Propeller till Omega 34

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
dclone
Silvermedlem
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 20 jun 2005, 20:44
Ort: Norrköping

Propeller till Omega 34

Inlägg av dclone » ons 07 sep 2005, 13:18

Jag tycker att jag har dålig verkan på min 2 bladiga foldingpropeller. Jag har en Omega 34 med en Yanmar 2GM 15 med rak axel. Propellern är original från 1983. Är det någon som har tips på en 2 eller trebladig foldingpropeller med bättre verkansgrad ?

mvh
Mikael Abrahamsson
Omega 34 SWE 184

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 07 sep 2005, 13:27

Vadå \"original\"... ;-)

Det har nog hänt en del med åren. Men problemet är ju att det var skillnad på propellrar redan då din båt var ny, och om du redan har en Gori är det ju inte lönt att få den som rekommendation. Annars hade jag en sådan på en 6-tons långfärdsbåt under många år, och tyckte den fungerade bra för det mesta.

Volvo Penta säljer en gjuten (därför, rimlig i pris) trebladig propeller som har fått bra omdömen, såvitt jag kan förstå..
Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 07 sep 2005, 13:47

Hej

Egentligen är det inte propellern som är problemet utan motorn.
Båtar som byggs i din båts storlek idag har oftast dubbelt så stor effekt.
Om du byter motor så måste du även byta propeller och då blir det något helt annat.

Båtar av din årgång och tidigare har med dagens mått väldigt små motorer då dessa oftast enbart användes vid stiltje och tilläggningar.
Idag är båtlivet lite annorlunda så en större motor är mer befogad.

Calle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 07 sep 2005, 15:05

Calle C skrev:Hej

Egentligen är det inte propellern som är problemet utan motorn.


Calle
Kan man veta det utan att veta vilken propeller som sitter på ?

Det finns ju förr riktiga stolpskott till foldingpropellrar och (framförallt) ofta i fel storlek, olämplig för motor och utväxling.

Om motorstyrka: Om motorn är på 15 HK räcker den nog mer än man kaske tror om man jämför med en nyare motor. De flesta varven idag sätter i fler hk därför att moderna dieslar har högre effektuttag än de litet mer gammaldags. En Yanmar (eller Volvo Penta) av 80-talsmodell är dimensionerad annorlunda och kan ligga nära maxeffekten utan större problem. Så riktigt så illa som det kan verka är det inte. Skall man byta för att få mer "knuff" skall man nog gå dubbla cylindervolymen och inte bara dubbla effekten - 30 hk låter annars rimligt och inte överdrivet alls.

I saken: Jag hade kollat (snart är det höst) stigningen och diametern, och bett om en rekommendation på en ny propeller från en eller ett par propellerförsäljare. AVSLÖJA INTE VILKEN PROPELLERSTORLEK DU HAR NU - be att få deras "bästa val".!

Det kan mycket väl vara så att nuvarande propeller är i minsta laget eller att den är mindre effektiv än vad man önskar. En finess med folding är att man kan få precis den diameter och stigning som är optimal - det finns ingen anledning att acceptera överstigning och underdiameter.
Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 07 sep 2005, 16:00

Hej

Utan att fördjupa mig är svaret, Ja.

Calle

Hans Helgesson

trend...?

Inlägg av Hans Helgesson » fre 09 sep 2005, 08:08

Min bror köpte en Omega 34 för ca 6 år sedan där foldingpropellern visade sig vara i princip verkningslös på backen. Den dög i princip bara som broms vid tilläggning. Vi fick flera gånger assistera honom om det blåste det allra minsta och han behövde backa mot vinden. Det visade sig att bladen inte fällde ut fullständigt trots avsaknad av beväxning - propellern såg OK ut, men den vägrade att fälla ut bladen på backen.
Han hittade dock en lindrigt begagnad tvåbladig folding (annan tillverkare)i bra skick och sedan funkade det fint - hur skall man nu tolka detta? Propellern bör ju ha funkat när den var ny - kanske det handlar om (billiga) propellrar som upphör att funka tillfredställande när de blivit lite slitna efter några år. Eller kanske man fått en batch propellrar behäftade med fabrikationsfel som monterats på just dessa Omega 34or...
Kvalitet lönar sig i längden :)

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 09 sep 2005, 08:25

Hej

Äldre Foldingprop från 70 talet var rätt så kass redan som nya beträffande backegenskaperna, Det är stor skillnad på dessa egenskaper idag. Att köra framåt har aldrig varit något problem vare sig med nya eller gammla under förutsättning att de har skötts och inte växt igen.

Calle

Skriv svar