Inläggav Anders S » sön apr 15, 2018 7:56 am
I tillägg till Peter K:s kommentar
En Albin-Vigg för 7000 kronor är i vart fall inte alltför dyr.
Vid köp i den här prisklassen bör man förvissa sig om att
Båten inte är hälsofarlig, alltså ingen mögelhäck. Motmedel, skura, lufta, städa.
Seglen åtminstone är hela och utan uppenbara skador (man får INTE nya racingsegel för den här pengen)
Riggen är komplett och infästningarna åtminstone förefaller vara stabila. Riggwirar skall vara hela och inte ha några brustna kardeler.
Linor kommer inte att vara dyrbara, men de skall vara hela och inte ha några skador, skav eller jack. På flätade linor skall höljet vara helt, på treslagna linor skall alla tre kardelerna vara hela. (Det finns sätt att reparera, och linor behöver inte vara dyra för att vara funktionella).
Motor måste inte vara ny, men de brukar ha sina små knep, lär dig dem. (choke, gasreglage, hur många ryck, när skall choken in, när skall gasen ställas på max och annat sådant...)
Det finns antagligen säkerhetsutrustning och ett kök. En brandsläckare måste man ha, särskilt om man har ett litet pentry, flytvästar till alla ombord och vattenskyddade fodral för mobiltelefonen. I trygghetsutrustningen tycker jag att en ansvarsförsäkring bör vara med, även om man förmodligen kan leva med risken att förlora de 7000...
Mer filosofiskt: En segelbåt för 7000 kronor kan man både ha och mista. Det är inte säkert att den ens går att skänka bort om man tröttnar på den. Därför är frågan "Kan den här båten vara kul en säsong eller två" relevant. Priset är inte den enda kostnaden, utan hamnplats, lyft, försäkring (ansvar) och nödvändigt underhåll måste räknas in.
Båten är lagom stor att lära sig segla i (mindre är bättre) , och jag rekommenderar att man också snackar med någon lokal segelklubb och kollar om de har "vuxenkurser" - det kan vara en genväg, om man inte känner någon entusiastisk seglarkompis.
Anders S