Maxi 1050

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Big Papa
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 12 aug 2016, 09:24

Maxi 1050

Inlägg av Big Papa » fre 12 aug 2016, 09:37

Hej.
Har blivit dax för segelbåt igen efter 13 års frånvaro.
Har kollat lite på Maxi 1050 och då det finns alternativ med grund och djup köl så undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av detta? För-/nackdelar med den grunda kölen? Tänker mer på seglingsegenskaperna då, inte för att vi kommer att tävlingssegla men ändå, blir mestadels semester/slösegling för våran del. Tanken är oxå på lång sikt att ge oss av söder ut, genom Europas kanaler ner till medelhavet. Kanske att vi försöker oss på en resa över Atlanten då oxå om allt går i lås ;)
Tar även tips på alternativa båtar.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Maxi 1050

Inlägg av Peter_K » fre 12 aug 2016, 09:59

Såhär tänker jag.
Om grund köl varit bra, hade alternativet djup köl inte funnits.
Nackdelar med grund köl brukar främst vara större avdrift och större krängning.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Maxi 1050

Inlägg av Seawolf » fre 12 aug 2016, 10:04

Maxi 1050 med grund köl väger mer än med djup. Den seglar nog ungefär lika bra på halvvind, lite sämre på kryss. (Lite större tyngd, men lite mindre kölyta) På läns kanske lika i plattvatten och lättvind, men sämre i friskare med medsjö pga. svårare att surfa loss.

Men för de pengar den kostar begagnad så tror jag det finns betydligt lämpligare båtar för långfärder, både vad gäller stuvutrymmen och boendeutrymmen, och troligen med det mesta av den utrustning som behövs.

Långfärdsutrustade och lastade båtar är så tunga att det där med SRS-talets antydan om farter är tämligen överspelat. Bättre att segla bekvämare i 14 dagar än spartanskare i 12......

Detta inte sagt som kritik mot Maxi 1050, utan mot alla liknande båtar med bra segelegenskaper i den storleksklassen om man skall använda dem för långfärdssegling.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Big Papa
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 12 aug 2016, 09:24

Re: Maxi 1050

Inlägg av Big Papa » lör 13 aug 2016, 07:56

Tack Seawolf.
Jo, kan hålla med om att den känns lite trång, var och kollade på en men tänkte inte då på förvaringen, kanske är lite snålt med det.
Lämna gärna förslag på alternativa båtar, gärna från 2000-talet och nyare, 34-37 fot.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Maxi 1050

Inlägg av Seawolf » lör 13 aug 2016, 12:30

Big Papa skrev:Tack Seawolf.
Jo, kan hålla med om att den känns lite trång, var och kollade på en men tänkte inte då på förvaringen, kanske är lite snålt med det.
Lämna gärna förslag på alternativa båtar, gärna från 2000-talet och nyare, 34-37 fot.
Se på välutrustade båtar med nyare motor som inte verkar vara, och visar sig inte vara, sunkiga. Mastheadrigg är bra för långfärdsbårat, robust, man kan ha storen uppe länge i ökande vind med att rulla in genuan. Extra rullförstag för en hårdvindsfock är bra att installera. Djupgående under 1,70 om möjligt.

Här är ett exempel på vad man kan finna på blocket. https://www.blocket.se/blekinge/Fin_MAX ... ?ca=11&w=3
Lägg till 100000 för extra rullförstag med segel, genomgång av rattstyrningsmekanism för säkerhets skull, ev. utbyggnad av färskvattentankar och bränsletankar. 100000 ytterligare. Kanske radar plus annan elektronik. 100000:- Bimini mm. 50000.
Då är du uppe i c:a 750000. Resterande kan du ha till hamnavgifter i Medelhavet, 500 kr/natt, dvs bortåt två år.

Ytterligare ett kanske ännu mer intressant objekt: https://www.blocket.se/goteborg/ELAN_36 ... ?ca=11&w=3
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Big Papa
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 12 aug 2016, 09:24

Re: Maxi 1050

Inlägg av Big Papa » tis 16 aug 2016, 10:33

Bra och intressanta synpunkter/tips, tack än en gång för ditt engagemang :)
Skulle gärna vilja ha något modernare än Maxi'n, med det inte sagt att Maxi 108 är en dålig båt utan tvärtom säkerligen utomordentlig för långsegling. Elanen har vi oxå kollat på men det "klickar" liksom inte, ska man köpa båt för omkring en halv till en miljon så måste ju magkänslan vara där oxå ;)

Ang. grundgåendet så vill vi gärna ha en båt som sticker max 1,85 pga ev. kanalfärd i Europa, finns det några fler anledningar till att välja en grundgående båt??

Har du (Seawolf) eller någon annan erfarenheter av Beneteau Oceanic clipper 343?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Maxi 1050

Inlägg av Seawolf » tis 16 aug 2016, 14:52

Big Papa skrev:Bra och intressanta synpunkter/tips, tack än en gång för ditt engagemang :)
Skulle gärna vilja ha något modernare än Maxi'n, med det inte sagt att Maxi 108 är en dålig båt utan tvärtom säkerligen utomordentlig för långsegling. Elanen har vi oxå kollat på men det "klickar" liksom inte, ska man köpa båt för omkring en halv till en miljon så måste ju magkänslan vara där oxå ;)

Ang. grundgåendet så vill vi gärna ha en båt som sticker max 1,85 pga ev. kanalfärd i Europa, finns det några fler anledningar till att välja en grundgående båt??

Har du (Seawolf) eller någon annan erfarenheter av Beneteau Oceanic clipper 343?
Ingen speciell synpunkt på just den.

Köp hellre en några år äldre båt än en som är mindre. Köp helst enkellaminat, där ser man om laminatet är skadat inifrån och utifrån, det är rättframmare att laga, Så är det inte på sandwich, som kan vara delaminerat på stora ytor utan att man kan märka det enkelt. Järnkölar är No-Go på långfärdsbåtar, efter ett tag slår rosten igenom och det kräver upptagning på varv för att fixa. Plast/Bly kan oftas bättringsmålas med pallning mot en kajkant vid ebb.

För att du skall få den rätta magkänslan för båtar som passar för oceansegling så föreslår jag att du söker på Google efter reseskildringar från såna som har gjort just sådana. Där beskrivs ofta båtarna och deras egenskaper. När du funnit några modeller som tycks funka bra, sök info om dem på internationella båtforum.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Maxi 1050

Inlägg av Calle C » tis 16 aug 2016, 15:12

Eftersom du vill atlantsegla så håller jag med Seawolf.
Nyare båtar är för platta i botten och för veckt byggda, undantag Orustbåtar.
Oceanis är vad jag kallar för komfortbåt, rymliga för sin längd men seglar uselt framförallt på kryssen.
Däremot ser jag inga problem med sandwichskrov. Blyköl är bra ur många aspekter.
Jag hade tittat efter äldre 3/4 tonnare.
Det är trygga båtar som seglar bra i alla väder, lite mindre utrymme på insidan än dagens båtar men mycket billigare.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Maxi 1050

Inlägg av Seawolf » tis 16 aug 2016, 16:34

Calle C skrev: Däremot ser jag inga problem med sandwichskrov. Blyköl är bra ur många aspekter.
Sannolikheten att man råkar ut för stark vind och draggning är inte försumbar, och i det läget kan båten lätt hasa upp mot en strand med sidan före i utgående ebb. Vågorna gör sen att den dunkar i sidan rejält. När floden kommer och man kommer loss så inspekterar man då inifrån och utifrån men ser bara skrapningar i gelcoaten. På en enkellaminatbåt där heller inte insidan ser ut att fått skador är det då inte troligt att strukturella skador uppstått i laminatet. På ett sandwichbygge är det däremot troligt att man drabbats av delaminering av punktbelastninganra. Men det kan man inte märka. Då. Sen forsätter man använda båten, och de växlande krafterna från rigg och sjö får delamineringen sall sakta men säker utbreda sig vidare......
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Maxi 1050

Inlägg av Calle C » tis 16 aug 2016, 21:35

Seawolf, det är lika osannolikt som att en bälg går sönder.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Maxi 1050

Inlägg av Seawolf » ons 17 aug 2016, 07:49

Calle C skrev:Seawolf, det är lika osannolikt som att en bälg går sönder.
Ankrade båtar som draggat på land är inte ovanligt. Läser man ett antal reseskildringar så berättas det om egna eller andras sådana draggningar då och då, alla leder inte till att båten går på land, men de där besättningen inte är närvarande har högrisk. Bälgar som brister vid normal hantering har aldrig hänt.

Antalet båtar försedda med S-drevsbälg är minst hundra gånger fler än antalet oceanseglande båtar som löper risken för att dragga på land.

Detta är inte sannolikt utan sant.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar