Skrovgenomföring Maxi 999

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
tomminisse
Trogen medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 02 jul 2005, 17:01
Ort: Uppsala

Re: Skrovgenomföring Maxi 999

Inlägg av tomminisse » sön 05 apr 2009, 11:57

Allt är nu rengjort och klart för montering. Vid plastjobbet ska jag använda plast eller epoxi?
Tommi

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Skrovgenomföring Maxi 999

Inlägg av Seawolf » mån 06 apr 2009, 11:15

Använd epoxi, och blanda rätt proportioner minutiöst.
Det ger bästa limningen till metallen och till det gamla laminatet.

tomminisse
Trogen medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 02 jul 2005, 17:01
Ort: Uppsala

Re: Skrovgenomföring Maxi 999

Inlägg av tomminisse » tis 30 jun 2009, 22:37

Hej igen!

Nu har jag sjösatt och allt fungerar. Jag gjorde dock på ett annat sätt efter att har pratat med båttillverkare och besiktningsmän. På tips från båttillverkaren gjorde jag av den gamla genomföringen en ny. Jag lät svetsa på en rostfri fläns på denna. Därefteer fick jag en större tillverkad som jag kunde trä tätt utanpå denna också med en fläns i botten med samma anläggningsvinkel. Jag kapade den gamla stosen till cirka två centimeters höjd från bordssidan. Jag borrade upp ett hål genom stosen och bordssidan lika sort som den gamla genomföringen med den gamla gängningen i topp. Detta satte jag sedan ihop med sika och drog därefter fast med låsringen från tidigare montage. Kvar hade jag gängor att sätta på den nya kulventilen. Jag fick alltså en genomföring med fläns både på ut- och insida och samma vinkel mot skrovet som tidigare och på samma ställe. Det här känns mycket tryggare.
/Tomminisse

Skriv svar