Har någon erfarenhet av Wasa 360?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Johannes

Har någon erfarenhet av Wasa 360?

Inlägg av Johannes » sön 31 jul 2005, 19:30

Har någon erfarenhet av Wasa 360?

Båtens svaga punkter, prisläge, ev olikheter mellan årsmodellerna?

mvh/Johan

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 05 aug 2005, 00:29

Hei.
Jeg har seilet Wasa 360 i 6 år, og har av den grunn en del erfaring. Har brukt båten både til familieseiling og regattaseiling - både på klubbnivå og til havseiling.

Båten min er utstyrt med selvslående kryssfokk. Dette gjør båten grei å håndtere selv om den er utstyrt med måde lensetakler og chekstag. Seiler enkelt båten alene opp til 10 m/s med kryssfokk. Ved mer vind er autopiloten grei.

Seilegenskapene på båten er meget bra. Båten er prøvd i 7 - 8 meter bølger og nærmere 30 sekundmeter vind. Båten var like fin, mannskapet så som så...

Med gode seil seiler båten meget bra i alle vindstyrker. Med en skikkelig lettvindsgenua gåt båten som toget i lite vind. Jeg seiler best i 5 -10 m/s, på grunn av seilgarderoben.

Båtene varierer svært mye i pris. Dette har sammenheng med hvordan de er bygd/ innredet. Noen er bygd som rene racingbåter, med lavt overbygg og motoren midt i cabinen. Andre er halvfabrikata, med dårlig innredningsarbeid. Andre er derimot ypperlig innredet, av verft eller en proff hobbysnikker.

Tror at årsmodellen har lite å si. Den enkelte båt må vurderes for seg.

I Norge har jeg sett priser mellom 300.000 og 800.000. En båt i normalt bra stand bør nok gå for omkring 550.000 kr (litt under Contrast 36)


Sammenfatting:
Wasa 360 er en kjempebåt for seilere som liker å seile!!!! :D

Johannes

Inlägg av Johannes » mån 08 aug 2005, 22:41

Tack för utförligt svar!

Skriv svar