Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Inlägg av Gaidin » tor 30 jun 2011, 10:00

Jo, ut från motorn kommer ett rör där avgaser och kylvatten mixas, denna koppling är egentligen bara en slang från en förgrenare upp till denna rörkrök, mycket enkelt konstruerat på den gamla enstånkaren. Ljuddämparen får vara kvar i båten till grannarnas förtret.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Inlägg av Anders S » tor 30 jun 2011, 11:08

Då sätter du en slang på utloppsröret så att vattnet inte skvätter på dig.

Vad du kan testa på köksbordet (som står på gården, det är ju bra:) Du kan kolla så att motorn startar, startmotorn inte tvekar, att motorn tänder villigt, kompressionen (om du lånar en dieselkompressionsmätare) och du kan (nä, förresten ta det lugnt) att motorn varvar till dess regulatorn stoppar den. (Det sista skall du inte göra, motorn hoppar nog ner från bordet då). Du kan kolla så att det inte finns rost och att olja och gummitassar (om du fick med sådana) fungerar. Kolla också tomgångsfunktionen (fjädern och stoppet) ordentligt innan du skruvar i motorn. Har motorn haft färskvattenkylning? Tänker du sätta på? I så fall skall du "syra" alla kanaler och göra generalrent i kylsystemet. Jag tipsar om ett medel som heter Descalon, som kan användas för att köra runt i kylsystemet och som rensar pannsten, slam och sådant. (Förr kallades det för "kylarrens" och fanns på varje mack. Descalon är potentare).
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Inlägg av Gaidin » tor 30 jun 2011, 12:10

Vi testade att starta motorn i samband med att jag hämtade den och den startade bra och snabbt, startmotorn har jag tagit från min gamla motor och den fungerar. Så långt allt väl, det jag är lite bekymrad över är om kylkanalerna är OK och hur jag i så fall upptäcker det. Vattenslang i all ära men kommer motorn att bli varm utan belastning? Iofs, om kylningen inte fungerar alls kommer den ju att bli det.

Är det någon idé att försöka montera bort topplock och annat som är ett elände när motorn sitter på plats? Är det mycket jobb med sådant och finns det ens anledning om motorn i övrigt verkar gå bra?

Det blir inte färskvattenkylning, det blir bästa vättervattern som tidigare, inga modifieringar i övrigt. Har t o m monterat bort bränslepumpen då jag ju har självfall i båten. Det sitter finfilter på den här motorn, det hade jag inte innan, för att koppla in det behöver jag modifiera en del i båten, slangar o s v, är det lönt? Finfiltret ser ut att inte gå att plocka isär, verkar vara ihopmålad. Hur ofta byter man den?

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Inlägg av jason » tor 30 jun 2011, 13:48

Jag vet inte hur relevant detta är för en YSE-12a. Men lillebror YSB-8 lider/led av att godset mellan kylkanal och avgasport i topplocket rostade extra hårt och i värsat fall kunde rosta hål. En ny topp kostar visserligen, men troligen mindre nu när motorn står på köksbord än när godset rostat sönder med motorn i båten.

/j

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Yanmar YSE-12 igen. stopp i skiten

Inlägg av Gaidin » tor 30 jun 2011, 15:05

Bra tips, att titta in i avgasporten går säkert att göra utan att montera bort toppen, bara att skruva bort avgaskröken.

Skriv svar