Båtmässan i Stockholm

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Båtmässan i Stockholm

Inlägg av Besqua » tis 03 mar 2015, 08:34

Jodå det gick rätt bra utan större segelbåtar på plats, tog mej inte tid att äntra den enda stora som fanns där.
Men motorbåtar var det gott om :o personligen sparade jag tid på att inte glana ner i plaststinkande nyproducerat, tid som kunde
läggas på dreglande över tillbehör och annat skoj.
Förstår logiken att visa upp segelbåtarna i sjön istället.
Så detta besök en måndag var helt ok.

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: Båtmässan i Stockholm

Inlägg av BF!! » tis 03 mar 2015, 12:06

Jag var också där igår måndag. Härligt att komma dit en vardag med gott om parkeringsplatser i garaget och ganska lite folk på mässan så slipper man trängas. Men däremot blev jag lite besviken på en nästan helt tom A-hall av segelbåtar. Endast en enda större seglare av typ Najad. Då börjar man fundera på samhällets ekonomiska status. Känns lite konstigt att knalla runt där med en enda seglare i en stor hall som mest var fylld med allehanda motorbåtar. Som Besqua skriver här förstår jag också logiken med att istället visa segelbåtarna i sjön istället. Logiken är väl mer av ekonomisk natur för det måste kosta skjortan att transportera dessa båtar på tradare in i utställningshallen för display under 10 dagar eller vad det nu är.
Utöver detta var hall "B" helt stängd för där skulle Vildmarksmässan vara men då endast mellan 8-10 mars.
Sedan var det tillbehörshallan "C" och den var som vanligt full med prylar i allskön mängd. Det enda jag kom på att jag saknade var prylar från NOA som ej ställde ut. Deras grejor saknade jag faktiskt hos de andra utställarna också men då får man åka till deras butiker och köpa det man vill ha.
Visserligen marknadsför de sina 20% rabatt till den 25 mars i deras butiker.
Plockade på mig lite broschyrer från östkustens platser då jag planerar en segling från Sthlm till Blekinge/Skåne så där fick man lite nattlektyr att läsa igenom.

Ska man summera denna mässa så har jag en känsla av att båtlivet har en liten nedgående trend, åtminstone på marknadsföringen men det kan man kanske mer får uppleva under sommarens seglingar.
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

KaptenEvin
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 13 nov 2014, 14:25
Kontakt:

Re: Båtmässan i Stockholm

Inlägg av KaptenEvin » ons 11 mar 2015, 23:22

Segelbåtarna lyste med sin frånvaro som ni konstaterat.

Dock så tror jag att det var för segelbåtköparnas bästa
http://kaptenevin.se/2015/march/allt-fo ... batar.html

Peta66
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 15 mar 2015, 11:59

Re: Båtmässan i Stockholm

Inlägg av Peta66 » sön 15 mar 2015, 12:03

Tror att det kan vara vettigare med att ha segelbåtarna på Gustavsbergsmässan i stället.
Dock så är de lite trist med tanke på att man vill titta på alla fina segelbåtar i Älvsjö med.
Det är en bra organiserad mässa som annars är mycket trevlig att starta säsongen på.

andgustav
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 22 sep 2015, 14:05

Re: Båtmässan i Stockholm

Inlägg av andgustav » ons 23 sep 2015, 12:01

Hej!
Vi var på Båtmässan och det var så där. Tråkigt att det är för lite segelbåtar för vi har inget intresse av motorbåtar. Det utställarna kan lugna ner sig med är broschyrer för de hamnar för det mesta på parkeringsplatsen. I dagens samhälle har vi gått över digitalt och papperssamhället är snart ett minne. Dessutom bör man tänka på miljön och kataloger hamnar för det mesta i papperskorgen. Leverantörerna skulle spara massor med pengar om man plockade bort broschyrer vill man information kan man dela på en skrivare hos mässarrangören eller gå in på webben. Det gäller att tänka om.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båtmässan i Stockholm

Inlägg av Peter_K » ons 23 sep 2015, 17:16

Träffade en person på en kräftskiva som arbetade med ett system kring digital mässinfo, så det kommer...
Alla borde ha skägg

andgustav
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 22 sep 2015, 14:05

Re: Båtmässan i Stockholm

Inlägg av andgustav » ons 23 sep 2015, 20:38

Låter som en bra idé. När de står och vräker ut kataloger som bara hamnar på parkeringsplatser är det hög att tänka till. Vi tog inte ens emot tidningen På Kryss.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Båtmässan i Stockholm

Inlägg av T » ons 23 sep 2015, 21:33

Ska jag köpa en båt som kostar flera årslöner (eller årspensioner i mitt fall), skulle jag gärna vilja ha all information på papper. Tjockt, glättat och fyrfärg. Jag skulle defintivt dra öronen åt mig om säljaren hänvisade mig till nätet för komplett information.
Jag tror inte man säljer fler båtar genom att spara pengar på trycksaker. Sån är jag...

:o
/T

andgustav
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 22 sep 2015, 14:05

Re: Båtmässan i Stockholm

Inlägg av andgustav » tor 24 sep 2015, 07:49

När det gäller dyra båtar ok. Men tillbehör är jag tveksam till. Tänk på miljön.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båtmässan i Stockholm

Inlägg av Peter_K » tor 24 sep 2015, 14:54

Bra om det finns både ock, så kan T få glansigt fyrfärgstryck, medan någon som inte vill ha kan slippa släpa papper. Tror systemet byggde på att scanna en kod med en app.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Båtmässan i alla städer

Inlägg av J@nne » tis 01 nov 2016, 17:47

Ännu bättre kan det bli om man likt "street view" i Google maps kan sitta hemma och samtidigt gå mellan montrarna på mässan så man slipper åka dit och se eländet. ;-) och vad pengar man sparar på dessa broschyrer som man då slipper bära hem dessutom. :-)

KaptenEvin
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 13 nov 2014, 14:25
Kontakt:

Re: Båtmässan i Stockholm

Inlägg av KaptenEvin » sön 19 mar 2017, 00:02

Hej ville bara be om ursäkt för mina länkar som inte fungerar längre, tänkte inte på det nu när jag bytte webbhotell. Går att söka rätt allt material som jag hänvisar till igen på sidan. www.kaptenevin.se
Önskar er alla en härlig båtvår.

Skriv svar