Laddning
Re: Laddning
Då skulle jag koppla så här:
Generator direkt till startbatteri, och med skiljerelä på ledningen vidare till start- och förbrukningsbatteri. Vid laddning (=påslagen motorström, oegentligt, "tändning") laddas då startbatteriet parallellt med förbrukningsbatterierna från generatorn. Vid avstängd motor kommer generator och startbatteri att vara sammankopplat, vilket är "standard". Samtidigt garanteras att start och förbrukning är separerade vid avslagen motor (avstängd motorspänning). Nackdelen äär att rläet misnkar strömmen en smula (resistans & förluster) till de stora batterierna, men 30-40 A till dessa är inte att förakta, om de är tomma. Alternativ finns, men såhär menar jag blir bäst.
Anekdot: Då jag köpte/tog över min nuvarande båt var skiljereläet kopplat andra vägen, dvs startbatteriet kopplades in vid laddning, men förbrukarna (överlägset störst batterikapacitet) satt direkt på generatorn. Den lilla röda sladden som aktiverade reläet var dock inte inkopplad korrekt (eller had kanske bara lossnat), och enda gången startbatteriet laddades var då landströmsladdaren var inkopplad. Nu var den det, då och då, tills jag skaffade en solcell, varvid "det såg bra ut" för det mesta. Startbatteriet havererade sedan, som jag trodde av "hög ålder" (det var minst tio år gammalt) men nejdå, döden inträffade som en följd av att det inte laddats på åtminstone flera månader, kanske en hel säsong - och så frös det på vintern. Problemet uppdagades då jag satte in en batterimonitor som mätte spänningen på motorbatteriet, och då såg jag hur denna aldrig steg, trots att motorn gick och laddade som den skulle... Nu är kopplingen åt andra hållet - startbatteriet är först i kön, sedan kommer förbrukarna, via reläet. En ordentlig genomgång och mätning i stället för "det verkar" och "jag trodde" hade förstås ordnat det här.
Generator direkt till startbatteri, och med skiljerelä på ledningen vidare till start- och förbrukningsbatteri. Vid laddning (=påslagen motorström, oegentligt, "tändning") laddas då startbatteriet parallellt med förbrukningsbatterierna från generatorn. Vid avstängd motor kommer generator och startbatteri att vara sammankopplat, vilket är "standard". Samtidigt garanteras att start och förbrukning är separerade vid avslagen motor (avstängd motorspänning). Nackdelen äär att rläet misnkar strömmen en smula (resistans & förluster) till de stora batterierna, men 30-40 A till dessa är inte att förakta, om de är tomma. Alternativ finns, men såhär menar jag blir bäst.
Anekdot: Då jag köpte/tog över min nuvarande båt var skiljereläet kopplat andra vägen, dvs startbatteriet kopplades in vid laddning, men förbrukarna (överlägset störst batterikapacitet) satt direkt på generatorn. Den lilla röda sladden som aktiverade reläet var dock inte inkopplad korrekt (eller had kanske bara lossnat), och enda gången startbatteriet laddades var då landströmsladdaren var inkopplad. Nu var den det, då och då, tills jag skaffade en solcell, varvid "det såg bra ut" för det mesta. Startbatteriet havererade sedan, som jag trodde av "hög ålder" (det var minst tio år gammalt) men nejdå, döden inträffade som en följd av att det inte laddats på åtminstone flera månader, kanske en hel säsong - och så frös det på vintern. Problemet uppdagades då jag satte in en batterimonitor som mätte spänningen på motorbatteriet, och då såg jag hur denna aldrig steg, trots att motorn gick och laddade som den skulle... Nu är kopplingen åt andra hållet - startbatteriet är först i kön, sedan kommer förbrukarna, via reläet. En ordentlig genomgång och mätning i stället för "det verkar" och "jag trodde" hade förstås ordnat det här.
Anders S
Re: Laddning
[quote="Anders S"]Då skulle jag koppla så här:
Generator direkt till startbatteri, och med skiljerelä på ledningen vidare till start- och förbrukningsbatteri. Vid laddning (=påslagen motorström, oegentligt, "tändning") laddas då startbatteriet parallellt med förbrukningsbatterierna från generatorn. Vid avstängd motor kommer generator och startbatteri att vara sammankopplat, vilket är "standard". Samtidigt garanteras att start och förbrukning är separerade vid avslagen motor (avstängd motorspänning). Nackdelen äär att rläet misnkar strömmen en smula (resistans & förluster) till de stora batterierna, men 30-40 A till dessa är inte att förakta, om de är tomma. Alternativ finns, men såhär menar jag blir bäst.
Nu är nog jag lite korkad, men jag fattar inte
Generator direkt till startbatteri är som idag och det har jag för avsikt att ha kvar med skiljerelä mot förbrukarna, men vad menar du med "och med skiljerelä på ledningen vidare till start- och förbrukningsbatteri"?
Det jag alltså skulle vilja ha om det inte är dumt på något sätt är att generator och landström laddar alla batterier (start först i kön, sedan förbrukningsbanken efter skiljerelät), men solcellen direkt på förbrukningsbanken andra sidan skiljerelät.
Det jag vill uppnå är underhållsladdning till samtliga batterier via landström, speciellt vintertid då jag alltid har batterierna kvar i båten och tillgång till underhållsladdning, men ändå solcellen till hjälp sommartid till förbrukningsbanken.
Har jag missat något ?
Generator direkt till startbatteri, och med skiljerelä på ledningen vidare till start- och förbrukningsbatteri. Vid laddning (=påslagen motorström, oegentligt, "tändning") laddas då startbatteriet parallellt med förbrukningsbatterierna från generatorn. Vid avstängd motor kommer generator och startbatteri att vara sammankopplat, vilket är "standard". Samtidigt garanteras att start och förbrukning är separerade vid avslagen motor (avstängd motorspänning). Nackdelen äär att rläet misnkar strömmen en smula (resistans & förluster) till de stora batterierna, men 30-40 A till dessa är inte att förakta, om de är tomma. Alternativ finns, men såhär menar jag blir bäst.
Nu är nog jag lite korkad, men jag fattar inte
Generator direkt till startbatteri är som idag och det har jag för avsikt att ha kvar med skiljerelä mot förbrukarna, men vad menar du med "och med skiljerelä på ledningen vidare till start- och förbrukningsbatteri"?
Det jag alltså skulle vilja ha om det inte är dumt på något sätt är att generator och landström laddar alla batterier (start först i kön, sedan förbrukningsbanken efter skiljerelät), men solcellen direkt på förbrukningsbanken andra sidan skiljerelät.
Det jag vill uppnå är underhållsladdning till samtliga batterier via landström, speciellt vintertid då jag alltid har batterierna kvar i båten och tillgång till underhållsladdning, men ändå solcellen till hjälp sommartid till förbrukningsbanken.
Har jag missat något ?
Re: Laddning
Jag tror inte du missat något, men möjligheten att lyckas beror en smula på hur laddaren uppträder och om den kan ge en spänning till reläet på ett kontrollerat sätt.
Ditt problem blir att aktivera reläet då du laddar med landström. Reläet kopplas vanligen in genom att skiljereläet sluter då man slår på motorns strömkrets ("tändning"). Detta händer inte då du laddar via landström (laddare), så det måste ordnas. Kan laddaren på något sätt ge en spänning som sluter reläet och som upphör då laddningen avslutas är saken klar. En ogenomtänkt koppling här kan få som resultat att reläet aldrig öppnar, om strömmen från förbrukarna vänder i laddaren och "lurar" reläet att tro att det kommer ström från den. En diod i serie med reläet kan fungera.
Det du samtidigt får (men jag menar är ett helt litet problem) är att då reläet är slutet, så laddar solpanelen "bakåt", genom reläet. Nu kan man tycka att detta inte är något problem (eftersom laddaren/generatorn enkelt konkurrerar ut solpanelen då de är aktiva), och det bör det inte vara om man ser till att reläet inte kan aktiveras (slutas) annat än då laddaren eller motorn är aktiva som laddare.
Ditt problem blir att aktivera reläet då du laddar med landström. Reläet kopplas vanligen in genom att skiljereläet sluter då man slår på motorns strömkrets ("tändning"). Detta händer inte då du laddar via landström (laddare), så det måste ordnas. Kan laddaren på något sätt ge en spänning som sluter reläet och som upphör då laddningen avslutas är saken klar. En ogenomtänkt koppling här kan få som resultat att reläet aldrig öppnar, om strömmen från förbrukarna vänder i laddaren och "lurar" reläet att tro att det kommer ström från den. En diod i serie med reläet kan fungera.
Det du samtidigt får (men jag menar är ett helt litet problem) är att då reläet är slutet, så laddar solpanelen "bakåt", genom reläet. Nu kan man tycka att detta inte är något problem (eftersom laddaren/generatorn enkelt konkurrerar ut solpanelen då de är aktiva), och det bör det inte vara om man ser till att reläet inte kan aktiveras (slutas) annat än då laddaren eller motorn är aktiva som laddare.
Anders S
Re: Laddning
Eller enkelt uttryckt:
Generator kopplas till startbatteri
Landströmsladdare och solceller kopplas till förbrukarbatteri ( helst genom en C-tek vadetnyheter som kombinerar solceller och landladdare
för att förhindra överladdning)
Skiljereläet kopplar samman start och förbrukarbatteri när motorn går.
Varför detta ? Jo startbatteriet behöver inte mer laddning är när motorn går. För övrigt är det så enkelt som
det kan göras , dvs få saker som kan gå sönder, få saker som kan kopplas "fel". Och fel som uppstår
tömmer inte startbatteriet.
Generator kopplas till startbatteri
Landströmsladdare och solceller kopplas till förbrukarbatteri ( helst genom en C-tek vadetnyheter som kombinerar solceller och landladdare
för att förhindra överladdning)
Skiljereläet kopplar samman start och förbrukarbatteri när motorn går.
Varför detta ? Jo startbatteriet behöver inte mer laddning är när motorn går. För övrigt är det så enkelt som
det kan göras , dvs få saker som kan gå sönder, få saker som kan kopplas "fel". Och fel som uppstår
tömmer inte startbatteriet.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Laddning
Det är så det är idag, tänkte det kunde varit bra att ladda allt över landström, men det kanske är överarbetat trots allt.
Re: Laddning
du kan köpa en liten ctek ( 3A eller 7A ) och ansluta till startbatteriet. Det gör i alla fall nytta på vintern.Spider skrev:Det är så det är idag, tänkte det kunde varit bra att ladda allt över landström, men det kanske är överarbetat trots allt.
Själv har jag en 7A som jag ansluter till startbatteriet om hösten. När jag sedan kopplar på landström
( 3-4 ggr per vinter ) så hålls alla batterier laddade.
Att ha med sig startkablar kan vara "en bra sak", de kan användas att jorda vant vis åskväder ( bättre än ingenting)
samt att ansluta med om man skulle få tomt startbatteri.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Laddning
Varför inte skippa skiljerelä? Kör all laddning från generator till förbrukningsbatteri.
Startbatteriet kan Du ladda på när Du ligger på landström. Gissar att Du ligger ganska regelbundet på landström.
Om motorn är någorlunda i ordning så tar starten väldigt lite ström. Du kan göra många, många starter utan att ladda.
Som säkerhet kan Du komplettera med en startkabel för att kunna starta från förbrukningsbatteri.
Startbatteriet kan Du ladda på när Du ligger på landström. Gissar att Du ligger ganska regelbundet på landström.
Om motorn är någorlunda i ordning så tar starten väldigt lite ström. Du kan göra många, många starter utan att ladda.
Som säkerhet kan Du komplettera med en startkabel för att kunna starta från förbrukningsbatteri.
Re: Laddning
För att köra så här måste man separera startmotorkretsen från generatorn, och få det rätt(Tm)oceansailor skrev:Varför inte skippa skiljerelä? Kör all laddning från generator till förbrukningsbatteri.
Startbatteriet kan Du ladda på när Du ligger på landström. Gissar att Du ligger ganska regelbundet på landström.
Om motorn är någorlunda i ordning så tar starten väldigt lite ström. Du kan göra många, många starter utan att ladda.
Som säkerhet kan Du komplettera med en startkabel för att kunna starta från förbrukningsbatteri.
Personligen prioriterar jag den enkla lösningen ( som jag föreslog i förra inlägget). Men det är _min_ åsikt endast.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Laddning
Jag tänker som Peterh. Vill ha det enkelt och kan ju som sagt komplettera med en laddare till på vintern. Till landströmen har jag en rätt stor mobitronic, men ligger nästan aldrig på landström, max någon natt / säsong. På tidigare båtar har start och förbrukning brutits eller slutits manuellt med brytare så då har allt kunnat laddas samtidigt. Startkablar brukar jag ha ombord och då slår det mig, borde jag inte kunna koppla ihop bankerna med dom nu på vintern och låta lanströmen ladda rubbet?
Re: Laddning
Det är klart du kan. Du kan ju också kombinera den manuella och automatiska strategin, och ha en batterifrånskiljare monterad mellan batterierna, för att lösa de här problemen. Likaså kan du ju behöva koppla förbrukare och start tillsammans, om något händer, framförallt för att kunna starta motorn.Spider skrev:Jag tänker som Peterh. Vill ha det enkelt och kan ju som sagt komplettera med en laddare till på vintern. Till landströmen har jag en rätt stor mobitronic, men ligger nästan aldrig på landström, max någon natt / säsong. På tidigare båtar har start och förbrukning brutits eller slutits manuellt med brytare så då har allt kunnat laddas samtidigt. Startkablar brukar jag ha ombord och då slår det mig, borde jag inte kunna koppla ihop bankerna med dom nu på vintern och låta lanströmen ladda rubbet?
Oceansailors lösning (att bara ladda startbatteriet ibland) gillar jag inte. Jag provade den, helt utan avsikt, då reläet inte fungerade, och det gick, helt riktigt, att köra en hel sommar utan att ladda startbatteriet. Men det är "grymhet mot batteri" och det är inte bra för startbatterier, som mår alla bäst av att vara lagom toppade, alltid. Straffet för min försumlighet kom på vintern, då batteriet frös sönder pga låg laddningsnivå. Till detta kommer också frågan om varför man i så fall har ett separat startbatteri, och i min värld separerar man för att få garantier för start av motorn, oavsett om lamporna glömts påslagna i gästhytten... Då är startbatterierna i prio 2, utan prio ett.
Anders S
Re: Laddning
Självklart kopplar jag ihop dom med startkablar till en början, ibland ser man inte skogen för alla träd.