Laddning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Laddning

Inlägg av Lasse L » lör 10 mar 2012, 15:32

Biltema har ett prisvärt spänningsstyrt skiljerelä för 149 Skr
Manual http://www.biltema.se/Documents/manuale ... 30_man.pdf
Testa på http://www.boatlife.se/forum/index.php?showtopic=20352
Biltema skiljerelä.jpg

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Laddning

Inlägg av Mackey » sön 11 mar 2012, 13:31

Vi köpte vår bår förra hösten, den var då utrustad med en Maxpower och de batterier som satt i båten verkade gamla men fungerade bra.

Jag har läst tråden och försökt förstå om jag ska byta ut Maxpower:n och kommit fram till att svaret nog är nej om det jag skriver nedan stämmer.

Kan man sammanfatta laddning med Maxpower så här?
Maxpower ger för hög spänning vid underhållsladdning, men...
det gör inget på sommaren eftersom batterierna då alltid kräver laddning.
det gör inget på vintern eftersom solen inte är uppe så länge.

Är det inte så att laddspänningen ska ökas när batteriet är kallt? I sådana fall ligger kanske laddspänningen ganska rätt på Maxpower under vintern. Stämmer det?

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Laddning

Inlägg av bosseh » sön 11 mar 2012, 14:42

Mackey skrev: Kan man sammanfatta laddning med Maxpower så här?
Maxpower ger för hög spänning vid underhållsladdning, men...
det gör inget på sommaren eftersom batterierna då alltid kräver laddning.
det gör inget på vintern eftersom solen inte är uppe så länge.

Är det inte så att laddspänningen ska ökas när batteriet är kallt? I sådana fall ligger kanske laddspänningen ganska rätt på Maxpower under vintern. Stämmer det?
Om batterierna skadas så sker det på sikt, för att veta exakt måste man göra en jämförande studie under några år.
Hållspänningen är betydligt högre än vad batteritillverkarna rekommenderar, den är också högre än vad alla andra laddregulatorer ger, även nyare NAPS.
Hållspänningen är vad batterierna ska när de är laddade och i vila, om batterierna aldrig är helt laddade så kommer aldrig heller regulatorn att gå över till hållspänning.
Batterier i tex mobilradiostationer hålls på 54,6V (48V system), motsvarande 13,65V för ett 12V batteri. Det är rätt spänning i en båt när det går lite ström dygnet runt till tex larm, batterimonitor och solregulator. En spännigen på 13,65V anses korta batteriets livslängd något.
MaxPower har som de flesta temperaturkompensering, i ett rum nu med 18,3 grader håller MaxPower 14,36V.
Ingen batteritillverkare skriver att det är ok att gå över hållspänningen bara man inte gör det hela dygnet.

Viss argumentation påminner om rökarnas: "Jag har rökt i 20 år och mår bra", "Jag röker bara några cigaretter om dagen" osv.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Laddning

Inlägg av Mackey » sön 11 mar 2012, 23:49

Ok, jag har fattat att Maxpower inte är den bästa regulatorn för underhållsladdning, men just nu har jag en sådan och undrar om det jag tidigare skrev är en rimlig tolkning av vad du bosseh och andra skrivit i tråden.

På sommaren har jag inget problem då batterierna alltid behöver laddning, men på vintern är det intressant att kunna underhållsladda med solcellen de få soltimmar som är.

Vad ska det vara för laddspänning vid underhållsladdning vid -5 C, 0 C och +5 C?
Vad ger Maxpower vid motsvarande temperaturer?

Någon som vet?

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Laddning

Inlägg av bosseh » mån 12 mar 2012, 16:14

Batteritillverkarna har en bestämda uppfattning om hur batterierna ska laddas med bulk, acceptens och hållspänning.
För batterer som bara urladdats lite (typ 10%) brukar man vilja ha det man kallar för "acceptensladdning med reducerad spänning", 13,6-13,8V. Högre spänningar sliter på batterierna. Hållspänningen brukar anges till max 13,2V.
NAPS anger i manualen för Maxpower att hållspänningen är 14,2V. Det rimmar illa med batteritillverkarnas rekomendationer.

Laddningsspänningen ska kompenseras för temperaturen, -24mV/°C.
Maxpower har en korrekt temperaturkompensering vad jag har kunnat mäta.

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Laddning

Inlägg av Perra » mån 12 mar 2012, 16:22

Spänningen ligger i dag på 13,3V , Batteriet är väl fullt-100%.
Perra.

Min manual säger att maxpower har hållspänningen 13,3V
Perra.
Segla vackert.

bran
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 08:43

Re: Laddning

Inlägg av bran » tis 13 mar 2012, 12:44

En liten sidofråga till allt MaxPower-snack, även om nu trådtiteln heter "Laddning" så borde det passa här.

Kommer ha en batteribank på 2*115Ah batterier. 50W solcellspanel med en MaxPower regulator (redan köpt så den får det bli oavsett argument). Jag räknar med att på en arbetsvecka har solcellen kunnat trycka in rätt bra med laddning i batteribanken om man varit ute helgen innan.

Har installerat landström och står nu och funderar på laddare, CTEK M200 (15A) eller M100 (7A)? Landströmsladdaren kommer främst användas då man varit ute ett par tre dagar och skall uppsöka gästhamn för att bunkra livsmedel. Då vill jag kunna ladda upp batterierna på en eftermiddag + natt, och ge mig av med fulladdad batteribank morgonen efter. Alternativt att man kopplar in landströmmen vid hemmahamnen kvällen innan man ska ge sig ut för att dra igång kylen och fulladda batterierna om inte solcellen lyckats ladda upp helt under veckan.

Är detta realistiskt med M100 laddaren eller ska jag köra på M200 (eller ännu fetare!?). Jag kommer aldrig dra ur batterierna mer än 40%, i nödfall 50% om det hänt nåt speciellt. På en 12-15h borde ju en 7A laddare i teorin kunnat fylla ca 100Ah, men vad jag förstått tar det längre tid i slutet för att ladda batterierna, och då kanske det är bättre att kunna trycka in mer i början?

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Laddning

Inlägg av peterh » tis 13 mar 2012, 14:25

Jag skulle ta 15A ( eller 25A )
detta för att på rimlig tid kunna fylla upp batterierna i en hamn även om man bara
stannar till några timmar för att bada / shoppa.
Samma med underhållsladdningen på vintern , du vill ha det fulladdat på ett dygn.

Men CTEK är helt rätt. Se till att du kan koppla ut solcellen när du inte är där,
så att du inte steker batterierna.( du kör väl inte med AGM batterier och maxpower ??)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bran
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 08:43

Re: Laddning

Inlägg av bran » tis 13 mar 2012, 15:13

peterh skrev:Jag skulle ta 15A ( eller 25A )
detta för att på rimlig tid kunna fylla upp batterierna i en hamn även om man bara
stannar till några timmar för att bada / shoppa.
Samma med underhållsladdningen på vintern , du vill ha det fulladdat på ett dygn.

Men CTEK är helt rätt. Se till att du kan koppla ut solcellen när du inte är där,
så att du inte steker batterierna.( du kör väl inte med AGM batterier och maxpower ??)
Mjo, får nog blir M200 ändå. 300 blir väl stor och dyr.

Näe, inga AGM batterier. Förstår inte riktigt vad du menar, inte ska jag väl behöva koppla ur solcellen när jag kör laddning med landströmmen?

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Laddning

Inlägg av peterh » tis 13 mar 2012, 16:03

För att hindra fatal överladdning från din maxpower bör du koppla ur batterierna om du lämnar båten längre
tider.

Vilket var kontentan av tidigare trådar om att maxpower lämnar farligt hög laddspänning.

( f.ö. är det väl billigare att byta maxpowern än att köpa en ny sats batterier ?)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Laddning

Inlägg av bosseh » tis 13 mar 2012, 17:20

Först skulle jag utvärdera hur långt solpanelen räcker, du kanske inte ens har behov av landström. Troligen räcker den mindre Cteken. Landström brukar kosta pengar, solen är gratis.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Laddning

Inlägg av Mackey » tis 13 mar 2012, 17:46

Jag har en 50 W panel och en Maxpower, behöver i stort sett aldrig ladda med laddare.
Har plotter, kompressorkyl (gammal kompressor och dålit isolerad box) och bilradio. Använder i princip aldrig dator eller TV ombord.
Har klarat mig med ett par laddningar med en gammal 4 A laddare, men den har jag tänkt byta ut.

För att gå vidare på laddartemet, vet inte om det är OT?

Någon som tycker något om denna betydligt billigare 15 A laddare från Claes Ohlson (599:-), http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164634825
Duger den för övervakad användning vid mycket enstaka tillfällen eller är den kass.
Andra synpunkter?

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Laddning

Inlägg av bosseh » tis 13 mar 2012, 18:13

Mackey skrev: Någon som tycker något om denna betydligt billigare 15 A laddare från Claes Ohlson (599:-), http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164634825
Batteriladdare är inte direkt någon rocketscience. En modern laddare har en switchad nätdel för spänningsomvandlingen och en processor för att styra laddningen. Hur laddningen ska ske med olika spänningar/strömmar är väl definierade. Nästan vilken kines som helst kan mäta upp en bra, intelligent laddare och utifrån det skriva ett styrprogram för processorn. Sen gäller det bara att få en viss storlek på den nästan helautomatiska tillverkningen. Så det är ganska troligt att dessa nya, billiga laddare är väl så bra som de dyra med fint namn.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Laddning

Inlägg av peterh » tis 13 mar 2012, 20:09

bosseh skrev:
Mackey skrev: Någon som tycker något om denna betydligt billigare 15 A laddare från Claes Ohlson (599:-), http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164634825
Batteriladdare är inte direkt någon rocketscience. En modern laddare har en switchad nätdel för spänningsomvandlingen och en processor för att styra laddningen. Hur laddningen ska ske med olika spänningar/strömmar är väl definierade. Nästan vilken kines som helst kan mäta upp en bra, intelligent laddare och utifrån det skriva ett styrprogram för processorn. Sen gäller det bara att få en viss storlek på den nästan helautomatiska tillverkningen. Så det är ganska troligt att dessa nya, billiga laddare är väl så bra som de dyra med fint namn.
Visserligen är det inte rocketscience. Ändå är världen full med skräpprodukter som i något avseende sviker
istället för att fungera. Batteriladdare är inget undantag.

Bättre köpa en bra produkt än hålla på och byta ut sekunda grejor!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Laddning

Inlägg av Mackey » tis 13 mar 2012, 21:43

peterh, är din bedömning att laddaren från Claes Ohlson är skräp som inte håller?

Hälsn.
Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Skriv svar