Göra ett sittbrunndtält till Triss Magnum

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
lukian
Rookie

Göra ett sittbrunndtält till Triss Magnum

Inlägg av lukian » tor 23 aug 2012, 14:05

Köpte en Triss Magnum nyligen, finfin, ända sorgen var att sittbrunndtält och sprayhood inte medföljde. Visst kan man ju beställa nytt men blir rätt dyrt, funderar på att göra en sittbrunndtält själv (sprayhood blir nog svårt). Tänker mig en presenning som läggs över bommen och sedan någon slags konstruktion för att hålla upp på sidorna så det inte blir så trångt. Skulle vara skitbra med lite råd från någon med erfarenhet, allt uppskattas. Tack!

ps. om det är någon som har ett sittbrunnstält eller sprayhood till försäljning, säg gärna till!

SWE54
Diamantmedlem

Re: Göra ett sittbrunndtält till Triss Magnum

Inlägg av SWE54 » tor 23 aug 2012, 14:54

Jag använder tältpinnar till kupoltält för att få lite bredd. Man kan stoppa dom i winschar eller bara fästa öglor gjorda av en bit lämplig tamp.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 23 aug 2012, 15:07

SWE54 skrev:Jag använder tältpinnar till kupoltält för att få lite bredd. Man kan stoppa dom i winschar eller bara fästa öglor gjorda av en bit lämplig tamp.
Det är kanske så att man kanske inte har sådana pinnar. Då köper man antagligen ett billigt tält på Rusta (typ).
Hmmmm... Undrar om man kan ha själva tältet till något i så fall... :idea:
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 23 aug 2012, 18:07

Mitt budgetsittbrunnstält, pressening á 50 kr elrör á 25 kr http://lasselundell.se/talt.html
talt.jpg
Senast redigerad av 2 Lasse L, redigerad totalt 0 gång.

lukian
Rookie

Inlägg av lukian » fre 24 aug 2012, 13:58

Snyggt hembygge Lasse! lite osäker på om nått liknande skulle funka på trissen, blir kanske lite lågt under bommen (och svårt att förvara när man inte annvänder det?). Tältpinnar är nog en riktigt bra ide, tack, tror till och med vi har ett gammalt obrukbart tält i källaren :D

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 24 aug 2012, 15:25

lukian skrev:Snyggt hembygge Lasse! lite osäker på om nått liknande skulle funka på trissen, blir kanske lite lågt under bommen (och svårt att förvara när man inte annvänder det?). Tältpinnar är nog en riktigt bra ide, tack, tror till och med vi har ett gammalt obrukbart tält i källaren :D
Förvaringen har jag inte problem med.
Pressen hopvikt tar ingen plats.
El röret är 3 m och ligger i kojen under madrassen.
Du kan toppa eller rigga bomen på "utsidan" av tältet
Har du ingen sprayhood så kan man sätta ett rör i framkanten, (då får man sy en ficka där).

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » lör 25 aug 2012, 19:44

Prydligt! Tål att funderas på!
/Anders G

Skriv svar