"Klassiska" 30-fotare jämfört med en Bavaria 30?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Maxi 77 versus Bavaria 30

Inlägg av Brendan » tis 02 aug 2011, 06:26

bosseh skrev:Under Maxi 77's storhetstid såldes det nästan lika många Vegor.
Konceptet för framgång var nog bra pris (pga produktionsvänlig design) samt att båtarna var praktiska och rymliga. Att båtarna var ganska fula och inte alltid seglade så bra var mindre viktigt.
Dvs ungefär som Bavaria mfl idag.

Jag kommer också ihåg gubbarna på kajen som ondgjorde sig över det pappslöjdsliknande bygget där kölen skulle komma upp genom rufftaket om man bara kom i närheten av ett grund eller hur den tunna plasten skulle deformeras med tiden och båten komma att se ut som en boll.
Men, båtarna finns kvar men inte gubbarna.
Läs gärna mitt citat ovan ur Bengt Jörnstedts bok om Pelle Petterson! Maxin (sedermera Maxi 77) såldes så bra i första hand för att det var en så god kappseglare. Det är dessutom en urstark båt, som klarar vilka grundstötningar som helst, vilket Bavaria inte gör. Sluta jämföra Maxi 77 och Bavaria 30. Det är två helt olika koncept och vänder/vände sig till två helt olika kundkategorier.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Maxi 77 versus Bavaria 30

Inlägg av Anders S » tis 02 aug 2011, 07:08

Brendan skrev:
bosseh skrev:Under Maxi 77's storhetstid såldes det nästan lika många Vegor.
Konceptet för framgång var nog bra pris (pga produktionsvänlig design) samt att båtarna var praktiska och rymliga. Att båtarna var ganska fula och inte alltid seglade så bra var mindre viktigt.
Dvs ungefär som Bavaria mfl idag.

Jag kommer också ihåg gubbarna på kajen som ondgjorde sig över det pappslöjdsliknande bygget där kölen skulle komma upp genom rufftaket om man bara kom i närheten av ett grund eller hur den tunna plasten skulle deformeras med tiden och båten komma att se ut som en boll.
Men, båtarna finns kvar men inte gubbarna.
Läs gärna mitt citat ovan ur Bengt Jörnstedts bok om Pelle Petterson! Maxin (sedermera Maxi 77) såldes så bra i första hand för att det var en så god kappseglare. Det är dessutom en urstark båt, som klarar vilka grundstötningar som helst, vilket Bavaria inte gör. Sluta jämföra Maxi 77 och Bavaria 30. Det är två helt olika koncept och vänder/vände sig till två helt olika kundkategorier.
Jag tror inte ens Bengt Jörnstedt anser att Maxi 77 vände sig till kappseglare, hörrö. Det är mycket relevant att jämföra Bavaria 30-nånting med Maxi77 (och Vega!) eftersom dessa båtar avser att ge svar på samma fråga: Hur kan man få med familjen på sjön i segelbåt. (Den som till äventyrs tror att Bavaria inte kappseglas, vänd blicken mot Norge och begrunda. Det kan bero på sådant som generalagentens inställning till sin kundkrets och rent allmänt hur ägarna ser på saken).
Anders S

Skriv svar