Ny tank, frågor bland annat om tankventilator
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Ny tank, frågor bland annat om tankventilator
Tankprojektet till vår NF
Jag har följande mål:
1. Ersätta befintlig 22l snurretank med något större
2. Påfyllning utifrån, inget mera slask i stuvfack
3. Tankmätare. Inget mera pejlande med sticka och huvudet i stuvfacken.
Har nu gjort en plugg i trä som skall till svetskillen nästa vecka. Nederst i tanken finns en "kopp" med 1/2" dränering i botten för vatten/smuts. Mitt i koppen, halva höjden tappas bränslet ur 1/4" gänga för slangstos. Volym blir ca 35l. Uppe på tanken finns påfyllning, retur samt luftning, åsså en gänga för givare. Ingen inspektionslucka. Tanken kan tas ut och spolas ren genom givarhålet.
Funderar litet på tankventilatorns placering? Har man den på sidan ovan påfyllningen utsätts den ju för sjoar. De av er som har, var har ni den och vilken typ?
Jag har följande mål:
1. Ersätta befintlig 22l snurretank med något större
2. Påfyllning utifrån, inget mera slask i stuvfack
3. Tankmätare. Inget mera pejlande med sticka och huvudet i stuvfacken.
Har nu gjort en plugg i trä som skall till svetskillen nästa vecka. Nederst i tanken finns en "kopp" med 1/2" dränering i botten för vatten/smuts. Mitt i koppen, halva höjden tappas bränslet ur 1/4" gänga för slangstos. Volym blir ca 35l. Uppe på tanken finns påfyllning, retur samt luftning, åsså en gänga för givare. Ingen inspektionslucka. Tanken kan tas ut och spolas ren genom givarhålet.
Funderar litet på tankventilatorns placering? Har man den på sidan ovan påfyllningen utsätts den ju för sjoar. De av er som har, var har ni den och vilken typ?
/Anders G
Re: Ny tank, frågor bland annat om tankventilator
Har ingen NF; på min båt sitter tankventilatorn i aktern, centrerad.
Alla borde ha skägg
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Ny tank, frågor bland annat om tankventilator
OK. Centrerat så borde ju automatiskt vara högst i medeltal.
/Anders G
Re: Ny tank, frågor bland annat om tankventilator
Kort kommentar:
Det anses bättre att ha utlopp (och avlopp, dvs två ledningar om man så vill) från toppen av tanken än från botten (rör ner i botten, det ena kanske ner i slamgropen). Anledningen är uppenbar, vid ett slanghaveri eller olycka har man inte självfall på bränslet.
Det anses bättre att ha utlopp (och avlopp, dvs två ledningar om man så vill) från toppen av tanken än från botten (rör ner i botten, det ena kanske ner i slamgropen). Anledningen är uppenbar, vid ett slanghaveri eller olycka har man inte självfall på bränslet.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Ny tank, frågor bland annat om tankventilator
Lutar litet åt att placera i aktern. Vad tror ni om det? En flushventil i sargen och sedan en u-böj uppåt?
/Anders G
Re: Ny tank, frågor bland annat om tankventilator
Snyggt med flushventil, de finns med böjd anslutning, sedan erinrar jag mig att det finns någon sorts statiskt fenomen som kan skapa gnista när man tankar, kanske något du tagit med i beräkningen?
Visst har väl utombordare bensinpump? om så är fallet och du inte behöver självfall så är det nog klokt att
mata motorn via ett sugrör som sticker ner i tanken, kanske kan du be svetskillen montera en manlucka som du har alla anslutningarna i, bra för framtida underhåll...http://calista.se/sites/default/files/i ... medium.jpg
Använd rejäla riktiga slangar så du inte får bensinlukt i båten.
Visst har väl utombordare bensinpump? om så är fallet och du inte behöver självfall så är det nog klokt att
mata motorn via ett sugrör som sticker ner i tanken, kanske kan du be svetskillen montera en manlucka som du har alla anslutningarna i, bra för framtida underhåll...http://calista.se/sites/default/files/i ... medium.jpg
Använd rejäla riktiga slangar så du inte får bensinlukt i båten.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Ny tank, frågor bland annat om tankventilator
Japp, alla beslag skall vara jordade, även om detta är diesel och det är ingen utombordare. Det är en 14hp Nanni. Jag valde bort manluckan, man kan spola rent via givarhålet eftersom hela tanken kan tas ut. Alla slangar blir av bränsleklass och med dubbla slangklämmor.
/Anders G
Re: Ny tank, frågor bland annat om tankventilator
Ahh "snurretank" fick mina tankar åt fel håll, är Upplänning
När jag själv gör om detta med dieseltanken ska jag köra med två huvudfilter som kan brukas
var för sig, bra vid stopp tänker jag mig.
Jamen då verkar du tänkt på allt, bara glädjen att få den på plats kvar, samt
det mindre roliga, att länsa lädret....
När jag själv gör om detta med dieseltanken ska jag köra med två huvudfilter som kan brukas
var för sig, bra vid stopp tänker jag mig.
Jamen då verkar du tänkt på allt, bara glädjen att få den på plats kvar, samt
det mindre roliga, att länsa lädret....
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Ny tank, frågor bland annat om tankventilator
Jo, dubbla filter och kranar är ingen dum idé, men för mig som kör så litet är det overkill. Däremot sitter filtret med två hylsmuttrar på pinnbultar så man kan lossa och lyfta upp för inspektion.
/Anders G