Enmansjolle för vuxen!

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Användarvisningsbild
Federico
Guldmedlem

Enmansjolle för vuxen!

Inläggav Federico » tis jun 12, 2018 11:02 am

Hej,
har ni någon rekommendation för någon som vill börja segla jolle som vuxen ensam?

Jag har seglat jolle flera gånger men aldrig ensam.

Jag läste att Zoom 8 är en bra transiton från Optimist till laser och andra klasser, dock brukar seglas av yngre seglare.

Jag skulle vilja börja och helst utan att spendera en förmögenhet :lol:

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Re: Enmansjolle för vuxen!

Inläggav Fredrik » tis jun 12, 2018 2:12 pm

OK-jolle!
Kul jolle att segla, byggd för vuxna och en växande klass! Dessutom får man kanske chansen att segla mot Fredrik Lööf, som vann Nm i OK-jolle nyss!
www.okjolle.se
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inläggav Anders S » tis jun 12, 2018 8:49 pm

OK-jolle är gångbar, men man skall veta att det inte är en riktigt bra nybörjarbåt. Den har en viss inbyggd lömskhet och man bör vara beredd på bad.

Jag försökte återuppliva min ungdom för ett antal år sedan med en helt OK OK (om man så säger), men ringrosten straffade sig, direkt. Laser (som kostar) är en enklare båt att bemästra, men man sitter inte lika bra på kanten. Billiga OK är inte alldeles säkert uppdaterade, och i så fall får man räkna med att de får ösas torra med hink, man kan inte segla dem torra. De nyare/uppdaterade har ett tätt mellanrum mellan mastskott och sittbrunnsskott, mycket värdefullt. Så kallade "gubbalinor" rekommenderas (ett stöd vid bordning och upprätning av vält jolle).

Mast i kolfiber, nya skott och fräscha beslag gör tyvärr båten dyr. Man kan dock ha mycket kul med en gammal, med alumast och marinexknapar, men fyll flyttankarna med frigolitblock... :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inläggav Fredrik » tis jun 12, 2018 9:41 pm

Annars är ett bra tios att ta dig till din segelklubb och se vad de andra ”gubbarna” seglar. Det är roligt att vara flera när man seglar jolle och särskilt om alla har likadana båtar. Dessutom är det då lättare att få tips om hur man ska segla båten, reservdelar m.m.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Federico
Guldmedlem

Inläggav Federico » ons jun 13, 2018 8:06 am

vad sägs om laser?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inläggav Anders S » ons jun 13, 2018 8:53 am

Laser är det "säkra kortet". Den är poppis och tyvärr dyr (relativt skicket, åtminstone), men efterfrågan gör den lättsåld (om man ändrar sig).

Bra segel och en bra kärra för sjösättning och uppdaterade beslag (nya kicken, nya Cunningham) och fräscha roder och centerbord (oskadade) är lämpligt att bevaka. De flesta klubbar har "Lasergubbar" på hamnplan, men givetvis skall (som Fredrik påpekar) kolla om den lokala klubben har preferenser.

Det är så pass mycket roligare att segla tillsammans (enklaste rejs piggar upp) och det finns massor att lära - så kolla upp detta innan du väljer.
Anders S