Resultat/Lys First 34.7?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
NO-TOOL
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 22 dec 2005, 10:08
Ort: Son, Oslofjorden
Kontakt:

Inlägg av NO-TOOL » tor 24 maj 2007, 22:07

Efter en inkörningssäsong är mitt intryck att 34.7 segler mycket jämnt med First 36.7 men att den antagligen är snabbare med en shorthand besättning. Jag har LYS 1,28 på CB'en och det fattas lite för att jag skall hänga helt med på kryssen. På slör och läns har jag för dåligt underlag för att ha någon uppfattning.
Hadde jag inte redan en båt jeg trivs bra med kunde jag faktiskt tänkt mig en 34.7.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av Håkan » tor 24 maj 2007, 22:13

Hej Dan!
Kul att höra av dig :-)
Det är Kjell som seglar Firsten, vet inget om honom men han har väl seglat där länge tror jag. (Hade en 31.7 tidigare)

Vi kör två starter, trist för oss men mer rättvist för de små. En bra sak är att de små startar först (10min före) så vi möts vid rundningen.

Jag trodde Torbjörn hade fullt iår men så var det inte så det blir nog inte så mycket 606.

Vi seglade dock en onsdag men båten var inte riggad ordentligt så vi hann ej ut i starten i tid. Uthal, cunningham och häck funkade dåligt eller inte alls. Det blåste 12m/s och vi körde med bukiga segel, efter ett varv hade vi 100 liter vatten i båten så vi gick in igen (ingen självläns). Ingen perfekt premiär men svärfar tyckte det var skoj så vi skall ta ut stortjejen (4½ år) på lördag i lite mer modesta vindar...

Ha det / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
NO-TOOL
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 22 dec 2005, 10:08
Ort: Son, Oslofjorden
Kontakt:

Inlägg av NO-TOOL » tor 24 maj 2007, 22:15

Mitt intryck är att 34.7 efter en inkörningssäsong seglar väldigt jämnt med en 36.7. Men en shorthand besätning tror jeg dock den är snabbare.

CB'en har LYS 1,28 och det fattas något för att jag skall hänga helt med 34.7 på kryss. Höjdtagningen är ganska lik. På slör och läns är jag mer osäker och det är svårare att jämföra på samma sätt när den ena seglas med spinnaker och den andra med genakker.

Hadde 34.7 funnits tillgänglig när jag bytte båt senast hadde jag nog haft den väldigt högt upp på min lista.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av Håkan » mån 11 jun 2007, 13:41

First 34.7 vann Faerder Race!

Vi kom två både i gruppen och totalt :twisted:

http://www.sandaker.no/resultatliste.as ... 94&notop=1

34.7 med kolfiberrigghade och högre lystal 1.28 seglade väldigt bra.
Framförallt på slör / läns där de gled ifrån oss och då har vi ändå förhöjd rigg :cry:

Så 1.27 kommer nog att höjas snart...

Men detta är iofs i lättvind, de kanske tappar om det brallar i?

Mvh / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
NO-TOOL
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 22 dec 2005, 10:08
Ort: Son, Oslofjorden
Kontakt:

Inlägg av NO-TOOL » mån 11 jun 2007, 23:45

Tror inte 34.7 tappar något i hård vind. Det är just på grund av sin köl% den straffas hårt i IMS. Där är den chanslös.

Att den gick så bra under Fädern har nog väldigt mycket med Björn Lofteröds erfarenhet att göra. Han hadde placerats sig högt oavsett båttyp under dom rådande förhållanden. Han kan banan extremt bra.

Att svenska seglare kommer till Färdern och plockar med sig så många toppplaceringar står det verkligen respekt av. Tror aldrig något motsvarande kommer att hända på TR.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av Håkan » tis 12 jun 2007, 09:12

Det skall bli intessant att se hur den klarar sig när det blåser.

Det verkar annars vara en väldigt bra seglare som kommer gå bra i framtiden...

Iofs så tog sig inte Sigma imål på Faerdern så man kanske inte skall dra för strora växlar ifrån ett Race?

Mvh / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Skriv svar