Öppen akterpegel
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 15
- Blev medlem: sön 10 maj 2009, 21:36
Öppen akterpegel
Har tittat runt lite på ny båt på sistone och har noterat att många, kanske de allra flesta inklusive cruisinginriktade, nya båtar har öppen eller delvis öppen akterspegel. En liknande trend är allt bredare akterskepp - kanske hänger detta ihop. Att aktrarna blir bredare kan jag som amatör förstå hänger ihop med en teknisk utveckling av skrovform som resulterat i bättre prestanda och kanske säkrare eller bekvämare gångegenskaper. Men jag förstår inte på vilket sätt en öppen akterspegel förbättrar prestanda, säkerhet eller komfort. Jag har säkert missat något här. Är det månne mest en estetisk fråga eller en fråga om känsla? Eller finns det någon stor fördel som man missar med en 'sluten' akterspegel? Någon som vet eller som har en åsikt?
Re: Öppen akterpegel
Det är väl egentligen ett sätt att spara vikt på och få en större sittbrunn från början.
Sen har väl inte sådana båtar dräneringar via genomföringar antar jag så dom ev. problemen finns ju inte och sittbrunnen lär ju dräneras hyffsat fort om en våg sköljer över.
Skulle någon hamna i vattnet så är det lättare att få dom ombord igen.
Sen har väl inte sådana båtar dräneringar via genomföringar antar jag så dom ev. problemen finns ju inte och sittbrunnen lär ju dräneras hyffsat fort om en våg sköljer över.
Skulle någon hamna i vattnet så är det lättare att få dom ombord igen.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Öppen akterpegel
torrseglaren skrev:Har tittat runt lite på ny båt på sistone och har noterat att många, kanske de allra flesta inklusive cruisinginriktade, nya båtar har öppen eller delvis öppen akterspegel. En liknande trend är allt bredare akterskepp - kanske hänger detta ihop. Att aktrarna blir bredare kan jag som amatör förstå hänger ihop med en teknisk utveckling av skrovform som resulterat i bättre prestanda och kanske säkrare eller bekvämare gångegenskaper. Men jag förstår inte på vilket sätt en öppen akterspegel förbättrar prestanda, säkerhet eller komfort. Jag har säkert missat något här. Är det månne mest en estetisk fråga eller en fråga om känsla? Eller finns det någon stor fördel som man missar med en 'sluten' akterspegel? Någon som vet eller som har en åsikt?
Att båtarna blir bredare akterut ökar inte säkerheten däremot tendensen att broacha i undanvind, undrar när trenden vänder och det börjar byggas harmoniska båtar igen?.
Re: Öppen akterpegel
Tvärtom faktiskt.Tordmulen skrev:torrseglaren skrev:Har tittat runt lite på ny båt på sistone och har noterat att många, kanske de allra flesta inklusive cruisinginriktade, nya båtar har öppen eller delvis öppen akterspegel. En liknande trend är allt bredare akterskepp - kanske hänger detta ihop. Att aktrarna blir bredare kan jag som amatör förstå hänger ihop med en teknisk utveckling av skrovform som resulterat i bättre prestanda och kanske säkrare eller bekvämare gångegenskaper. Men jag förstår inte på vilket sätt en öppen akterspegel förbättrar prestanda, säkerhet eller komfort. Jag har säkert missat något här. Är det månne mest en estetisk fråga eller en fråga om känsla? Eller finns det någon stor fördel som man missar med en 'sluten' akterspegel? Någon som vet eller som har en åsikt?
Att båtarna blir bredare akterut ökar inte säkerheten däremot tendensen att broacha i undanvind, undrar när trenden vänder och det börjar byggas harmoniska båtar igen?.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Öppen akterpegel
Menar du "tvärtom, säkerheten ökar" eller "tvärtom tendensen att broacha minskar" eller kanske båda?
Seglar spetsgattat så jag vet själv inte så noga! :)
Vad gäller öppen akter har jag alltid tagit för givet att det från början kom till för att lättare få ut vatten (och ev få in människor)
Seglar spetsgattat så jag vet själv inte så noga! :)
Vad gäller öppen akter har jag alltid tagit för givet att det från början kom till för att lättare få ut vatten (och ev få in människor)
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Re: Öppen akterpegel
Jag har öppen akterspegel och vill inte vara utan den, närheten till havet, lätt att komma i jollen, montera motorn på do, i och ur vattnet vid ett dopp, lätt att rengöra sittbrunn och det som kommit fram i tråden om att få upp någon mm.
Re: Öppen akterpegel
Enda nackdelen hittills är en kamera i sjön.
Det hade inte hänt med stängd...
Barnen har klarat sig från att trilla i men vid segling är det oftast långt ifrån akterspegeln.
Annars är en favoritplats för barnen att sitta och plaska med benen när vi seglar
Tyvärr ligger foton + filmer på Öresunds botten...
Skulle inte heller vilja ha en stängd
En annan fördel är att komma iland vid låga bryggor i hamn.

Det hade inte hänt med stängd...
Barnen har klarat sig från att trilla i men vid segling är det oftast långt ifrån akterspegeln.
Annars är en favoritplats för barnen att sitta och plaska med benen när vi seglar

Tyvärr ligger foton + filmer på Öresunds botten...
Skulle inte heller vilja ha en stängd
En annan fördel är att komma iland vid låga bryggor i hamn.
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå



- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Re: Öppen akterpegel
Inte är det snyggt, urk. Som exempel nyaste HR31, den ser för billig ut med bara ett hål där bak.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Re: Öppen akterpegel
Jag kan se de fördelar som nämts ovan; snabb länsning av sittbrunnen, tillgänglighet för jollar osv. Å andra sidan - hur blir det med reservdeplacementet, t ex när man länsar under grov sjö? Finns (större) risk att stora vågor sköljer in i sittbrunnen?
Re: Öppen akterpegel
Som så mycket annat, raka stävar eller extrema överhäng, ihöpsnörda eller breda akterskepp, sargars utformining, kölars form, jättegenuor, partialrigg m.m. är det inspererat från kappseglingsbanan och handikappsystem och blir till dagens ideal. Att många detaljer har "kolfiberlook" säger ju en del om människans fåfänga.
Om resultatet är något som gagnar turseglaren avgör väl var och en.
Jag är gammal nog att minnas debatternas vågor när exempelvis IOR ansågs av många driva fram det idealiska båtmaterialet.
Så om det som föreskrevs år 2010 var rätt eller inte brukar historien kunna avgöra, skoningslöst och för sent.
Högst subjektivt - fult.
Något mindre subjektivt, man tappar stuvutrymmen, kan tappa grejor, lätt att de- och embarkera. Listan kan göras lång och styrs av ens egen smak...
Personligen tycker jag kombinationen öppen akter och minimal tröskel i ruffnedgången känns obehagligt. Hur fungerar det i grov följande sjö?
Och de breda, grunda sittbrunnarna med "öppen planlösning" är sökert trevliga under aktiv segling med mycket folk i fint väder och när ungarna badar i hamn. Men inte så mysiga och skyddande när man skall segla mot vinden i kyla och blåst långa sträckor. Då känns nog en liten, djup sittbrunn mysigast!
Skall man ha det bästa av bägge världar är väl Bavarias öppningsbara lösning stiligast. Men visst, viktbesparingen finns ju inte där, om den nu är så viktig.
Om resultatet är något som gagnar turseglaren avgör väl var och en.
Jag är gammal nog att minnas debatternas vågor när exempelvis IOR ansågs av många driva fram det idealiska båtmaterialet.
Så om det som föreskrevs år 2010 var rätt eller inte brukar historien kunna avgöra, skoningslöst och för sent.
Högst subjektivt - fult.
Något mindre subjektivt, man tappar stuvutrymmen, kan tappa grejor, lätt att de- och embarkera. Listan kan göras lång och styrs av ens egen smak...
Personligen tycker jag kombinationen öppen akter och minimal tröskel i ruffnedgången känns obehagligt. Hur fungerar det i grov följande sjö?
Och de breda, grunda sittbrunnarna med "öppen planlösning" är sökert trevliga under aktiv segling med mycket folk i fint väder och när ungarna badar i hamn. Men inte så mysiga och skyddande när man skall segla mot vinden i kyla och blåst långa sträckor. Då känns nog en liten, djup sittbrunn mysigast!
Skall man ha det bästa av bägge världar är väl Bavarias öppningsbara lösning stiligast. Men visst, viktbesparingen finns ju inte där, om den nu är så viktig.
Re: Öppen akterpegel
Att bärigheten är betydligt större akterut gentemot fören skapar problem vid undanvind i hårtväder, aktern lyftsupp och fören gräver ner sig och båten broachar. För en tävlingsbåt där vi har en alert besättning som seglar tillräckligt fort för att slippa dessa problem är konstruktionen kanske att föredra.
Re: Öppen akterpegel
De flesta nya båtarna är byggda med större kundgrupper på kontinenten för ögonen.
Där parkerar man ofta med rumpan först och en öppen akter ger därför enkel ombordstigning. Jämför detta med att ta kliv upp för en stäv med packning.
Viktbesparing är naturligtvis ett argument. Ofta finns det stuvar som kan bilda "akterspegel" vid familjesegling på dessa båtar - som kan lyftas iland vid rejs. Hur märkligt det än kan låta finns det många seglare som premierar rolig och sportig segling framför att kaffekoppen och wienerbrödet skall ligga stadigt under gång.
Där parkerar man ofta med rumpan först och en öppen akter ger därför enkel ombordstigning. Jämför detta med att ta kliv upp för en stäv med packning.
Viktbesparing är naturligtvis ett argument. Ofta finns det stuvar som kan bilda "akterspegel" vid familjesegling på dessa båtar - som kan lyftas iland vid rejs. Hur märkligt det än kan låta finns det många seglare som premierar rolig och sportig segling framför att kaffekoppen och wienerbrödet skall ligga stadigt under gång.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Re: Öppen akterpegel
Kan du ge ett exempel på båt där detta gäller, egen erfarenhet? Min bild är tvärtom att moderna fetrövsbåtar är stadigare i hård undanvind.Tordmulen skrev:Att bärigheten är betydligt större akterut gentemot fören skapar problem vid undanvind i hårtväder, aktern lyftsupp och fören gräver ner sig och båten broachar...