Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av marede » tor 28 apr 2016, 08:00

Anders S skrev:Så Marede slafsar helt enkelt på på Sikaflex så pass att det träcker ut när man dra åt(så man vet att hela mellanrummet fyllts) , trycker ner litet i eventuella synliga småjack, låter härda, slipar litet lätt och målar sedan bottenfärg. Det bör räcka.
Tack för det tydliga svaret. Att själva genomföringen sätts i tätmassa (jag kör med tec7) är solklart. Men inte helt oviktigt är alltså att även lägga tätmassa i gelcoatens ev skador där laminatet blottats utanför flänsen. Att lämna den blottade gelcoaten otäckt är inte lika... otäckt? Alltså man ska inte vara onödigt rädd för osmosm, är det rätt tolkat?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av Anders S » tor 28 apr 2016, 14:05

Nej, osmos är inte ett bekymmer i detta, utan att det öppna laminatet tar upp vatten. Glasfiber kan alltså ta upp vatten i liten omfattning, och det är inte bra, men för att fuktupptagning (som är oundviklig i liten omfattning) skall bli plastpest krävs att det också finns kemiska förutsättningar i plasten. I ett stabilt, välgjort laminat är den risken liten, i ett dåligt gjort laminat är den större.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av marede » fre 29 apr 2016, 17:24

Fick loss tid nu på eftermiddagen och monterade de nya genomföringarna. Jag hade inte slipat bort så mycket runt om som jag trodde, och den tätmassa som pressades ut från flänsen när jag skruvade ihop genomföringen jämnades till och blev då helt naturligt till ett tunt tätskikt ovanpå den blottade gelcoaten vare sig det behövdes eller ej.

Bifogar några före-, under tiden-, och efterbilder från monteringen.

SB genomföring
SB slipad.jpg
Hål innan montering
SB ej monterad.jpg
Provar genomföring utan tätmassa
SB monterad.jpg
Monterad och klar
BB genomföring
BB slipad.jpg
Hål innan montering
BB ej monterad.jpg
Provar genomföring utan tätmassa
BB monterad.jpg
Monterad och klar
Kan verkligen rekommendera Trudesigns genomföringar, har med dessa två nu satt tre stycken. De har en bricka på insidan som muttern glider väldigt smidigt mot, och som gör att muttern inte kladdar i tätmassan utan enkelt och smidigt kan dras med handkraft helt utan kladd. Det gör det väldigt enkelt att försiktigt efterdra muttern något när massan härdat.
//Martin
Najad 34 HR -77

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av Puff » mån 02 maj 2016, 16:05

@marede; Ska också byta och blir tyvärr också tvungen att ta till vinkelslipen. Tänkte att jag kanske kunde lära mig av din teknik – vad menar du med "tårta upp"? Vad använde du för vinkelskiva?

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av marede » mån 02 maj 2016, 16:24

Puff skrev:@marede; Ska också byta och blir tyvärr också tvungen att ta till vinkelslipen. Tänkte att jag kanske kunde lära mig av din teknik – vad menar du med "tårta upp"? Vad använde du för vinkelskiva?

Se film på följande sida:
http://www.livetombord.se/artiklar/gor- ... enomforing
Jag använde en standardskiva för stål. Men pass på när du närmar dig gelcoaten. Man får trycka lite för att komma igenom metallen men i gelcoat blir det som att skära smör med en het köttkniv...
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av Lasse L » mån 02 maj 2016, 18:16

Jag "hålsågar" ur trilskande genomförningar.
Hålsågen förses med en "plugg" som passar i hålet.
halsagplugg.jpg
http://www.lasselundell.se/bottenkran.html

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av marede » mån 02 maj 2016, 18:59

Lasse L skrev:Jag "hålsågar" ur trilskande genomförningar.
Hålsågen förses med en "plugg" som passar i hålet.
halsagplugg.jpg
http://www.lasselundell.se/bottenkran.html
Även den metoden beskrivs i filmen.
//Martin
Najad 34 HR -77

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av Archibald » mån 02 maj 2016, 20:30

Om genomföringen är hyfsat åtkomlig inombords anser jag att följande metod är bäst:

Med en kapskiva på vinkelslipen kapas röret nära muttern. Sedan delas muttern på två ställen med vinkelslipen. Kapskivan behöver inte gå ända igenom utan man kan stanna något innan man är igenom. Muttern bänds därefter isär med en stor spårskruvmejsel och delas , eventuellt m.h.a en skiftnyckel.

Denna metod anser jag säkrast med liten risk för åverkan på laminatet då spåren inte behöver gå hela vägen igenom godset. Går det ändå fel är risken med endast två skär per genomföring betydligt mindre än tidigare beskriven metod med att göra en stjärna i flänsen från utsidan.
Jag skulle gissa (det blir att testa vid nästa bordgenomföringsbyte) att metoden även fungerar med en multisåg, kanske ännu bättre och säkrare.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av marede » mån 02 maj 2016, 20:37

Archibald skrev:Om genomföringen är hyfsat åtkomlig inombords anser jag att följande metod är bäst:

Med en kapskiva på vinkelslipen kapas röret nära muttern. Sedan delas muttern på två ställen med vinkelslipen. Kapskivan behöver inte gå ända igenom utan man kan stanna något innan man är igenom. Muttern bänds därefter isär med en stor spårskruvmejsel och delas , eventuellt m.h.a en skiftnyckel.

Denna metod anser jag säkrast med liten risk för åverkan på laminatet då spåren inte behöver gå hela vägen igenom godset. Går det ändå fel är risken med endast två skär per genomföring betydligt mindre än tidigare beskriven metod med att göra en stjärna i flänsen från utsidan.
Jag skulle gissa (det blir att testa vid nästa bordgenomföringsbyte) att metoden även fungerar med en multisåg, kanske ännu bättre och säkrare.
Nackdelen är alla slipspån invändigt...
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av Lasse L » tis 03 maj 2016, 07:02

marede skrev:
Lasse L skrev:Jag "hålsågar" ur trilskande genomförningar.
Hålsågen förses med en "plugg" som passar i hålet.
halsagplugg.jpg
http://www.lasselundell.se/bottenkran.html
Även den metoden beskrivs i filmen.
Sorrry har inte sett filmen. :oops:

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av marede » tis 03 maj 2016, 07:25

Lasse L skrev:
marede skrev:
Lasse L skrev:Jag "hålsågar" ur trilskande genomförningar.
Hålsågen förses med en "plugg" som passar i hålet.
halsagplugg.jpg
http://www.lasselundell.se/bottenkran.html
Även den metoden beskrivs i filmen.
Sorrry har inte sett filmen. :oops:
:)
Vad använder du för hålsåg? Går det bra med en vanlig för typ trä, plast, etc?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av Lasse L » tis 03 maj 2016, 16:43

marede skrev:
Lasse L skrev:
marede skrev: Även den metoden beskrivs i filmen.
Sorrry har inte sett filmen. :oops:
:)
Vad använder du för hålsåg? Går det bra med en vanlig för typ trä, plast, etc?

Sandvikens, hålsågen går trä plast och metall vid lämpligt varvtal.
http://www.sandvikensbyggmaskiner.se/we ... =halsagar2

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av marede » tis 03 maj 2016, 16:56

Tack, jag kanske ska testa det nästa gång. Låter smidigt.

Sjösatte idag och det var tätt i ventiler och genomföringar, men det läckte något (nån droppe var femte minut) i övergången mellan genomföring och ventil på båda genomföringarna. Misstänker att jag glömde knäcka till gängorna innan jag lindade på loctite 55 och gängade på ventilerna. Vet att jag knäckte till dem på den första jag gjorde tidigt i våras och den var helt tät. Nödlagar med tec7 med en fog mellan genomföring och ventil. Inte snyggt men förhoppningsvis tätt. Den ena tät direkt, den andra har jag fått lägga på några skikt i intervaller.

Lätt stressande när det läcker, och då ligger ändå båten vid bryggan. Kan tänka mig stressen om det uppstår till havs. Nyttig erfarenhet!
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av Lasse L » tis 03 maj 2016, 20:39

Haver ibland små läckor som din.
Oftast så tätnar de själv utan min påverkan, vattnet är troligtvis själv"myrande".
Använder lin och kitt till mina rörkopplingar, då går det att justera "läget" på kranen så att vredet hamnar i "bra läge".
Sjösätter seglaren på fredag, hoppas att den inte tar in för mycket vatten.
sjösatt2.jpg
Mina båtar Adagio 27, Caravelle 33

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av Archibald » ons 19 apr 2017, 22:52

marede skrev:
Archibald skrev:Om genomföringen är hyfsat åtkomlig inombords anser jag att följande metod är bäst:

Med en kapskiva på vinkelslipen kapas röret nära muttern. Sedan delas muttern på två ställen med vinkelslipen. Kapskivan behöver inte gå ända igenom utan man kan stanna något innan man är igenom. Muttern bänds därefter isär med en stor spårskruvmejsel och delas , eventuellt m.h.a en skiftnyckel.

Denna metod anser jag säkrast med liten risk för åverkan på laminatet då spåren inte behöver gå hela vägen igenom godset. Går det ändå fel är risken med endast två skär per genomföring betydligt mindre än tidigare beskriven metod med att göra en stjärna i flänsen från utsidan.
Jag skulle gissa (det blir att testa vid nästa bordgenomföringsbyte) att metoden även fungerar med en multisåg, kanske ännu bättre och säkrare.
Nackdelen är alla slipspån invändigt...
Nu har metoden testats med multiverktyg (http://www.clasohlson.com/se/Multiverkt ... E-/41-1052). Det fungerar ännu bättre än med vinkelslip. Säkrare och bättre kontroll. Spånen som genereras faller ned på plats och yr inte omkring som med en vinkelslip.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Skriv svar