Åskskydd för segelbåt
Åskskydd för segelbåt
Hej! Är nybliven ägare till segelbåt. Åskledare sägs och låter klokt att ha. Hittar dock lite olika bud. En del säger kablar från vant och stag ner i vattnet. En del säger koppla ihop mast och kölbultar och några säger både och... någon som har tips?
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Åskskydd för segelbåt
De flesta båtar har inget blixtskydd. De som råkat ut för blixtnedslag förlorar oftast all elektronik. I sällsynta fall blir det struktuella skador.
Åskskydd reducerar risk för personskador samt struktuella skador. Elektronik lär sluta fungera både med eller utan åskskydd..
Att koppla ihop rigg med köl bör göras med gnistgap. Ett gnistgap på 3-5 mm hoppar blixten lätt över. Gnistgapet reducerar korrosionsskador i händelse av elfel i masten. (Lanternor m.m.)
Att hänga kablar rakt ner är bra eftersom energin gärna vill gå raka vägen ner till jord(vattnet) Men för att fungera så måste man ju hänga ut grejorna. Tror att i praktiken så görs det sällan. I händlese av åska har man oftast annat att göra eftersom kraftiga vindbyar inte är ovanligt. Sen kan det ju vara direkt farligt att hålla på med att hantera kablar i vattnet när åskan är nära...
Åskskydd reducerar risk för personskador samt struktuella skador. Elektronik lär sluta fungera både med eller utan åskskydd..
Att koppla ihop rigg med köl bör göras med gnistgap. Ett gnistgap på 3-5 mm hoppar blixten lätt över. Gnistgapet reducerar korrosionsskador i händelse av elfel i masten. (Lanternor m.m.)
Att hänga kablar rakt ner är bra eftersom energin gärna vill gå raka vägen ner till jord(vattnet) Men för att fungera så måste man ju hänga ut grejorna. Tror att i praktiken så görs det sällan. I händlese av åska har man oftast annat att göra eftersom kraftiga vindbyar inte är ovanligt. Sen kan det ju vara direkt farligt att hålla på med att hantera kablar i vattnet när åskan är nära...
Re: Åskskydd för segelbåt
Gnistgap kan göras så här:
Därför är det en fördel att ha vantens anslutning till vattnet utombords.
OBS, att blixten gärna vill gå ut i vattenlinjen även om man har ledare mellan alla vant och masten ned till en metallköl. Hål i skrovet sker oftast just i vattenlinjen oavsett om man har interna förbindelser eller ej. Därför är det en fördel att ha vantens anslutning till vattnet utombords.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Åskskydd för segelbåt
Kanon, tack!
Re: Åskskydd för segelbåt
En fråga i sammanhanget:Seawolf skrev:Gnistgap kan göras så här:
Image1.jpg
OBS, att blixten gärna vill gå ut i vattenlinjen även om man har ledare mellan alla vant och masten ned till en metallköl. Hål i skrovet sker oftast just i vattenlinjen oavsett om man har interna förbindelser eller ej.
Därför är det en fördel att ha vantens anslutning till vattnet utombords.
Jag har kopparvajrar som jag ansluter till toppvant och akterstag när det börjar mullra. De räcker någon dryg meter ned i vattnet. Förstaget har metallisk kontakt med vattnet via stävbeslag och en RF stävskena.
Men mastfoten på överbyggnaden leder inte blixen vidare. Blykölen är inplastad. Skulle det minska skaderisken vid ett nedslag om jag drog en kopparledning från mastfoten till en kopparplåt under vattenlinjen?
Eller vore det bättre att (vid åska) förbinda mastfoten med ett av toppvanten, och därmed också med vattnet?
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Åskskydd för segelbåt
Det bästa alternativet är att dra en rak kopparledning ner till en utvändig metall platta eftersom blixten inte gärna svänger av 90 grader. Men samtidigt så har Du gjort mer än de flesta. Själv skulle jag nog nöja mig med den enklare lösningen.SYBY skrev:En fråga i sammanhanget:Seawolf skrev:Gnistgap kan göras så här:
Image1.jpg
OBS, att blixten gärna vill gå ut i vattenlinjen även om man har ledare mellan alla vant och masten ned till en metallköl. Hål i skrovet sker oftast just i vattenlinjen oavsett om man har interna förbindelser eller ej.
Därför är det en fördel att ha vantens anslutning till vattnet utombords.
Jag har kopparvajrar som jag ansluter till toppvant och akterstag när det börjar mullra. De räcker någon dryg meter ned i vattnet. Förstaget har metallisk kontakt med vattnet via stävbeslag och en RF stävskena.
Men mastfoten på överbyggnaden leder inte blixen vidare. Blykölen är inplastad. Skulle det minska skaderisken vid ett nedslag om jag drog en kopparledning från mastfoten till en kopparplåt under vattenlinjen?
Eller vore det bättre att (vid åska) förbinda mastfoten med ett av toppvanten, och därmed också med vattnet?
Re: Åskskydd för segelbåt
Mastfoten kan anslutas till båda toppvanten.oceansailor skrev:Det bästa alternativet är att dra en rak kopparledning ner till en utvändig metall platta eftersom blixten inte gärna svänger av 90 grader. Men samtidigt så har Du gjort mer än de flesta. Själv skulle jag nog nöja mig med den enklare lösningen.SYBY skrev:En fråga i sammanhanget:Seawolf skrev:Gnistgap kan göras så här:
Image1.jpg
OBS, att blixten gärna vill gå ut i vattenlinjen även om man har ledare mellan alla vant och masten ned till en metallköl. Hål i skrovet sker oftast just i vattenlinjen oavsett om man har interna förbindelser eller ej.
Därför är det en fördel att ha vantens anslutning till vattnet utombords.
Jag har kopparvajrar som jag ansluter till toppvant och akterstag när det börjar mullra. De räcker någon dryg meter ned i vattnet. Förstaget har metallisk kontakt med vattnet via stävbeslag och en RF stävskena.
Men mastfoten på överbyggnaden leder inte blixen vidare. Blykölen är inplastad. Skulle det minska skaderisken vid ett nedslag om jag drog en kopparledning från mastfoten till en kopparplåt under vattenlinjen?
Eller vore det bättre att (vid åska) förbinda mastfoten med ett av toppvanten, och därmed också med vattnet?
Det finns en del erfarenhet av hur blixten väljer väg för att nå vattnet i en båt. En hel del av detta återspeglas inte av gängse åskledarrekommendationer för båtar.
Blixtens vägval i båten, se: http://www.marinelightning.com/Informat ... gGuide.htm
Däremot är det inte uppenbart bra att försöka leda ut blixtströmmen via genomföringar, för erfarenheter både i S verige och utomlands visar att sådana är benägna att sprängas inåt i båten då blixtströmmen passerar.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Åskskydd för segelbåt
Tack för svar. Ska studera och fundera.
Re: Åskskydd för segelbåt
En fråga bara!
Ni tror inte det finns en risk att man ökar risken att dra till sig blixten med all denna jordning?
Inte minst då urladdningen kan börja både från jordplanet såväl som från eventuellt moln!!
Ni tror inte det finns en risk att man ökar risken att dra till sig blixten med all denna jordning?
Inte minst då urladdningen kan börja både från jordplanet såväl som från eventuellt moln!!
Re: Åskskydd för segelbåt
Hur vanligt är det att åskan slår ner i en segelbåtsmast?
Har haft segelbåt i 55 år - har aldrig haft nåt blixtnedslag i båten och aldrig drabbats av skador pga åska.
Däremot har jag en handfull gånger drabbats av mycket hårda vindbyar i samband med åska.
Har haft segelbåt i 55 år - har aldrig haft nåt blixtnedslag i båten och aldrig drabbats av skador pga åska.
Däremot har jag en handfull gånger drabbats av mycket hårda vindbyar i samband med åska.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Åskskydd för segelbåt
Man skall ha otur för att träffas av blixten. Men det är klar det beror på hur frekvent det är med åska i området. Oftast blir det skador på elektronik. Men ibland kan det gå illa med totalförlust av båt och i värsta fall liv.Thallatha skrev:Hur vanligt är det att åskan slår ner i en segelbåtsmast?
Har haft segelbåt i 55 år - har aldrig haft nåt blixtnedslag i båten och aldrig drabbats av skador pga åska.
Däremot har jag en handfull gånger drabbats av mycket hårda vindbyar i samband med åska.
Inbillar mig att åskskydd inte skyddar elektronik speciellt effektivt. Ser det nog mer som ett skydd för att förhindra allvarliga struktuella skador samt personskador. Det finns ju många som kört bil hela livet utan att krocka. Ändå använder de säkerhetsbälte och airbag..
https://www.dn.se/nyheter/sverige/askov ... ankte-bat/
Re: Åskskydd för segelbåt
Det där med risker och riskbedömning är en lurig grej.
Ofta ställer ju rädslan till mer problem än det man är rädd för.
Som seglare träffar man ju ofta på människor som inte vågar segla, ibland med motiveringen att det lutar, Brukar fråga om de vågar åka bil. Åker bil gör de ju hela tiden, så det är de inte rädd för.
Åka bil är väl nästan det farlig man kan ägna sig åt.
Jag har betydligt mer respekt för de vindar som kan uppstå i samband med ett åskväder, än att jag tror blixten skall slå ner i min båt.
I förgår var jag ute med min lilla julle I går var jag inte ute med nån av mina båtar pga den riskbedömning jag gjort - det blåste runt 30 m/sek
Ofta ställer ju rädslan till mer problem än det man är rädd för.
Som seglare träffar man ju ofta på människor som inte vågar segla, ibland med motiveringen att det lutar, Brukar fråga om de vågar åka bil. Åker bil gör de ju hela tiden, så det är de inte rädd för.
Åka bil är väl nästan det farlig man kan ägna sig åt.
Jag har betydligt mer respekt för de vindar som kan uppstå i samband med ett åskväder, än att jag tror blixten skall slå ner i min båt.
I förgår var jag ute med min lilla julle I går var jag inte ute med nån av mina båtar pga den riskbedömning jag gjort - det blåste runt 30 m/sek
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Åskskydd för segelbåt
Du har helt rätt i att vi gör olika riskbedämningar. Jag är faktiskt inte så rädd för vindarna i ett åskväder även om det kan blåsa rejält. Vinden kan jag hantera. Grov sjö är ett större problem än mycket vind. Nu brukar vindarna i åskväder vara så kortvarigaThallatha skrev:Det där med risker och riskbedömning är en lurig grej.
Ofta ställer ju rädslan till mer problem än det man är rädd för.
Som seglare träffar man ju ofta på människor som inte vågar segla, ibland med motiveringen att det lutar, Brukar fråga om de vågar åka bil. Åker bil gör de ju hela tiden, så det är de inte rädd för.
Åka bil är väl nästan det farlig man kan ägna sig åt.
Jag har betydligt mer respekt för de vindar som kan uppstå i samband med ett åskväder, än att jag tror blixten skall slå ner i min båt.
I förgår var jag ute med min lilla julle I går var jag inte ute med nån av mina båtar pga den riskbedömning jag gjort - det blåste runt 30 m/sek
att sjögången inte blir något större problem. Men även grov sjögång kan jag hantera. Blixtnedslag däremot kan jag inte hantera mer än att försöka undvika åskväder. Det handlar bara om att inte ha otur.
Om det inte funkar att undvika åskan så känns det tryggt att veta att jag har ett åskskydd som förhoppningsvis förhindrar ett katastrofalt resultat om jag har otur att träffas av blixten.
Re: Åskskydd för segelbåt
Ett åsksydd som fungerar är en ganska komplicerad anläggning.
Köpte en båt där det fanns ett mycket stort antal, typ startkablar med bara en batteriklämma och en uppskalad kabelände. Är frågande till om det skulle gjort nån verklig nytta. Men som Fredrik II av Preussen lär ha sagt; "Var och en blir salig på sin fason".
Vågorna brukar inte va nåt större problem vid åskväder - innomskärs så är det ju ganska begänsad löpsträcka och det handlar ju, som du säger, om korta tider. Däremot gäller det ju att kunna minska segelytan snabbt. För egen del brukar jag rulla in genuan. Dethar hänt några få gånger att frugan undrat vad jag håller på med när jag helt oförhappandes börjar reva. En liten stud senar brukar hon förstå varför.
Va ute på ett skär, strax öster om Hållö, med vår lilla bohusjulle. En fin sommardag förtöjer man ju inte direkt för storm. Fick se att att det kom dåligt väder österifrån. Från Lysekilshållet. Vi kastar loss och börjar gå hemmåt. När vi gått ca en halv distansminut har vi oväret över oss. Det blåser saftigt. Samtidig möter vi SSRS stora ribbåt från Smögen. De kör österöver så mycket de kan.
Fyra tjejer i en folkbåt (tror jag det var) hade vält i de hårda vindbyarna pga åskan, i Gullmarsfjordens mynning . Tjejerna klarade sig - hur det gick med båten vet jag inte.
Efter ytterligare en halv distansminut var det åter högsommarväder.
Misstänker av ditt nick att du är van vid andra farvatten än kustvattnen runt de nordiska länderna. Förutsättningarna är naturligtvis olika på olika ställen i världen. Bor själv i ett litet kustsamhälle i Bohuslän och har jobbat på elverket. Vi var ungefär 17 man. Alla hade båt. Det var bara jag och två av mina arbetskompisar som korsat komungränsen med våra båtar.
Köpte en båt där det fanns ett mycket stort antal, typ startkablar med bara en batteriklämma och en uppskalad kabelände. Är frågande till om det skulle gjort nån verklig nytta. Men som Fredrik II av Preussen lär ha sagt; "Var och en blir salig på sin fason".
Vågorna brukar inte va nåt större problem vid åskväder - innomskärs så är det ju ganska begänsad löpsträcka och det handlar ju, som du säger, om korta tider. Däremot gäller det ju att kunna minska segelytan snabbt. För egen del brukar jag rulla in genuan. Dethar hänt några få gånger att frugan undrat vad jag håller på med när jag helt oförhappandes börjar reva. En liten stud senar brukar hon förstå varför.
Va ute på ett skär, strax öster om Hållö, med vår lilla bohusjulle. En fin sommardag förtöjer man ju inte direkt för storm. Fick se att att det kom dåligt väder österifrån. Från Lysekilshållet. Vi kastar loss och börjar gå hemmåt. När vi gått ca en halv distansminut har vi oväret över oss. Det blåser saftigt. Samtidig möter vi SSRS stora ribbåt från Smögen. De kör österöver så mycket de kan.
Fyra tjejer i en folkbåt (tror jag det var) hade vält i de hårda vindbyarna pga åskan, i Gullmarsfjordens mynning . Tjejerna klarade sig - hur det gick med båten vet jag inte.
Efter ytterligare en halv distansminut var det åter högsommarväder.
Misstänker av ditt nick att du är van vid andra farvatten än kustvattnen runt de nordiska länderna. Förutsättningarna är naturligtvis olika på olika ställen i världen. Bor själv i ett litet kustsamhälle i Bohuslän och har jobbat på elverket. Vi var ungefär 17 man. Alla hade båt. Det var bara jag och två av mina arbetskompisar som korsat komungränsen med våra båtar.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Åskskydd för segelbåt
Låter som Du beskriver den där gången det drog in ett oväder på Gullmarn och ett 40 tal båtar som deltog i en regatta fick problem. Låg ankrad vid Grötö den dagen...
Jag tycker inte man skall krångla till ett åskskydd. Följer man råden i Seawolfs link ovan så kommer man långt. Och kan man inte göra ”Allt” så blir det ju ändå bättre än om man inget gör. Själv har jag en ledare från mastfot rakt ner till köl. Förstag och akterstag är även de anslutna till vatten. Där jag fuskade var sidostagen. Mycket jobb pga. Inredning samt tveksamt resultat som Seawolf påpekade. Där är det definitivt bättre att hänga på utvändiga nedledare. Dock är det ju väldigt opraktiskt när man seglar så även detta avstod jag ifrån.
Jag tycker inte man skall krångla till ett åskskydd. Följer man råden i Seawolfs link ovan så kommer man långt. Och kan man inte göra ”Allt” så blir det ju ändå bättre än om man inget gör. Själv har jag en ledare från mastfot rakt ner till köl. Förstag och akterstag är även de anslutna till vatten. Där jag fuskade var sidostagen. Mycket jobb pga. Inredning samt tveksamt resultat som Seawolf påpekade. Där är det definitivt bättre att hänga på utvändiga nedledare. Dock är det ju väldigt opraktiskt när man seglar så även detta avstod jag ifrån.