMS, sociala, försäkringar, skatter - maskin mm kanske lika mycket. Tusen kronor i timmen?
Hur många båtar tvättas per timme? Jag vet inte svaret, jag har inte båten där - men jag förutsätter att det inte är trettio båtar i timmen, vilket krävs för att det skall stämma att det är två minuter per båt. Fyra båtar..? Då borde snittkostnaden hamna på 250 kr/båt.

Alternativet - ligg i en klubb och tvätta båtfan själv. Det gör jag; skulla gladeligen betala en slant för att slippa.

4 båtar i timman tas upp vid "högtrafik".
Efter att alla båtar är uppe skall spolplattan tvättas av tar ca 20 min.

KaptenEvin
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 13 nov 2014, 14:25
Kontakt:

Re: GREFAB igen....

Inlägg av KaptenEvin » ons 22 mar 2017, 19:22

Jag tror jag mest tänkte på att du tycker det är ockerpriser för 400:- för en avspolning av båten.

Om vi tar ett exempel ur tråden, och att det tar 15 minuter som du sa kan du vara snäll att räkna kostnaderna utifrån det här...

- Maskinhyra
- Framkörning, uppställning, slangdragning
- Vatten
- El
- Personal
- Plocka undan
...lite vinst på det.

Skriv svar