Norlin 34 MK I?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Norlin 34 MK I?

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 09 aug 2010, 12:42

Bekanting har motorsnipa i plast sen några år och har blivit svårt biten av båtlivet, nu funderar han på att skaffa en riktig båt alltså en med segel. Men våndan är förstås stor, han vet inte ett smack om seglare, frågade mig om jag trodde denna Norlin 34 kunde vara nåt. Verkar vara en både rejäl och snabb båt tyckte jag, ny motor, ny värmare, bra segel. Ståhöjd 175 är ett minus då han är 187 cm typ.
Någon som känner till den, eller har annat förslag i samma prisklass? Jag tycker det verkar som att herr L gärna vill segla långt, inte bara sitta i hamn och ljuga över några backar wisky.
http://www.blocket.se/goteborg/Norlin_3 ... ?ca=17&w=3
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
sorken88
Silvermedlem
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 16 nov 2008, 07:33

Re: Norlin 34 MK I?

Inlägg av sorken88 » mån 09 aug 2010, 13:28

Hejsan!

Norlinbåtar seglar bra. Har för mig att bottenstockarna på trettifyran var det litet si och så med. Är det åtgärdat så är det en "skottsäker" båt. Har själv varit väldigt sugen på en trettiofyra eller ännu hellre en trettiosjua som enligt "herr Norlin" själv skall vara den bästa. har dock slagit tankarna ur hågen och behåller det jag har i stället.

ps: Vill minnas att jag träffade dig i slutet av åttiotalet på en pub med biljardbord i Ljusne, där jag och min kompis från Ljusne, ("huggarn"), vars farsa var kompis med din farsa, hällde i oss vars ett par pilsner 8) .ds

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Norlin 34 MK I?

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 09 aug 2010, 17:15

sorken88 skrev:Hejsan!

Norlinbåtar seglar bra. Har för mig att bottenstockarna på trettifyran var det litet si och så med. Är det åtgärdat så är det en "skottsäker" båt. Har själv varit väldigt sugen på en trettiofyra eller ännu hellre en trettiosjua som enligt "herr Norlin" själv skall vara den bästa. har dock slagit tankarna ur hågen och behåller det jag har i stället.

ps: Vill minnas att jag träffade dig i slutet av åttiotalet på en pub med biljardbord i Ljusne, där jag och min kompis från Ljusne, ("huggarn"), vars farsa var kompis med din farsa, hällde i oss vars ett par pilsner 8) .ds
Det stämmer nog. Puben är stängd, farsorna som bägge hette Nilsson är borta ur tiden. Men Huggarn o jag lever, träffade han nyligen på båtklubben.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Norlin 34 MK I?

Inlägg av Seawolf » mån 09 aug 2010, 20:11

Norlin 34 är en formidabel seglare och glänser på kryssbogar. MkII är något bättre än MkI, II:an är lite förlängd i aktern, har tyngre köl och mera segel. Betyder en del i måttligare vindar.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar