mamba 33 : problem med axelbuk

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Klirr
Rookie

Re: mamba 33 : problem med axelbuk

Inläggav Klirr » ons okt 11, 2017 11:03 am

Det som begränsade rörelsen upp och ner var att det satt 2 st skruvar genom stödlagerbocken, se bifogad skiss. Polyesterspacklet (utan glasfiber) hade helt släppt greppet mot metallen. Mot skrovet satt spacklet benhårt men mot metallbitarna var det helt löst. Jag skippade att montera tillbaka några plattjärn eller skruvar. Litar på att epoxin ska bita mot metallen. Stödlagerbocken sitter som berget iaf efter en säsong i vattnet kände jag när båten togs upp i helgen som gick.
Bilagor
skiss.jpg
skiss.jpg (16.2 KiB) Visad 263 gånger

Spider
Diamantmedlem

Inläggav Spider » ons okt 11, 2017 11:32 am

Ok. Då kanske det är så att den "inre delen" sticker ut genom botten i form av en hylsa där den fastskruvade delen skjuts in? Min båt är nästan flat i botten och det som syns invändigt är bara en rund upphöjning ungefär i storlek mellan golfboll och tennisboll.

Klirr
Rookie

Inläggav Klirr » ons okt 11, 2017 2:47 pm

Hum , ja, kanske kan vara så. Svårt att säga utan att rensa och frilägga, har du tur är det inte så mycket att ta bort. Min stödlagerbock (den gröna i skissen och som syns på bilderna) är en detalj.

Spider
Diamantmedlem

Inläggav Spider » ons okt 11, 2017 6:10 pm

Mindes fel. Det var plastfläns på utsidan.