byte av bälg

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: byte av bälg

Inlägg av HansH » fre 11 nov 2016, 09:26

Känns bra att min gamla bälg kan komma till nytta och ev bidraga till att öka kunskapen om den förväntade livslängden på s-drevsbälgar.
Bälgen var som jag skrivit tidigare i tråden 14 kalenderår när den byttes.
Men då båten under de första 5 åren låg i sjön året om (i Frankrike) så har den antagligen levt ett något tuffare liv än motsvarande i Sverige där båtarna oftast står på land halva året.
Emotser resultatet med stor spänning :)

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: byte av bälg

Inlägg av Seawolf » fre 11 nov 2016, 11:14

Seawolf skrev:Bälgen med uppgivna sprickor har nu anlänt.
Den kommer nu att undersökas av både mig och SXK-funktionärer med förflutet inom Volvo och Volvo-Penta, varav en hade ett finger med i spelet då bälgarnas livslängd ursprungligen bedömdes.
Såklart kommer resultatet att redovisas publikt på lämpligt sätt.
Jag vill gärna passa på att göra reklam för att bli medlem av Svenska Kryssarklubben, SXK. Det finns en strävan att öka mängden granskningar av båtmaterial osv, och eftersom alltihop är ideellt så är det inga stora budgetar man kan använda. Bojarna och prenumerationen på tidningen På kryss är ju relativt välkända, men det finns som sagt mycket mer på klubbens agenda.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: byte av bälg

Inlägg av Jaramaz » fre 11 nov 2016, 19:35

Jag vill gärna passa på att göra reklam för att bli medlem av Svenska Kryssarklubben, SXK. Det finns en strävan att öka mängden granskningar av båtmaterial osv, och eftersom alltihop är ideellt så är det inga stora budgetar man kan använda. Bojarna och prenumerationen på tidningen På kryss är ju relativt välkända, men det finns som sagt mycket mer på klubbens agenda.
Johoja, jag funderar att istället lämna nämnda organisation av just dessa skäl:
- Granskning av båtmaterial - historiskt har vi sett värdet av detta, Rödmålade båtar tex. Fint. värdefullt för oss andra.
- Just i detta fall, utvärdering ledd av en herre som bestämt i åratal uttalat sin uppfattning utan att vilja ta in något utifrån.
- Tidningen blir alltmer värdelös. Stockholmskretsens tidning har ännu inte tagit sin Matz ur skolan. Eftersmaken är inte alls bra.
- Bojarna ... snälla. De är alltid upptagna, helst av stora tyska båtar. Eller varför inte så piggt som bojen i Norra Stavsudda (??) på vilken det står: max 2 ton, max 2 timmar. Inget som sägs i beskrivningarna.

Helt jäkla värdelöst. En gång hade SXK en viktig funktion. Nu .... överspelad. Lever på gamla meriter.

/J

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: byte av bälg

Inlägg av Seawolf » fre 11 nov 2016, 22:23

Jaramaz skrev:
Jag vill gärna passa på att göra reklam för att bli medlem av Svenska Kryssarklubben, SXK. Det finns en strävan att öka mängden granskningar av båtmaterial osv, och eftersom alltihop är ideellt så är det inga stora budgetar man kan använda. Bojarna och prenumerationen på tidningen På kryss är ju relativt välkända, men det finns som sagt mycket mer på klubbens agenda.
Johoja, jag funderar att istället lämna nämnda organisation av just dessa skäl:
- Granskning av båtmaterial - historiskt har vi sett värdet av detta, Rödmålade båtar tex. Fint. värdefullt för oss andra.
- Just i detta fall, utvärdering ledd av en herre som bestämt i åratal uttalat sin uppfattning utan att vilja ta in något utifrån.
- Tidningen blir alltmer värdelös. Stockholmskretsens tidning har ännu inte tagit sin Matz ur skolan. Eftersmaken är inte alls bra.
- Bojarna ... snälla. De är alltid upptagna, helst av stora tyska båtar. Eller varför inte så piggt som bojen i Norra Stavsudda (??) på vilken det står: max 2 ton, max 2 timmar. Inget som sägs i beskrivningarna.

Helt jäkla värdelöst. En gång hade SXK en viktig funktion. Nu .... överspelad. Lever på gamla meriter.

/J
Eftersom du ännu inte lämnat, fundera på att göra tvärtom: engagera dig för att få denna gamla trötta organisation att börja röra sig i "din" riktning. Det är inte så lätt, faktiskt. Bara att få tag i ideellt arbetande funktionärer som jobbar gratis är en utmaning.

Om du avser mig med uppfattning om bälgar så stämmer det även om jag inte är ensam intressent inom SXK. Jag har ännu inte sett en åldersskadad bälg, andra funktionärer har fått tag på liknande andra bälgar tidigare, och då var det sprickor i smutsbeläggningen men inte i gummimaterialet. Även fast det inte syns så tydligt så är (och har varit) viljan stor att ta in och studera alla misstänkta bälgar som kan dyka upp. F.ö. så har SXK:s mångåriga funktionär inom Svensk Sjö inte sett till några skadefall med S-bälgar under alla år de funnits. Det är alldeles särdeles bra och intressant att nu få ännu en chans att se ordentligt på hur en misstänkt åldersskada ser ut.

Vad gäller tidningen är läsarfeedback synnerligen värdefullt. I läsarundersökningar framkommer att intresset för båttekniska spörsmål är t.o.m större än det av reseskildringar, Det jobbas på det. Vad är brukarna av Sailguide intresserade av i en sådan tidning?

Föreningen har senaste åren fått en del donationer för att ha råd med fler bojar, och en särskild bojfond har inrättats. Det är däremot svårt att få tillstånd att lägga ut bojar, både på privat vatten och i naturvårdsområden.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: byte av bälg

Inlägg av Besqua » lör 12 nov 2016, 19:02

Vad hände med den trevliga bälgfrågan?
Alla och allt som arbetar för sunt sjöliv i sina olika former ska ha kred tycker jag, sen kan man ha synpunkter, men dom levereras för bästa effekt till berörda organisationer.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: byte av bälg

Inlägg av T » lör 12 nov 2016, 19:18

Besqua skrev:Vad hände med den trevliga bälgfrågan?
Alla och allt som arbetar för sunt sjöliv i sina olika former ska ha kred tycker jag, sen kan man ha synpunkter, men dom levereras för bästa effekt till berörda organisationer.
Nu råkar det ju vara så att Seawolf sitter i styrelsen för den där organisationen som råkat komma på tal... Dessutom är han föreslagen till omval. Så synpunkterna kan nog tänkas vara rätt adresserade..

:o
/T

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: byte av bälg

Inlägg av HansH » mån 14 nov 2016, 08:14


Johoja, jag funderar att istället lämna nämnda organisation av just dessa skäl:
- Granskning av båtmaterial - historiskt har vi sett värdet av detta, Rödmålade båtar tex. Fint. värdefullt för oss andra.
- Just i detta fall, utvärdering ledd av en herre som bestämt i åratal uttalat sin uppfattning utan att vilja ta in något utifrån.
- Tidningen blir alltmer värdelös. Stockholmskretsens tidning har ännu inte tagit sin Matz ur skolan. Eftersmaken är inte alls bra.
- Bojarna ... snälla. De är alltid upptagna, helst av stora tyska båtar. Eller varför inte så piggt som bojen i Norra Stavsudda (??) på vilken det står: max 2 ton, max 2 timmar. Inget som sägs i beskrivningarna.

Helt jäkla värdelöst. En gång hade SXK en viktig funktion. Nu .... överspelad. Lever på gamla meriter.

/J
Jag gjorde just detta för några år sedan - lämnade SXK bla pga att tidningen blivit familjen L-M's privata klotterplank och att när man försökte komma med konstruktiv feedback så resulterade det i att man vänligt men bestämt blev idiotförklarad.
Men efter några år på utsidan så är jag tillbaka som SXK'are då vi båtägare behöver en stark intresseorganisation som kan företräda oss gentemot myndigheternas ibland stolliga beslut.
När det gäller bojarna - de är helt fantastiska! Visst, de är ofta upptagna. Men om bojflaggan saknas på den gästande båten så får man vänligt men bestämt upplysa dem om att bojarna är till endast för de av SXKs medlemmar som betalt den extra boj-avgiften. Lätt att kolla i medlemsregistret då båten dessutom måste vara registrerad för att få utnyttja bojen.
Om de inte är villiga att flytta på sig så brukar det hända saker om man tar fram kameran/mobilen och knäpper några kort :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: byte av bälg

Inlägg av Anders S » mån 14 nov 2016, 11:15

HansH skrev:

Johoja, jag funderar att istället lämna nämnda organisation av just dessa skäl:
- Granskning av båtmaterial - historiskt har vi sett värdet av detta, Rödmålade båtar tex. Fint. värdefullt för oss andra.
- Just i detta fall, utvärdering ledd av en herre som bestämt i åratal uttalat sin uppfattning utan att vilja ta in något utifrån.
- Tidningen blir alltmer värdelös. Stockholmskretsens tidning har ännu inte tagit sin Matz ur skolan. Eftersmaken är inte alls bra.
- Bojarna ... snälla. De är alltid upptagna, helst av stora tyska båtar. Eller varför inte så piggt som bojen i Norra Stavsudda (??) på vilken det står: max 2 ton, max 2 timmar. Inget som sägs i beskrivningarna.

Helt jäkla värdelöst. En gång hade SXK en viktig funktion. Nu .... överspelad. Lever på gamla meriter.

/J
Jag gjorde just detta för några år sedan - lämnade SXK bla pga att tidningen blivit familjen L-M's privata klotterplank och att när man försökte komma med konstruktiv feedback så resulterade det i att man vänligt men bestämt blev idiotförklarad.
Men efter några år på utsidan så är jag tillbaka som SXK'are då vi båtägare behöver en stark intresseorganisation som kan företräda oss gentemot myndigheternas ibland stolliga beslut.
När det gäller bojarna - de är helt fantastiska! Visst, de är ofta upptagna. Men om bojflaggan saknas på den gästande båten så får man vänligt men bestämt upplysa dem om att bojarna är till endast för de av SXKs medlemmar som betalt den extra boj-avgiften. Lätt att kolla i medlemsregistret då båten dessutom måste vara registrerad för att få utnyttja bojen.
Om de inte är villiga att flytta på sig så brukar det hända saker om man tar fram kameran/mobilen och knäpper några kort :)
Ett av problemen med SXK är att 90 % (eller så, ren gissning) har kontakt med sin förening via medlemstidningen.

Inte för att övriga svenska publikationer är särskilt bra, men att På Kryss nödvändigtvis skall behöva tävla med Båtliv är ju kanske inte så roligt. Att Matzarna inte kunde hålla fingrarna ur syltburken (Carina som städse arvoderad fotograf (snygga bilder understundom, men endast litet segelbåtiana , Erling som "konsumentupplysare" genom renovering av egna båten och via egna firman i PK kolportera resor till "specialpris, bara för SXK" - det blev väl till slut för mycket. Som redaktör hade Erling dock poänger, jämfört med de mer eller mindre amatörer som varit före och efter.

Därför känns det bra att hålla med Seawolf i att leta rätt på en lokalavdelning (finns på flera håll) och se om det finns något att göra där, till nytta för andra och nöje för egen del.

Att SXK, som intresseorganisation och med massor av båtar (och bytta bälgar?) som underlag kanske kan förmå Volvo att revidera 7-årsregeln må ju vara hänt. Inget fel på det. Men värdet för båtägarna gentemot försäkringsbolagen ligger ju förmodligen i om Volvo ändrar sin rekommendation, inte i att SXK genom Seawolf förklarar att "det aldrig hänt nåt så det behövs inte". Men så kanske det kan bli ?

PS: Kissfendern i senaste numret - vilken innovation...
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: byte av bälg

Inlägg av Seawolf » mån 21 nov 2016, 10:38

Nu har jag fått en snabb titt på den tillsända bälgen. Den är nu rengjord på sin undersida. Den är från 2002, och som bilden visar har den en massa max c:a 0.5 mm djupa sprickor på undersidan. De är jämnt fördelade runt omkretsen, men i mitten finns nästan inga alls, (inringat med rött). Där i mitten ligger det kvar en luftkudde efter sjösättning, så att den delen har inte varit ständigt i vattenkontakt. Denna bälg uppges ha varit i vatten året runt i 5 år till att börja med, därefter 7 år i svenskt sommarbruk. Det kan vara så att ständig vattenkontakt åldrar materialet.

Dessa små sprickor lär inte utgöra någon läckagerisk under ytterligare många år.

Vi skall nu försöka via kontakter att få fram vilken typ av materialförändring som blev följden av de nya miljökrav som kom i slutet av 1900-talet, och som påverkat även andra produkter, t.ex. Forshedas förtöjningsfjädrar, där det på senare år förekommit att de går av efter någon tids användning,
http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... eda#p39543, medan de jag själv haft sedan 1976 och som varit ute i solen alla somrar (och många vintrar också) sedan dess utan att uppvisa någon förändring i egenskaper.

Vidare skall vi skära upp bälgen för att se hur den inre armeringen påverkats. Mera info kommer så småningom.
bälg2.jpg
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: byte av bälg

Inlägg av HansH » mån 21 nov 2016, 12:12

Var bälgen märkt med tillverkningsår 2002...?
Skumt, för om det var min gamla bälg som undersöktes så är båten tillverkad år 2000.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: byte av bälg

Inlägg av Seawolf » mån 21 nov 2016, 14:29

HansH skrev:Var bälgen märkt med tillverkningsår 2002...?
Skumt, för om det var min gamla bälg som undersöktes så är båten tillverkad år 2000.
Jag kan ha fel, jag hade bara några minuter på mig mellan olika möten, 2000 kan det ha varit, jag kommer i alla fall ihåg att det var tidigt 2000-tal.
Hur som helst, fortsatt analys kommer att göras. Och återigen, tack för "liket".....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: byte av bälg

Inlägg av HansH » tis 22 nov 2016, 08:08

Appropå att gummi åldras.
Inte bara bälgen på min båt som verkar att ha tagit extra stryk av att ha legat i sjön året om de första fem åren.
Förra året skulle jag installera en dieselvärmare och kröp därför omkring nere i stuvfacket där även avgasslangen för motorn mynnar ut genom skrovet i vattenlinjen. Tog tag i slangen och drog lite - den gick av utan större kraft behövdes.
Gummit och textilarmeringen var alldeles murken och metalltrådarna helt sönderrostade...

Sleven
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 25 jun 2016, 09:54

Re: byte av bälg

Inlägg av Sleven » sön 25 jun 2017, 14:23

Tråden började med att jag uttryckte min oro över hur komplicerat det kunde vara att byta bälg på båten ifråga. Nåväl, nu slipper vi ifrån det jobbet i alla fall :-)
Ett par veckor innan planerad sjösättning blev nämligen undre delen (i huvudsak axeln propellern sitter på) av s-drevet stulen!!! Propellern (folding) var iaf inte ännu monterad då. Kompisen/båtägaren fick tag i ett begagnat s-drev (någon defekt i övre delen) och en pensionerad båtmekare som gjorde jobbet att pussla ihop ett fungerande s-drev igen. I samband med detta jobb fick han, båtmekaren alltså, även byta bälgen eftersom det jobbet nästan blev gjort "på köpet" sas :-) Sjösättningen blev fördröjd med några veckor, men jag antar det kunde varit mycket värre...

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: byte av bälg

Inlägg av Seawolf » ons 11 okt 2017, 17:42

Den omtalade bälgen ser ut så här vid närmare studium.
Området där det finns sprickor är 5 mm tjockt, och innehåller två olika invulkade vävarmeringar.
Totaltjocklek.jpg
En liten provbit som skurits loss från vattensidan och sedan vikts dubbel hållen så av ett gem så att sprickytan vidgats ser ut så här inför mikroskopsyningen:
bälg-bit2.JPG
Ser ut så här i 100 ggr förstoring:
sprickyta.jpg
Provbiten ställd på kant visar en helt isärböjd spricka som är typisk för alla de större i bälgen:
utvrängd spricka.jpg
Man kan naturligtvis inte prognosticera någon användbar livslängd på en bälg på endast detta exemplar, med följande historik enligt Hans H :
"Jag bytte bälg förra vintern då den uppnått dubbla rekommenderade åldern för byte, dvs 14 år (Penta-motor/drev).
Ganska mycket sprickor i den så det kändes helt rätt att byta.
Båten låg i sjön året om de första 5 åren (i Frankrike), vilket kanske bidragit till ett snabbare åldringsförlopp än i svenska förhållanden med vinterförvaring på land."

Baserat på denna bälg får sen var och en dra sina slutsatser om hur åldringstålga bälgarna är. Eller ej.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

KaptenEvin
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 13 nov 2014, 14:25
Kontakt:

Re: byte av bälg

Inlägg av KaptenEvin » mån 09 jan 2023, 09:45

Tiden går fort men stannar i bland på nätet, hittade denna tråd som är ca 6 år gammal. Dock fortfarande aktuellt.
Ska hjälpa en god vän att byta bälg och undrade egentligen vad det är för rekommendationer Googlade och tog upp en massa flikar för senare läsning, denna tråd var en av dom. Dock kan jag hjälpa till med att delge information som jag hittade.
Vet inte om det är en rekommendation men Yanmarcenter säger om bälgarna "Standard service life" 2-7 år beroende på vilket segelbåtsdrev det är.
Det intressanta är att det är samma artikelnummer på bälgen till segelbåtsdreven.
Här kan ni ta del av informationen jag hittade med urklipp från serviceböckerna.
https://www.yanmarcenter.se/category/fr ... lbatsdrev/

Skriv svar