Mobil navigation jämförelser och erfarenheter.
Mobil navigation jämförelser och erfarenheter.
Klurar i regnvädret...
Navigationsappar. Alla filtrerar de data när man zoomar ut för översikt.
Men de gör det tydligt olika och definitivt olika bra...
•Eniro sjökort, ingen riktig navigations app, har vid ett flertal tillfällen läst om att den visar fel sak på fel ställen. Men filtreringen gör den utomordentligt bra. Vital info om vatten som inter enkelt farbara försvinner inte när man zoomar ut.
•Navionics, fin fin navigationsapp, bra möjlighete att lägga till nyupptäckta grund, information osv. Men filtreringen är USEL. När man zoomar ut så försvinner grund, öar osv och förvandlas till vitt farbart vatten. Förkastligt!
•iSailor, enklare än navionics, sämre sjökortsdata. Vid hård filtrering visas det tydligt, men filtreringen är så hård att det är typ omöjligt att använda programmet alls...
•Seapilot, många untressanta funktioner. Men saknar obegripligt nog möjligheter för ruttplanering och waypoints på iPhone! Sjökorts datan verkar bra men de valda färgerna gör att det ser rörigt ut med djup-data eller AIS aktiverad. Filtreringen vid utzoomning är föredömlig, bortsett från de ovan nämda rörigheten.
Någon annan som kan jämföra något av dessa med 88sea? Bättre sämre?
För mig är just zoom filtrering den viktigaste säkerhets aspekten. Men jag vill ha hög säkerhet OCH funktionalitet...
Måste jag köpa en iPad och Seapilot för att få det?
•Eniro sjökort, ingen riktig navigations app, har vid ett flertal tillfällen läst om att den visar fel sak på fel ställen. Men filtreringen gör den utomordentligt bra. Vital info om vatten som inter enkelt farbara försvinner inte när man zoomar ut.
•Navionics, fin fin navigationsapp, bra möjlighete att lägga till nyupptäckta grund, information osv. Men filtreringen är USEL. När man zoomar ut så försvinner grund, öar osv och förvandlas till vitt farbart vatten. Förkastligt!
•iSailor, enklare än navionics, sämre sjökortsdata. Vid hård filtrering visas det tydligt, men filtreringen är så hård att det är typ omöjligt att använda programmet alls...
•Seapilot, många untressanta funktioner. Men saknar obegripligt nog möjligheter för ruttplanering och waypoints på iPhone! Sjökorts datan verkar bra men de valda färgerna gör att det ser rörigt ut med djup-data eller AIS aktiverad. Filtreringen vid utzoomning är föredömlig, bortsett från de ovan nämda rörigheten.
För mig är just zoom filtrering den viktigaste säkerhets aspekten. Men jag vill ha hög säkerhet OCH funktionalitet...
Re: Mobil navigation jämförelser och erfarenheter.
Nejdå, köp en raymarine så får du både säkerhet och funktionalitet, dessutom tål den vatten och går på båtens +12VErikG skrev:Klurar i regnvädret...
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Javisst!
Men hur får jag in den i mobilen?
skit i mobilen, den kan du i bästa fall använda till att ringa med. Med felias täckningErikG skrev:Javisst!
och felfrekvens kan du vara glad om det går att ringa med den någon gång då och då.
( nu har jag hört talas om folk som navigerar med kartan utriven ur telefonkatalogen,men att navigera med mobiltelefonen kanske är nya trenden)
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Håller med. Något mera opålitligt än en mobil/padda får du leta efter. Möjligtvis om du bygger en industri-PC och kör Linux som OS så får du någorlunda tillförlitlighet. En dedikerad kartplotter med kompass som backup är vad jag skulle rekommendera.
/Anders G
Om man kör en mobil i "datormode" är det rimligen inte viktigt med kontakt med tele-leverantören.
Vad som gäller för programvara respektive kartmaterial beror ju på varianter man väljer. Jag har en vattentät, ruggad android-telefon, och till den finns till exempel Ozi och standardkartor. Valet mellan rasterkartor och vektorkort kan man ju också fundera på när man ser hur applikationen hanterar vektorkorten. Det hjälper ju inte om det är aldrig så bra och välgenomtänkt om det blir fel under vissa omständigheter.
Men jag anser att man måste kunna navigera när allt ballar ur, så vad man än väljer måste man kunna navigera på sjökort ändå. Men en bra plotter med nya kartor är svårslaget.
Man skall inte vara för ängslig, men kanske litet vaksam. Jag har haft en PC i båten i många år (typ, 2000- kallt och Levande sjökortet) och den har inte svikit mig förrän i år, när skärmen gick sönder. När allt annat står still (kanske inte så troligt, men tänkbart) tar jag gärna upp telefonen, slår på GPS:en på den och tar det som en välkommen hjälp.
Vad som gäller för programvara respektive kartmaterial beror ju på varianter man väljer. Jag har en vattentät, ruggad android-telefon, och till den finns till exempel Ozi och standardkartor. Valet mellan rasterkartor och vektorkort kan man ju också fundera på när man ser hur applikationen hanterar vektorkorten. Det hjälper ju inte om det är aldrig så bra och välgenomtänkt om det blir fel under vissa omständigheter.
Men jag anser att man måste kunna navigera när allt ballar ur, så vad man än väljer måste man kunna navigera på sjökort ändå. Men en bra plotter med nya kartor är svårslaget.
Man skall inte vara för ängslig, men kanske litet vaksam. Jag har haft en PC i båten i många år (typ, 2000- kallt och Levande sjökortet) och den har inte svikit mig förrän i år, när skärmen gick sönder. När allt annat står still (kanske inte så troligt, men tänkbart) tar jag gärna upp telefonen, slår på GPS:en på den och tar det som en välkommen hjälp.
Anders S
Och när du tar upp smartphonen som tydligtvis är din backup så är det väl bättre om du kan känna dig trygg i att den visar rätt info?
Dessutom ipads används idag som display repeater ombord på MÅNGA seriösa kappseglare. Nej de ÄR inte utvecklade för användning på sjön, men de har den funktionalitet som efterfrågas av många till rätt pris.
Iphonen är en grym liten display som man kan kolla på när man sitter på railen till skillnad från den fast monterade plottern.
Vattentät blir den enkelt med någon av alla vattenskydd som finns.
Det finns inget tekniskt skäl till att en plotter är tekniskt bättre förutom dess fysiska tålighet.
Funktionaliteten i en padda/smartphone ger nya möjligheter och fördelar som helt enkelt inte finns i vanliga plotters.
Visa mig en plotter som kan visa vindstyrka, fördelaktig vinkel mot nästa waypoint eller märke. Startlinjenedräkning med avstånd och fördelaktig sida osv. Hjälpa mig att plotta verkliga polarplots för min båt, visa historik, och förstås visa all ev data via nemea från andra instrument. Allt detta oavsett var du befinner dig ombord.
Som dessutom kan användas att kolla mail, visa senaste väderrapporten och svara i telefon med.
Djävlar vad dyr den skulle vara!
Men allt detta kan jag alltså redan tom på min lilla iPhone.
Men trots att den är rent funktionstekniskt överlägsna de flesta plotters så har den fortfarande nackdelar i otillräckliga navigationsprogram.
Det är alltså vad jag var intersserad av i just detta fallet.
En dedicerad plotter ger mig några få visserligen väldigt bra fördelar men jag kan inte få det jag kan få på en smartphone/padda utan att ta det stora steget upp till expedition på en dedicerad pc. Det är också en rätt dyr lösning...
Dessutom ipads används idag som display repeater ombord på MÅNGA seriösa kappseglare. Nej de ÄR inte utvecklade för användning på sjön, men de har den funktionalitet som efterfrågas av många till rätt pris.
Iphonen är en grym liten display som man kan kolla på när man sitter på railen till skillnad från den fast monterade plottern.
Vattentät blir den enkelt med någon av alla vattenskydd som finns.
Det finns inget tekniskt skäl till att en plotter är tekniskt bättre förutom dess fysiska tålighet.
Funktionaliteten i en padda/smartphone ger nya möjligheter och fördelar som helt enkelt inte finns i vanliga plotters.
Visa mig en plotter som kan visa vindstyrka, fördelaktig vinkel mot nästa waypoint eller märke. Startlinjenedräkning med avstånd och fördelaktig sida osv. Hjälpa mig att plotta verkliga polarplots för min båt, visa historik, och förstås visa all ev data via nemea från andra instrument. Allt detta oavsett var du befinner dig ombord.
Som dessutom kan användas att kolla mail, visa senaste väderrapporten och svara i telefon med.
Djävlar vad dyr den skulle vara!
Men allt detta kan jag alltså redan tom på min lilla iPhone.
Men trots att den är rent funktionstekniskt överlägsna de flesta plotters så har den fortfarande nackdelar i otillräckliga navigationsprogram.
Det är alltså vad jag var intersserad av i just detta fallet.
En dedicerad plotter ger mig några få visserligen väldigt bra fördelar men jag kan inte få det jag kan få på en smartphone/padda utan att ta det stora steget upp till expedition på en dedicerad pc. Det är också en rätt dyr lösning...
Nu frågade du vad som har "hög säkerhet OCH funktionalitet" och då blir svaret en dedicerad plotter
Försök själv navigera i 2 timmar i mörker ösregn och överbrytande sjö med en iphpone ( den tid
det tar att lirka sig igenom göteborgs skärgård på väg mot hamn) Batteriet tar slut om nu inte
iphonen dör av vatten.
Att det finns iphone appar som har utmärkta egenskaper för segeltävlingar tvivlar jag inte på,
även om jag tror android kommer att ta marknaden. Men som "navigator" för allmänt bruk - nej.
Försök själv navigera i 2 timmar i mörker ösregn och överbrytande sjö med en iphpone ( den tid
det tar att lirka sig igenom göteborgs skärgård på väg mot hamn) Batteriet tar slut om nu inte
iphonen dör av vatten.
Att det finns iphone appar som har utmärkta egenskaper för segeltävlingar tvivlar jag inte på,
även om jag tror android kommer att ta marknaden. Men som "navigator" för allmänt bruk - nej.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Kan bara hålla med. Dedikerade plotters är barockt dyra, jämfört med appar, men är byggda för att tåla marin miljö.Nu frågade du vad som har "hög säkerhet OCH funktionalitet" och då blir svaret en dedicerad plotter
/Anders G
Först papperskort, sedan en redig plotter alltså. Efter det kan du fundera på olika bling är väl budskapet.
Det du frågar efter i inlägget rör navigering. De skäl du sedan anför mot plotter har med fart, trim och vindvinklar att göra... lätt förvirrande?
Som svar på din fråga har jag endast provat OziExplorer med BSB -kort och Navionics i iPhone. Utzoomningen är inte bra i någon av dem. I BSB-kort ligger all info kvar som gör det plottrigt. I Navionics försvinner saker... så även i plottern faktiskt med Navionicskort. Detta kanske förklarar en del av dessa plotterassisterade olyckor?
Min lösning på detta är, inte helt oväntat, en plotter. Men jag delar skärmen mitt itu där den ena är inzoomad och den andra utzoomad - problemet löst. Vill jag ha ordentlig översikt är det alltid papperskort som gäller.
Språkpolisen säger: Den anglofierade halvesyren "ruggad" är blä. Det svenska ordet väderskyddad duger utmärkt :)
Det du frågar efter i inlägget rör navigering. De skäl du sedan anför mot plotter har med fart, trim och vindvinklar att göra... lätt förvirrande?
Som svar på din fråga har jag endast provat OziExplorer med BSB -kort och Navionics i iPhone. Utzoomningen är inte bra i någon av dem. I BSB-kort ligger all info kvar som gör det plottrigt. I Navionics försvinner saker... så även i plottern faktiskt med Navionicskort. Detta kanske förklarar en del av dessa plotterassisterade olyckor?
Min lösning på detta är, inte helt oväntat, en plotter. Men jag delar skärmen mitt itu där den ena är inzoomad och den andra utzoomad - problemet löst. Vill jag ha ordentlig översikt är det alltid papperskort som gäller.
Språkpolisen säger: Den anglofierade halvesyren "ruggad" är blä. Det svenska ordet väderskyddad duger utmärkt :)
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Det är jag ju, eftersom jag tittar på vad GPS:en i telefonen visar och sedan på mina papperssjökort. (I vissa lägen kan man ge mycket för att få en tillförlitlig fix, även i kända vatten).ErikG skrev:Och när du tar upp smartphonen som tydligtvis är din backup så är det väl bättre om du kan känna dig trygg i att den visar rätt info?
När det gäller yrkesnavigation tillåts numera två oberoende elektroniska system, men då handlar det om godkända grejor (läskigt dyra). Den som har en enkel GPS som kan visa position (och vanligen mycket mer) kan alltid reda ut sin position, hur man än "slarvat" med besticket pga bekväm elektronisk navigation. Där kan man sannolikt lita även på sin telefon till just detta.
Jag håller med om att var och en får avgöra om de svagheter man hittar i programvaran är acceptabla, men där är ju varnad väpnad, som man säger.
När det gäller ordet ruggad, så blir vädertålig litet tunt, när detta anglofierade uttryck också betyder stöttålig, stabil och hållbar. Men de flesta telefoner är heller inte ens väderskyddade, så vi skall väl inte bli ovänner om detta.
Jag har flera GPS:er ombord, en i navigatorn som om plottern dör kan avläsas på radiodisplayen, en GPS12 som fungerar, en i AIS:en, som inte kan avläsas utan PC. Här är faktiskt telefonens GPS en enkel möjlighet, bara man har sjökort. Sedan får man köra vidare på gammalt sätt, men det kan ju de flesta (väl?).
PS: Det jag försöker säga är väl egentligen att man bör ta till sig alla möjligheter, och är det en iphone med någon mer eller mindre skum programvara man har, så är det ju inte så dåligt, jämfört med ett för gammalt sjökort, en vag ljusglimt på himlen som gäller för solen, 300 meters sikt, en klocka som inte går riktigt rätt och en kompass som har deviation, men ingen vet riktigt hur mycket...
Ge mig en iphone i det läget, och jag hugger den direkt...
Anders S
- tompelompe
- Silvermedlem
Jag har i alla år enbart navigerat med hjälp av sjökort, gradskiva och kompass och det har gått bra hittills. I år har jag plockat med mig dotterns iPad och installerat Seapilot och tycker det är ett makalöst bra hjälpmedel. Kollar i och för sig hela tiden att paddan stämmer överens med kortet. Möjligheten att lägga in waypoints på paddan innan avfärd gjorde att vi utan problem kunde gå hemåt från Grönskär i stockholmsskärgård i dimma. Vattentät är den oxå med hjälp av ett skal och batteritiden räcker gott och väl för mig och de turer på 4-6 timmar jag företar mig. Behöver den laddas eller det är för mycket sol så lägger jag den bara på en soffa i salongen, lite lätt vinklad på en dyna så kan jag se den bra genom en ruta i skottet ut till sittbrunnen.
Vi, eller rättare sagt tanten, vill gärna ha något i sin Iphone men hittills har vi inte hittat något helt vettigt.
Jag har kört MaxSea på pc i ett par år och det funkar utmärkt och har ännu ingen riktig konkurrens från smartphones.
Visst kan man köra ut det på en platta om man vill och tankarna har funnits men så här långt har det gått bra att ha pc.n på armen i nedgångsluckan.
Vi kör mest shorthand/solo och det blir inte alltid så mycket tid att köra navprogram under gång ändå
Den här typ av "prestandafrågår" kan vara lite svårare att få ett tillfredsställande svar på i det här forumet då de flesta här cruisar mest...
Jag har kört MaxSea på pc i ett par år och det funkar utmärkt och har ännu ingen riktig konkurrens från smartphones.
Visst kan man köra ut det på en platta om man vill och tankarna har funnits men så här långt har det gått bra att ha pc.n på armen i nedgångsluckan.
Vi kör mest shorthand/solo och det blir inte alltid så mycket tid att köra navprogram under gång ändå
Den här typ av "prestandafrågår" kan vara lite svårare att få ett tillfredsställande svar på i det här forumet då de flesta här cruisar mest...