Pentrypump & kylvatten på samma intag?
Pentrypump & kylvatten på samma intag?
Saknar sjövatten till pentryt och närmaste (enda rimliga) intag idag är det för kylvattnet till inombordaren.
Går det att ta vatten till båda utan risk för strul. Tänker mig risk för dålig kylning pga att det skulle kunna dra tjuvluft eller nåt sånt via pentrypumpen. Eller är det inget problem?
Förslag och synpunkter tas tacksamt emot.
Går det att ta vatten till båda utan risk för strul. Tänker mig risk för dålig kylning pga att det skulle kunna dra tjuvluft eller nåt sånt via pentrypumpen. Eller är det inget problem?
Förslag och synpunkter tas tacksamt emot.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Re: Pentrypump & kylvatten på samma intag?
blir nog värre att få vatten i pentryt när motorn går
Re: Pentrypump & kylvatten på samma intag?
Det skall nog gå bra. Nu finns det en annan, kuslig tråd om sådant, men det man skall tänka på är väl då bara att köksvattenintaget skall vara "uppströms" alla avlopp. Ligger man still är det väl i princip bra att ha diskhons utlopp på andra sidan kölen medan man har inloppet från andra sidan. Men nu tänker du väl haka på slangen som redan finns, och då får det bli som det blir.
Anders S
Re: Pentrypump & kylvatten på samma intag?
Pajar backventilen i pentrypumpen suger motorn luft via pentrykranen istället för kylvatten. Jag hade inte gjort så...
Alla borde ha skägg
Re: Pentrypump & kylvatten på samma intag?
Vid nyinstallation av motor har jag har haft samma fundering men avstod till sist med oro för samma risk.Peter_K skrev:Pajar backventilen i pentrypumpen suger motorn luft via pentrykranen istället för kylvatten. Jag hade inte gjort så...
Å andra sidan verkar det som om det fungerat t.o.m utan backventil under gissningsvis 34 år på samma båt...
Efter de förkastade planerna hade jag en stund en tanke om att sätta ett trevägsventil för att kunna leda in vatten från dricksvattentanken in i sjövattenkretsen. Man skulle då enkelt (ja, jag har fotpump) kunna få större omsättning på dricksvattnet på för- och eftersäsong samtidigt som man spolar ut salt från sjövattenkresten. P.g.a Murphys lag förkastades även detta projekt.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
Re: Pentrypump & kylvatten på samma intag?
Salig Gunnar S hade, om jag inte minns fel, endast ett sjövattenintag i sin stora båt. Detta intag servade alla funktioner, inklusive motor och pentry. Undrar om det inte finns beskrivet i nån tråd här på SG...
Annars är det ju bara att prova. Koppla på ett T-rör på kylvattenintaget och anslut en slang med 10 - 12 mm invändig diameter. Låt den slangen sluta i luften (ovanför vattenlinjen, helst) för att simulera pentrypump med trasig backventil. Kör sen motorn så ska du se att vattnet sugs in i motorn utan att nivån i pentryslangen sjunker särskilt lågt. Jag vet inte hur mycket vatten en 8-hk Yanmar (om det nu är det?) slurpar i sig men inte är det mycket och jämfört med vad ett intag på 16 eller 19 mm kan släppa in i båten är det nog näst intill försumbart.
/T
Annars är det ju bara att prova. Koppla på ett T-rör på kylvattenintaget och anslut en slang med 10 - 12 mm invändig diameter. Låt den slangen sluta i luften (ovanför vattenlinjen, helst) för att simulera pentrypump med trasig backventil. Kör sen motorn så ska du se att vattnet sugs in i motorn utan att nivån i pentryslangen sjunker särskilt lågt. Jag vet inte hur mycket vatten en 8-hk Yanmar (om det nu är det?) slurpar i sig men inte är det mycket och jämfört med vad ett intag på 16 eller 19 mm kan släppa in i båten är det nog näst intill försumbart.
/T
Re: Pentrypump & kylvatten på samma intag?
Jag har i min motorbåt, pentry och ankarspolning kopplade på samma som motorintaget.T skrev:Salig Gunnar S hade, om jag inte minns fel, endast ett sjövattenintag i sin stora båt. Detta intag servade alla funktioner, inklusive motor och pentry. Undrar om det inte finns beskrivet i nån tråd här på SG...
Annars är det ju bara att prova. Koppla på ett T-rör på kylvattenintaget och anslut en slang med 10 - 12 mm invändig diameter. Låt den slangen sluta i luften (ovanför vattenlinjen, helst) för att simulera pentrypump med trasig backventil. Kör sen motorn så ska du se att vattnet sugs in i motorn utan att nivån i pentryslangen sjunker särskilt lågt. Jag vet inte hur mycket vatten en 8-hk Yanmar (om det nu är det?) slurpar i sig men inte är det mycket och jämfört med vad ett intag på 16 eller 19 mm kan släppa in i båten är det nog näst intill försumbart.
/T
Monterat en "extra" backventil, och kran för vinterkörning.
Kört så i > 20 år U.A. http://lasselundell.se/vvs.html
Re: Pentrypump & kylvatten på samma intag?
Principen för ett samlat vattenintag kallas ibland för "mudbox" eller "julgran" och brukar fungera utmärkt.
När det gäller risken för att motorns vattenpump skall suga luft är den inte särskilt stor, eftersom de flesta torde stänga pentrykranen om den läcker. Frågan kan ju vara om man har tryckvatten eller en handjagad pump, och bara i det senare fallet kan det bli bekymmer över huvud taget. En manuellt pumpad kran kan man ju då förse med en avstängningskran, vilket i denna tillämpning torde vara sunt. Dessutom ger lösningen (faktiskt) en möjlighet att via kranens anslutning förse kylvattenkretsen med vatten, om nu silen till det ordinare intaget skulle täppas till (varvid man inte får in sjövatten till vasken heller). Det kan man då göra via en hink som man stoppar slangen i om det blir krig eller motsvarande situation, som kräver extraordinära lösningar. Tips: En svetstång (40 spänn på Biltema) fungerar som en duglig klämma för att stoppa ett flöde i en slang, om man nu inte har en ventil att stänga. Det finns specialvarianter för bruk på bilverkstäder (sparar glykol vid kylarjobb t e x), men det går med en vanlig också.
Att även ett ihärdigt pumpande på vattenkranen skulle medföra att kylvattnet sinar så att kylningen försvåras låter inte särskilt troligt. Så mycket sjövatten tror jag aldrig blir aktuellt att pumpa till vasken. Men skulle man verkligen göra det känns det som att svetten som då bildas kan kyla motorn...
När det gäller risken för att motorns vattenpump skall suga luft är den inte särskilt stor, eftersom de flesta torde stänga pentrykranen om den läcker. Frågan kan ju vara om man har tryckvatten eller en handjagad pump, och bara i det senare fallet kan det bli bekymmer över huvud taget. En manuellt pumpad kran kan man ju då förse med en avstängningskran, vilket i denna tillämpning torde vara sunt. Dessutom ger lösningen (faktiskt) en möjlighet att via kranens anslutning förse kylvattenkretsen med vatten, om nu silen till det ordinare intaget skulle täppas till (varvid man inte får in sjövatten till vasken heller). Det kan man då göra via en hink som man stoppar slangen i om det blir krig eller motsvarande situation, som kräver extraordinära lösningar. Tips: En svetstång (40 spänn på Biltema) fungerar som en duglig klämma för att stoppa ett flöde i en slang, om man nu inte har en ventil att stänga. Det finns specialvarianter för bruk på bilverkstäder (sparar glykol vid kylarjobb t e x), men det går med en vanlig också.
Att även ett ihärdigt pumpande på vattenkranen skulle medföra att kylvattnet sinar så att kylningen försvåras låter inte särskilt troligt. Så mycket sjövatten tror jag aldrig blir aktuellt att pumpa till vasken. Men skulle man verkligen göra det känns det som att svetten som då bildas kan kyla motorn...
Anders S
Re: Pentrypump & kylvatten på samma intag?
Jag har själv handjagad (egentligen fotjagad) pump och tänkte aldrig på att man kan ha tryckvatten, då kranen såklart är stängd i normalfallet.
Alla borde ha skägg
Re: Pentrypump & kylvatten på samma intag?
Jag har inga kranar på sjövatten "ut".Peter_K skrev:Jag har själv handjagad (egentligen fotjagad) pump och tänkte aldrig på att man kan ha tryckvatten, då kranen såklart är stängd i normalfallet.
Till diskbänken en fotkontakt som startar pumpen, som ger rikligt med sjövatten för grovsanering av disken, eller potatis/äggkokningsvatten.
Ankarspolning: "väljare" för eller akter.
Re: Pentrypump & kylvatten på samma intag?
Tack för alla synpunkter! Låter som att det skulle kunna fungera. Testa helt enkelt och ev med en extra backventil för säkerhets skull, ungefär som alltid dubbla slangklämmor
Har en fotpump som är aktuell i det här fallet kopplad till en pip som alltid är öppen. Till färskvattnet blir det pga platsbrist vare sig fot- eller handpump utan troligen en kran istället och elpump även om det tar emot lite. Gillar inte att komplicera saker på en liten båt med dåligt med ström, men så får det nog bli ändå.
Hm, tänk om man kunde trycksätta färskvattentanken med en manuell luftpump och låta trycket trycka fram vattnet, ungefär som en sån ogrässpruta
Har en fotpump som är aktuell i det här fallet kopplad till en pip som alltid är öppen. Till färskvattnet blir det pga platsbrist vare sig fot- eller handpump utan troligen en kran istället och elpump även om det tar emot lite. Gillar inte att komplicera saker på en liten båt med dåligt med ström, men så får det nog bli ändå.
Hm, tänk om man kunde trycksätta färskvattentanken med en manuell luftpump och låta trycket trycka fram vattnet, ungefär som en sån ogrässpruta
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Re: Pentrypump & kylvatten på samma intag?
Jomenvisst fungerar det, så gör jag när bränslesystemet skall luftas.Seglaren skrev:Hm, tänk om man kunde trycksätta färskvattentanken med en manuell luftpump och låta trycket trycka fram vattnet, ungefär som en sån ogrässpruta
Pumpar upp tryck via tankarnas luftning med pumpen till gummijollen.
Re: Pentrypump & kylvatten på samma intag?
Det finns ju bärbara duschar som funkar enligt samma princip. Det borde inte vara alltför svårt att montera en sådan som matning till tryckvattnet...
Navigare vivere est