Kök
Det är väl en smaksak, men jag föredrar sprit av säkerhetsskäl. Jag har sett lite för många båtar med halvtaskiga gasolledningar (gasolledningar är färskvara!!) o taskiga dräneringar för att tycka om det. Gasol är ju tyngre än luft o vid en eventuell läcka rinner den ner o lägger sig i kölsvinet o bara väntar på en gnista som kan antända den.
I alla båtar jag har haft har jag haft sprit, har det suttit gasol i har jag rivit ur den o satt in spritkök. Lite bökigare när man ska fylla, men det tar jag gärna. Dessutom tycker jag att gasolen har en viss benägenhet att alltid ta slut när man befinner långt ut i ytterskärgården utan reservgas. Några flaskor sprit är lätt att slänga ner någonstans.
Om du väljer spritkök så rekommnderar jag att använda Tenol eller Origonol som bränsle, då slipper du problem med sot o lukt.
MVH, G.
I alla båtar jag har haft har jag haft sprit, har det suttit gasol i har jag rivit ur den o satt in spritkök. Lite bökigare när man ska fylla, men det tar jag gärna. Dessutom tycker jag att gasolen har en viss benägenhet att alltid ta slut när man befinner långt ut i ytterskärgården utan reservgas. Några flaskor sprit är lätt att slänga ner någonstans.
Om du väljer spritkök så rekommnderar jag att använda Tenol eller Origonol som bränsle, då slipper du problem med sot o lukt.
MVH, G.
Att jämföra energiinnehållet i gasol och sprit är som att jämföra en Ferarri med en trött Renault.
Gasol är oslagbart på att snabbt hetta upp det som ska värmas. Prova att koka en liter vatten på gasspis och spritkök en gång och du är övertygad.
Dessutom orsakar gasolen inte en massa sot och beläggningar på pannorna. Origonol kan möjligen minska/eliminera detta men det är ofantligt mycket dyrare än Biltemas röda etanol för c:a 20kr/l. Har själv inte provat Origonol (just för att det är dyrt).
Man ska också komma ihåg att man förbrukar ganska mycket sprit när man eldar. Jag tycker jag får fylla på mitt kök ständigt och jämt.
Är man en sådan som dessutom seglar mestadels helger, ja då hinner spriten torka ut lite mellan gångerna.
Sprit bildar dessutom vatten vid förbränning, det blir väldigt fuktigt om man inte ventilerar.
Fördelen med gasol är uppenbar och man betraktar ovanstående. Däremot kräver ju gasolen en betydligt större tillsyn. Är man det minsta osäker på hur man ska underhålla sina slangar och kopplingar kanske man inte ska välja gasol.
Men rätt underhållet och då man alltid stänger av flaskan på huvudkranen, då kan man sova gott på nätterna även med gasol. Åtskilliga personer använder det i sina båtar och husvagnar och det händer ytterst sällan några olyckor. När olyckan väl händer kan man ge sig på att förebyggande underhåll saknades.
Nu mer finns även genomskinliga gasoltuber så att man aldrig behöver fundera på om det räcker ända ut till Svenska Högarna.
/Tomas
Gasol är oslagbart på att snabbt hetta upp det som ska värmas. Prova att koka en liter vatten på gasspis och spritkök en gång och du är övertygad.
Dessutom orsakar gasolen inte en massa sot och beläggningar på pannorna. Origonol kan möjligen minska/eliminera detta men det är ofantligt mycket dyrare än Biltemas röda etanol för c:a 20kr/l. Har själv inte provat Origonol (just för att det är dyrt).
Man ska också komma ihåg att man förbrukar ganska mycket sprit när man eldar. Jag tycker jag får fylla på mitt kök ständigt och jämt.
Är man en sådan som dessutom seglar mestadels helger, ja då hinner spriten torka ut lite mellan gångerna.
Sprit bildar dessutom vatten vid förbränning, det blir väldigt fuktigt om man inte ventilerar.
Fördelen med gasol är uppenbar och man betraktar ovanstående. Däremot kräver ju gasolen en betydligt större tillsyn. Är man det minsta osäker på hur man ska underhålla sina slangar och kopplingar kanske man inte ska välja gasol.
Men rätt underhållet och då man alltid stänger av flaskan på huvudkranen, då kan man sova gott på nätterna även med gasol. Åtskilliga personer använder det i sina båtar och husvagnar och det händer ytterst sällan några olyckor. När olyckan väl händer kan man ge sig på att förebyggande underhåll saknades.
Nu mer finns även genomskinliga gasoltuber så att man aldrig behöver fundera på om det räcker ända ut till Svenska Högarna.
/Tomas
-
Life
Vi har haft både sprit och gasol. Spritköket gjorde att vi fick dras med kastruller och pannor som sotade ner över allt. I vår nuvarande båt har vi gasol. Den sitter framme i ankarboxen (kompositflaska)som är välventilerad. Därefter sitter det en magnetventil som jag sätter på innefrån köket. Det är kopparrör hela vägen fram till spisen där det sitter en manuell avstängning. Varje gång jag stänger av gasen så säger jag högt till mig själv- Nu stänger jag av gasen. Då vetjag att jag inte glömmer det. Och jag sover gott om nätterna och är inte det minsta orolig. Dessutom är gasolen suverän att laga mat på. Vi har även ugn på vår spis som vi använder väldigt mycket. Man kan köpa vacumpackade halgräddade brödlimpor med en månads hållbarhet. Att slänga in en sådan i ugnen till söndagsfrukosten när man ligger på svaj i en skön naturhamn är höjden av lycka
Så jag röstar för gasolspis (med ugn) och en riktigt installation.
//Life
//Life
-
Herr Q
Jag ansluter mig också till gasolens vänner.
Det finns ett problem med säkerhet, men med en Gasgard eller annan läckagetestare (bubbelvarianten) kan man kontrollera tätheten närhelst man bytt tank eller bara är litet ängslig. Moderna kök har tändsäkring, och med ordning och reda med avstängningsventilen är riskerna mycket små. Sprit låter oskyldigt, men det bränslet är lika lömskt som gasol eller fotogen - men på litet olika sätt. Bland annat är sprit mycket lättantändligt, ungefär som bensin och när det brinner, brinner det närapå osynligt.
Man kan med fog påstå att varje bränsle har sina egna problem, och att tvärsäkert säga att det ena eller andra är bättre blir på sin höjd ett personligt ställningstagande. Min åsikt är att gasol är bäst.
//HQ
Det finns ett problem med säkerhet, men med en Gasgard eller annan läckagetestare (bubbelvarianten) kan man kontrollera tätheten närhelst man bytt tank eller bara är litet ängslig. Moderna kök har tändsäkring, och med ordning och reda med avstängningsventilen är riskerna mycket små. Sprit låter oskyldigt, men det bränslet är lika lömskt som gasol eller fotogen - men på litet olika sätt. Bland annat är sprit mycket lättantändligt, ungefär som bensin och när det brinner, brinner det närapå osynligt.
Man kan med fog påstå att varje bränsle har sina egna problem, och att tvärsäkert säga att det ena eller andra är bättre blir på sin höjd ett personligt ställningstagande. Min åsikt är att gasol är bäst.
//HQ
-
Gäst
Har haft gasol tidigare i olika båtar. I vår senaste båt var det en spritkök, vilket jag trodde jag var tvungen att slänga ut pga ovanstående inlägg.
Men... det funkar ju hur bra som helst! Så min erfarenhet är efter ett par säsonger att sprit är tryggare än gasol, inte riktigt lika bra att laga mat på men nog så nära!
Men... det funkar ju hur bra som helst! Så min erfarenhet är efter ett par säsonger att sprit är tryggare än gasol, inte riktigt lika bra att laga mat på men nog så nära!
Ska man titta på säkerhet så ska man ha ett bränsle med hög flampunkt, skulle det läcka så händer inget. Då blir det fotogen eller diesel. Marknaden på nya sådan kök är liten, dieselkök kan man hitta och det kan vara smidigt om man har dieselmotor då finns redan tank men gott om bränsle. Fotogen är ett renare bränsle, men tyvärr nytillverkas inga båtkök. Nacktdelen med fotogen är tändningen som tar lite tid och pyssel.
Själv har jag ett 40år gammalt gyroupphängt gasolkök, 2kg flaska med brännare på toppen. Inte det säkraste man kan tänka sig men fungerar utmärkt ännu, men det är dax att fundera på att byta det nu. Det blir nog att bygga om till ett Primus camping fotogenkök så att jag får behålla min gyroupphäning.
Själv har jag ett 40år gammalt gyroupphängt gasolkök, 2kg flaska med brännare på toppen. Inte det säkraste man kan tänka sig men fungerar utmärkt ännu, men det är dax att fundera på att byta det nu. Det blir nog att bygga om till ett Primus camping fotogenkök så att jag får behålla min gyroupphäning.
-
Lars J
Just den testen har gjorts, men med ett annat resultat:Tomas G skrev:Att jämföra energiinnehållet i gasol och sprit är som att jämföra en Ferarri med en trött Renault.
...
/Tomas
http://www.modernaforsakringar.se/files/bpJQICCC.pdf sid 9.
Gasolköken tog här mellan 9,5 till 14 minuter att koka en liter vatten, spritköket 12 min.
/Lars J
-
Jens K
Jag röstar också på sprit. Lättare installation, tar mindre plats och är säkrare. Sot får man bara vid fel bränsle, det ska innehålla methanol (dvs Tenol eller Origonol). Är man för snål för det kan man använda vanlig T-röd och blanda med lite vatten så sotar det inte heller (men blir klenare effekt).
-
Herr Q
Kökets snabbhet är bara en fråga om hur mycket bränsle man kan sätta in. Men värmevärdet i gasol (propan/butanblandning) är ungefär 20 % större än sprit, så det är vanligen lättare att föra fram mer energi med gasol. I samma tidning (länk) finns också en artikel om hur man gör bort sig med spritkök. Notera att Atlantica inte på något sätt tar ställning mellan bränslena i säkerhetsfrågan, utan trycker helt på \"rätt handhavande\".
Jag håller annars med Qwintus om tankarna på flampunkt, och häri ligger förklaringen till de rigorösa reglerna för gasolinstallationer. Det är ointressant att diskutera vad som kan hända eller inte om gasol läcker ut, utan hela säkerheten (tryggheten) i det konceptet hänger helt på att grejorna är i ordning.
Det är också en av förklaringarna till att det inte finns något självklart \"rätt val\" - ett spritkök är extremt lättanvänt och med kort brinntid, men bränslet har låg flampunkt och brinner \"på egen hand\". Ett \"eldkastarkök\" av fotogenmodell är snabbt (snabbast?) och använder bränsle som inte är alldeles lätt att få futt på (därav spritvärmning eller högtryckspray) och båda blir varken osäkrare eller sämre av att vara oanvända lång tid eller kräver inspektioner eller underhåll i någon större grad. Gasolanläggningar kräver tillsyn, men är oslagbart säkra då de är korrekt installerade. Men det är just det som krävs. Notera att Bilprovningen numera provtrycker gasolanläggningar iu husvagnar - en utmärkt åtgärd som varje båt-gasolägare också borde göra.
Så ingen panik. Är man nöjd med det kök som sitter i så finns det ingen anledning att byta, bara att sätta sig in i riskerna och se till att de blir så små som möjligt. Att utnämna något kök som \"säkrare\" eller tilloch med \"säkrast\" verkar vågat. Gasol är mitt val, men inte för att det är säkrare, utan för det är bekvämt, snabbt och funktionellt.
//HQ
Jag håller annars med Qwintus om tankarna på flampunkt, och häri ligger förklaringen till de rigorösa reglerna för gasolinstallationer. Det är ointressant att diskutera vad som kan hända eller inte om gasol läcker ut, utan hela säkerheten (tryggheten) i det konceptet hänger helt på att grejorna är i ordning.
Det är också en av förklaringarna till att det inte finns något självklart \"rätt val\" - ett spritkök är extremt lättanvänt och med kort brinntid, men bränslet har låg flampunkt och brinner \"på egen hand\". Ett \"eldkastarkök\" av fotogenmodell är snabbt (snabbast?) och använder bränsle som inte är alldeles lätt att få futt på (därav spritvärmning eller högtryckspray) och båda blir varken osäkrare eller sämre av att vara oanvända lång tid eller kräver inspektioner eller underhåll i någon större grad. Gasolanläggningar kräver tillsyn, men är oslagbart säkra då de är korrekt installerade. Men det är just det som krävs. Notera att Bilprovningen numera provtrycker gasolanläggningar iu husvagnar - en utmärkt åtgärd som varje båt-gasolägare också borde göra.
Så ingen panik. Är man nöjd med det kök som sitter i så finns det ingen anledning att byta, bara att sätta sig in i riskerna och se till att de blir så små som möjligt. Att utnämna något kök som \"säkrare\" eller tilloch med \"säkrast\" verkar vågat. Gasol är mitt val, men inte för att det är säkrare, utan för det är bekvämt, snabbt och funktionellt.
//HQ
-
Lars J
Nej, de tar inte ställning mellan bränslena, men mellan köken. Origo 3000 sägs vara testets säkraste med öppen låga. Och det är ett sprikök.Herr Q skrev: ...
Notera att Atlantica inte på något sätt tar ställning mellan bränslena i säkerhetsfrågan, utan trycker helt på "rätt handhavande".
...
//HQ
Men vad jag främst ville avliva är den ofta upprepade sanningen att gasolkök är så mycket snabbare. Det är dom inte. Om man vet det kanske man inte uesluter ett gott allternativ.
/Lars J
Här kan du läsa lite om spisar, http://www.sxk.se/tekniska/btf/ovrigt/spira.htm
Jag gillar gasol för egen del.
Jag gillar gasol för egen del.
Alla borde ha skägg
-
Tristian
Har haft båda(gasol/sprit) och måste säga att jag är extremt nöjd med spritköket jag har nu!
Var tveksam innan jag gick över till spritkök men måste säga att det funkar alldeles utmärkt på alla sätt och detta med att det skulle sota ner är inget jag har haft problem med.men kan ju vara lite beroende på hur du har köket i båten(vädringsmöjlighet).
Satsa på ett spritkök du så slipper du säkerhetsarrangemangen som man ändå behöver vid gasol.
Var tveksam innan jag gick över till spritkök men måste säga att det funkar alldeles utmärkt på alla sätt och detta med att det skulle sota ner är inget jag har haft problem med.men kan ju vara lite beroende på hur du har köket i båten(vädringsmöjlighet).
Satsa på ett spritkök du så slipper du säkerhetsarrangemangen som man ändå behöver vid gasol.
Har haft både sprit, fotogen och gasol.
Numer är det bara gasol pga att kaffet blir klart 5min tidigare...
Det är bekvämt, luktar knappast och är relativt säkert, sotar inte, ingen risk för övertändning som kan hända med äldre spritkök.
Oavsett vad/hur så måste allting skötas på ett korrekt sätt.
(..) Jag var själv alltid rädd för gasol tidigare mycket beroende av rykten och okunskap.
Numer är det bara gasol pga att kaffet blir klart 5min tidigare...
Det är bekvämt, luktar knappast och är relativt säkert, sotar inte, ingen risk för övertändning som kan hända med äldre spritkök.
Oavsett vad/hur så måste allting skötas på ett korrekt sätt.
(..) Jag var själv alltid rädd för gasol tidigare mycket beroende av rykten och okunskap.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
-
Herr Q
Jodå, det är inga större fel på Origo 3000. Brännaren i dem är på ca 2 KW på full effekt, och brännare till gasolkök/spisar varierar typiskt mellan 1,5 till 3 KW. Jämför man med "rätt" kök kan vi båda få det resultat vi vill ha...Lars J skrev: Nej, de tar inte ställning mellan bränslena, men mellan köken. Origo 3000 sägs vara testets säkraste med öppen låga. Och det är ett sprikök.
Men vad jag främst ville avliva är den ofta upprepade sanningen att gasolkök är så mycket snabbare. Det är dom inte. Om man vet det kanske man inte utesluter ett gott alternativ.
/Lars J
Något om kriterier för vad som är ett "säkert" kök kan jag inte se, så det kan vara Atlanticas mer eller mindre subjektiva uppfattning i frågan som lyser igenom. Det vore onekligen intressant att få se litet statistik på det här - både riskprofil och olycksfrekvens är ju av intresse. Men så tuffa är kanske inte våra försäkringsbolag...
Koka lugnt!
//HQ