Snart pancho och känner att det är dags att byta till mindre båt.
Ni som har bytt till mindre båt, vad tycker ni?
Vad anser ni om Späckhuggare family?
Båtbytartankar "Späckhuggare"
Båtbytartankar "Späckhuggare"
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Re: Båtbytartankar "Späckhuggare"
Om man får plats i den så...
Den är lättdriven med stor segelyta, och en mycket tung köl så den tål sina segel. Så den är nog bra i allt från nästan bleke till kuling.
Antagligen är den mycket trevlig att kryssa med. Däremot har den nog inte särskilt hög toppfart, utan får sitt mätetal för den aldrig går sakta. Passar nog bra för skärgårdssegling. Vad jag inte kan tolka är om den går blött på kryss i friskare vind eller ej. Nån som vet?
Den är lättdriven med stor segelyta, och en mycket tung köl så den tål sina segel. Så den är nog bra i allt från nästan bleke till kuling.
Antagligen är den mycket trevlig att kryssa med. Däremot har den nog inte särskilt hög toppfart, utan får sitt mätetal för den aldrig går sakta. Passar nog bra för skärgårdssegling. Vad jag inte kan tolka är om den går blött på kryss i friskare vind eller ej. Nån som vet?
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Om just Späckhuggare vet jag inget alls men även jag funderar ibland på att byta till något mindre och lätthanterligare. Frågan är väl mest vad man är beredd att offra jämfört med nuvarande båt? Ståhöjd, värme, varmvatten, spis med ugn, SRS 1,17+, avskild toa, garderob och andra stuvutrymmen, inombordare, ström till livets nödtorft (dator, telefon, TV, div elektronik)..? Det finns säkert mycket man måste ge upp om man går ner i båtstorlek och man blir ju inte direkt starkare och vigare med åren. Eller mindre bekväm av sig.
Svårt det där... jag har alltid gillat Späckhuggaren men numera känns den för liten.

/T
Svårt det där... jag har alltid gillat Späckhuggaren men numera känns den för liten.
/T
-
Spikifoten
- Guldmedlem
Jag lånade en späckhuggare 1 vecka tillsammans med en vän. Vi seglade i allt från nästan bleke till kuling den veckan, och ut genom kråksundsgap med ett par-tre meter höga vågor. Jag uppskattar verkligen den båten, seglar kanonfint i alla lägen och känns väldigt robust och trygg samtidigt.
Minns i Stenungsund vid Tjörn runt när det låg två späckhuggare bredvid varandra och bredvid dem 3st expresser. En båt som gick förbi drog upp rätt mycket svall. Expresserna slog nästan masterna i grannbåtarna, medan späckhuggarna mest rörde sig lite i sidled med masterna fortfarande rakt upp. Tror späckhuggaren har nästan 60% av vikten i kölen.
Nackdelen är att utombordaren sitter illa till, och att den blir lite baktung med inombordare.
Minns i Stenungsund vid Tjörn runt när det låg två späckhuggare bredvid varandra och bredvid dem 3st expresser. En båt som gick förbi drog upp rätt mycket svall. Expresserna slog nästan masterna i grannbåtarna, medan späckhuggarna mest rörde sig lite i sidled med masterna fortfarande rakt upp. Tror späckhuggaren har nästan 60% av vikten i kölen.
Nackdelen är att utombordaren sitter illa till, och att den blir lite baktung med inombordare.
Ja, Späckhuggaren är lite för liten.
Den var väldigt rolig att segla, men den är nu till salu.
Har köpt en Contrast 33 istället, jag tror att min kravlista har blivit helt avbokad med den
Den var väldigt rolig att segla, men den är nu till salu.
Har köpt en Contrast 33 istället, jag tror att min kravlista har blivit helt avbokad med den
Calle
Se gla ut
Se gla ut