Rostiga kölbultarna på en IW 26 / Lill-Scampi ...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Landskrabba

Rostiga kölbultarna på en IW 26 / Lill-Scampi ...

Inlägg av Landskrabba » sön 07 nov 2004, 19:22

Hej.

Är ( eller rättare sagt \"varit\") spekulant på en äldre IW 26:a som behöver en hel del renovering - trodde jag först av mer eller mindre kosmetisk art.

Bl.a kollade jag hastigt på kölbultarna - tyckte att de såg ganska rostiga ut - så man får sig en funderare hur det står till INNE i kölen?!?! Om det läcker in vatten i skarven - så det är bara rostgegga kvar inne i kölen .

Man vill INTE tappa kölen när man är ute och seglar - vad jag förstått är det LIVSFARLIGT ... eller?!?!?

Hu besvärligt är det ta ner kölen och inspektera - troligen bytta allt som har med dessa kölbultar att göra?!?

Kan se bild här...

Bild[/img]

Peter N

Rostig köl

Inlägg av Peter N » mån 08 nov 2004, 10:40

Hej !

Ligger båten i vattnet ? I så fall, kommer det in nytt vatten när Du torkar bort den lilla mängden som syns ovanpå kölen i hålet som man ser på bilden ? Hur ser skarven ut mellan plastskrov och järnköl (syns utifrån, under båten, om båten står på land...) Normalt ska det vara en elastisk spackelmassa, typ Sikaflex eller motsvarande.

Är bultarna i rostfritt eller vanligt stål ? Rostfritt dras inte av en vanlig magnet. Prova med en kylskåpsmagnet t.ex. Kanske är det bara den fyrkantiga brickan som har rostat.

Kölen är inte ihålig, det är massig järn, tror jag i alla fall, som gjuts i en form. En sida av kölen kan vara slätare än den andra, och den andra sidan kan vara lite gropigare och ojämn. Men den är nog inte ihålig...

Fråga ägaren varför kölbultarna är synliga. På en LillScampi är de normalt överplastade och man ser inget annat än plast. Har han bytt bultarna eller tagit ner kölen? Är båten byggd på IW varvet i Sverige eller Arma plast i Norge ? Vilket år ?

Det borde vara väldigt \"svårt\" att tappa kölen, eftersom den är \"klistrad\" först med sikaflex på hela sulan (kontaktyta mellan köl och skrov) sen bultad med de 12 bultarna som Du ser inifrån båten. Jag tror tom att det blir svårt att lösgöra den från skrovet.

Lycka till och skicka gärna fler foton på hur skarven köl/skriv ser ut underifrån. Det är en mycket fin båttyp annars, som seglar väldigt bra...

Peter

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 09 nov 2004, 14:29

Nej , båten var inte i land då jag tittade på den.

Skulle ha tagit med magnet kanske .... synd att jag inte gjorde det... eller en stor skiftnyckel , släppa på bulten och kika under platan.

Båten ska vara byggd i Sverige ´70, inred på varvet ´71.

Du kan äne kika på denna tråd

http://www.fendern.se/segla/index.php?s ... =1436&st=0&

Skriv svar