Uppställning på tomt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Giggan
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 02 sep 2013, 07:03

Uppställning på tomt

Inlägg av Giggan » ons 04 sep 2013, 05:47

Hösten är snart här och det är dags att planera för upptagning av båten. Har tankar på att ställa vår segelbåt (6 ton) på tomten i år, på en gräsmatta. Har en stålvagga (tyresö) och är inne på att fördela trycket från båten bättre pga det mjuka underlaget mha plywood eller btg-plattor under köl och stöttor. Någon som har erfarenhet av detta eller synpunkter på om jag tänker rätt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Uppställning på tomt

Inlägg av Anders S » ons 04 sep 2013, 10:17

Giggan skrev:Hösten är snart här och det är dags att planera för upptagning av båten. Har tankar på att ställa vår segelbåt (6 ton) på tomten i år, på en gräsmatta. Har en stålvagga (tyresö) och är inne på att fördela trycket från båten bättre pga det mjuka underlaget mha plywood eller btg-plattor under köl och stöttor. Någon som har erfarenhet av detta eller synpunkter på om jag tänker rätt?
Giggan är välkommen till forumet!

Vad gäller underlägg till stålvaggan är det nog att rekommendera, men det blir rätt synd om gräsmattan - den ser ju inte dagens ljus på ett tag. Sedan bör du tänka på utlastningen - alltför klena plattor kommer inte att lasta ut krafterna eftersom de kommer att flexa (böja sig) under stöttningen. Stöttorna kommer heller inte att sjunka lika mycket som kölen om underläggen flexar, och vad sedan vaggan kan fördela eller ta upp om mitten börjar sjunka ner mer än stöttorna måste bedömas. Rejäla plattor under köl och stöttor måste till, såklart.

Om du siktar på 6 kvm underlägg, fördelat på vaggans kölstråk och under stöttorna får du 1 kg/kvcm i marktryck. Det skulle motsvara att du kör ut en stridsvagn på gården och ställer den där över vintern. Det borde gå bra... :D Sedan tittar du till alltsammans om vinden blir stark och stöttorna får ta mycket last - annars kommer det mesta under kölen.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Uppställning på tomt

Inlägg av stangen » ons 04 sep 2013, 10:24

Det är en ganska bra idé att kolla stöttor och justera under vintern regelbundet. Stod själv på svajigt underlag i många år på båtklubben (bättre nu) och man fick skriva på stöttorna titt som tätt för att de inte skulle ligga an skrovet för hårt. Eller löst.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Giggan
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 02 sep 2013, 07:03

Re: Uppställning på tomt

Inlägg av Giggan » ons 04 sep 2013, 10:49

Det verkar som att jag har tänkt rätt beträffande att fördela lasterna. Gräsmattan är på det tänkta stället ingen vacker syn idag så det är oviktigt. Då återstår val av underlägg. Plywood eller btg-plattor? Btg-plattor är ju inte armerade så risken finns kanske att de spricker, plywood kommer att böja sig även vid grövre tjocklek. Virke ger inte samma yta mot marken. Hmmm?

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Uppställning på tomt

Inlägg av Schvidja » ons 04 sep 2013, 12:22

Ta bort 3 dm jord lägg på en fiberduk och sedan ett rejält bärlager som du paddar.
Det blir bättre än att hålla på och justera och lägga plywood.

Giggan
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 02 sep 2013, 07:03

Re: Uppställning på tomt

Inlägg av Giggan » ons 04 sep 2013, 13:30

Säkert den bästa lösningen men samtidigt en helt annan dimension på arbetet. Jag tänker mig en tillfällig lösning för kanske bara ett år och då vill jag inte anlägga en uppställningsplats.
Jag har tidigare haft båten på en gräsmatta i hamnen som sommartid använts som parkering, då var det inga problem med att vaggan sjönk ner. Skillnaden nu är att marken inte är så packad så därför måste trycket, speciellt under kölen, fördelas på större yta. Jag får improvisera fram en lösning baserat på svaren jag fått.

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Uppställning på tomt

Inlägg av MartinM » ons 04 sep 2013, 19:28

Anders S skrev:
Giggan skrev:Hösten är snart här och det är dags att planera för upptagning av båten. Har tankar på att ställa vår segelbåt (6 ton) på tomten i år, på en gräsmatta. Har en stålvagga (tyresö) och är inne på att fördela trycket från båten bättre pga det mjuka underlaget mha plywood eller btg-plattor under köl och stöttor. Någon som har erfarenhet av detta eller synpunkter på om jag tänker rätt?
Giggan är välkommen till forumet!

Vad gäller underlägg till stålvaggan är det nog att rekommendera, men det blir rätt synd om gräsmattan - den ser ju inte dagens ljus på ett tag. Sedan bör du tänka på utlastningen - alltför klena plattor kommer inte att lasta ut krafterna eftersom de kommer att flexa (böja sig) under stöttningen. Stöttorna kommer heller inte att sjunka lika mycket som kölen om underläggen flexar, och vad sedan vaggan kan fördela eller ta upp om mitten börjar sjunka ner mer än stöttorna måste bedömas. Rejäla plattor under köl och stöttor måste till, såklart.

Om du siktar på 6 kvm underlägg, fördelat på vaggans kölstråk och under stöttorna får du 1 kg/kvcm i marktryck. Det skulle motsvara att du kör ut en stridsvagn på gården och ställer den där över vintern. Det borde gå bra... :D Sedan tittar du till alltsammans om vinden blir stark och stöttorna får ta mycket last - annars kommer det mesta under kölen.

Anders du har tappat en nolla, det räcker med 0,6 m2 för att få 1kg/cm2 om båten väger 6000 kg/0,6 m2 = 10 000 kg/m2 = 1 kg/cm2.
Sedan om det är mycket eller lite vet jag inte!?

Generellt brukar det räcka med några 1 m bitar 170*45 mm reglar i hörnen samt på tvären under kölen om underlaget är lite fast.
Står allt på två plankor under kölen blir det 100*17*2 = 0,34 m2 och ca 2 kg/cm2 .

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Uppställning på tomt

Inlägg av janne » ons 04 sep 2013, 20:56

Jag hade under många år tre breda plankor under min vagga. Det var aldrig några problem. Båten vägde 5,5 ton.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Uppställning på tomt

Inlägg av Anders S » ons 04 sep 2013, 21:06

MartinM skrev:
Anders S skrev:
Giggan skrev:Hösten är snart här och det är dags att planera för upptagning av båten. Har tankar på att ställa vår segelbåt (6 ton) på tomten i år, på en gräsmatta. Har en stålvagga (tyresö) och är inne på att fördela trycket från båten bättre pga det mjuka underlaget mha plywood eller btg-plattor under köl och stöttor. Någon som har erfarenhet av detta eller synpunkter på om jag tänker rätt?
Giggan är välkommen till forumet!

Vad gäller underlägg till stålvaggan är det nog att rekommendera, men det blir rätt synd om gräsmattan - den ser ju inte dagens ljus på ett tag. Sedan bör du tänka på utlastningen - alltför klena plattor kommer inte att lasta ut krafterna eftersom de kommer att flexa (böja sig) under stöttningen. Stöttorna kommer heller inte att sjunka lika mycket som kölen om underläggen flexar, och vad sedan vaggan kan fördela eller ta upp om mitten börjar sjunka ner mer än stöttorna måste bedömas. Rejäla plattor under köl och stöttor måste till, såklart.

Om du siktar på 6 kvm underlägg, fördelat på vaggans kölstråk och under stöttorna får du 1 kg/kvcm i marktryck. Det skulle motsvara att du kör ut en stridsvagn på gården och ställer den där över vintern. Det borde gå bra... :D Sedan tittar du till alltsammans om vinden blir stark och stöttorna får ta mycket last - annars kommer det mesta under kölen.

Anders du har tappat en nolla, det räcker med 0,6 m2 för att få 1kg/cm2 om båten väger 6000 kg/0,6 m2 = 10 000 kg/m2 = 1 kg/cm2.
Sedan om det är mycket eller lite vet jag inte!?

Generellt brukar det räcka med några 1 m bitar 170*45 mm reglar i hörnen samt på tvären under kölen om underlaget är lite fast.
Står allt på två plankor under kölen blir det 100*17*2 = 0,34 m2 och ca 2 kg/cm2 .
Tro det? En meter är 100x100 cm, dvs... Jahaja en nolla fel var det... shäkta. :oops: (Men ja, det är relativt mycket, en människa (med normalstora fötter) ligger på ca 2-3 hg/kvcm).

Men då blir det ju heller inte så knepigt. Tänk på att vaggan i sig har en rejäl markyta redan från början, den också.
Anders S

Giggan
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 02 sep 2013, 07:03

Re: Uppställning på tomt

Inlägg av Giggan » tor 05 sep 2013, 14:40

Värdefull hjälp man får här.
Jag tror att jag får till det och kan sova lugnt under vintern.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Uppställning på tomt

Inlägg av AndersGustafsson » tis 10 sep 2013, 09:14

Jag hade vår gamla Rock-20 på en obebyggd granntomt två år, det var en gammal gräsmatta. Lade ut vanliga "trottoarplattor", kanske 30x30 eller 40x40 som vaggan stod på.
/Anders G

Skriv svar