Omega 28 har väl självslående fock?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Jimmy
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 14:14

Omega 28 har väl självslående fock?

Inlägg av Jimmy » tis 26 jun 2012, 15:18

Skall ju ha det men jag tycker att skena för detta verkar saknas på många bilder jag ser. Är det olika på olika modeller eller seglar den helt enkelt för dåligt med focken så folk monterar bort skenan och seglar med genua?

Verkar finnas många till salu just nu, blir lite sugen... Men inte så förtjust i toa-lösningen, vill väldigt gärna ha en avskild toa med dörr.

Jimmy
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 14:14

Re: Omega 28 har väl självslående fock?

Inlägg av Jimmy » tis 26 jun 2012, 16:03

Hittade precis informationen själv, tydligen inte standard utan ett tillval.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Omega 28 har väl självslående fock?

Inlägg av omega » tis 26 jun 2012, 16:43

hej
jag seglade omega 28 under 5 år ,en mycket rolig o lättseglad båt .Självslående var ej standard men båten var tänkt att seglas med fock .Räcker till vid de flesta tillfällen,men vid väldigt svag vind kan genua behövas.Eller som jag tänker på min nuvarande båt så har jag fock i alla vindar .
, men skall köpa en code 0 som kan hissas vid lättare vindar,Annars kan jag rekommendera en Omega 28 en välbyggd o stark båt med blyköl.plast arbetet var väldigt välgjort .inga krackeleringar o dylikt,Jag lade epoxi spackel i kölskarven och slipade o målade efter 3 år syntes ingen spricka. Båten behöver fräscha segel och var mysig att bo i med ett riktigt bra pentry o fin salong,toa lösningen tyckte vi fungerade bra på de senare modellerna var den mer avskild, självslående skena monterade jag på det var lätt gjort,fungerade mycket bra

//Johan

Jimmy
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 14:14

Re: Omega 28 har väl självslående fock?

Inlägg av Jimmy » tis 26 jun 2012, 17:25

Ja det borde väl inte vara någon omöjlighet att montera en skena, kommer du ihåg vad det kostade på ett ungefär? Behöver man sy om focken? Eller möjligen köpa en ny?
Hur ser toalösningen ut på dom senare modellerna och från vilket år gäller det? Kanske går att bygga om lite själv för att få en mer avskiljd toa? Slutligen en fråga om förpiken, hur stor är den? Sover en lång 190 cm och en kortare 168 cm bekvämt eller är det salongen som gäller?

Många frågor men tacksam för all hjälp! :)

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Omega 28 har väl självslående fock?

Inlägg av omega » ons 27 jun 2012, 17:14

Hej
Förpiken är av bra storlek ,på toa sidan var det riktigt långt ,men vill minnas att jag sov på andra sidan också,är 1,86 lång,det går nog att bygga till det skottet själv utan några större problem.Tror att den nya layouten kom i slutet av 82 vill minnas att det även satt handfat utdragbart i den ,Har du kollat på omega förbundets hemsida? jag har för mig att fockskena o nytt segel kostade 12000 kr från Elvström segel år 2002.att sy om gamla segel blir inte bra nog enligt mig ,idag när man nästan får ge bort båtar överlag sä sök någon med dåliga segel o pruta ned 20000 så kan du jnvestera i nya segel.Vår båt blev riktigt kul att segla efter vi bytt de 22 år gamla seglen

//Johan

Jimmy
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 14:14

Re: Omega 28 har väl självslående fock?

Inlägg av Jimmy » tor 28 jun 2012, 10:07

Ok tack för hjälpen! Skall försöka komma iväg och titta på lite båtar, är väl bästa sättet.

/J

Skriv svar