Synpunkter på Albin Cumulus önskas!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Allarp
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 21:14

Synpunkter på Albin Cumulus önskas!

Inlägg av Allarp » tis 06 dec 2005, 21:23

Vill först som rookie här, berömma siten och alla medverkande för all intressant läsning.

Har snöat in på en Cumulus och ska iväg till helgen för att kolla på några stycken. Tar tacksamt emot tips och synpunkter på vad jag ska kolla lite extra på då detta är vårt inträde i segelvärlden. Har läst på en hel del och är förtrogen med skummade-roder problemet.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tis 06 dec 2005, 21:46

Hej

På cumulus nya sida kan du gå in och titta på det gammla forumet för tips.

http://cumulus.se/indexb.htm
Calle

Se gla ut

Gunnar J

Inlägg av Gunnar J » tis 06 dec 2005, 21:57

Hei, er rookie selv, har bare hatt båten en sommer. Du kommer til å like Cumulusen, selv er jeg meget fornøyd. Den biter godt fra seg på regattabanen, særlig på krysslegg i 6-7ms. Bortsett fra svakhet med roret (var fikset på min båt) har jeg ikke erfart spesielle problemer med båttypen. Den er fin og seile singlehanded og takler høy sjø bra. Cockpiten er stor og god og sitte i. Tradisjonell innredning som fungerer.
Uslitelig Yanmar med en sylinder. Mye vibrasjon før du finner riktig turtall.
Båtens største styrke er seilegenskapene. Dessuten er den vakker :-)

Mvh
Gunnar J

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » ons 07 dec 2005, 13:05

Har kappseglat mot en Cumulus och den går mycket bra sett till sitt lystal. Har även trampat rundor och kikat i en och den verkar stabilt byggd för att vara ett rationellt massbygge. De jag känner som har en sådan är generellt sett nöjda. Ingen fara att slå till om du hittar ett välskött, torrt och fint exemplar till rätt pris. + är givetvis bra segel och ny motor.

/Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 07 dec 2005, 14:42

Jag håller med. Cumulusarna som seglas här i västra Mälaren går också mycket fint. De seglar lätt upp till LYS-talet särskillt när det börjar blåsa (ca.5-7m/s). Fina båtar med bra utrymme. Sedan beror det väl på hur de sköttes men det gäller alla båtmodeller.

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 07 dec 2005, 15:07

Har ägt en Cumulus och största förtjänsterna är seglingsegenskaperna som är mycket goda, en bra lysbåt om du vill kappsegla. Men den har dålig planlösning, man kliver rakt ner i köket och brassar man käk så stoppar man upp all trafik i båten. Många båtar är självbyggda till viss del vad gäller inredning och passning kan bli därefter, snickerierna är tunna, kantiga och dålig finish på. Masten är inte konad och därmed inte speciellt trimbar. Men som sagt hittar du en fräsch med fina segel, dynor, och välskött renoverad/bytt motor till rätt pris så är det nog inget dåligt köp. Personligen så skulle jag hellre välja Scampi, Comfort, Ballad etc(halvtonnare) för dom pengarna eller varför inte Aphrodite 29.

Skriv svar