Svart kylvatten
-
Moogmannen
- Guldmedlem
Svart kylvatten
Har ganska nyligen köpt en gammal båt med Yanmar Ys12. Idag bytte jag bränslefilter, luftade och skulle sedan testköra motorn med kylhjälp av några hinkar vatten. Fint så, den startade direkt. Snart märker jag att jag inte lyckas sänka motorvarvet och följdaktligen inte heller stänga av motorn. Jag ser vattnet ta slut i sista hinken. Panik. Men sen inser jag att vajern till gasreglagen inte sitter fast ordentligt och lyckas stänga av. Jag har inte så mycket erfarenhet av inombordare och borde väl ha förstått direkt vad som var fel, men men. För att komma till saken: Jag gick ner från båten och märkte att kylvattnet som gått ut var väldigt oljigt/sotigt. Är det normalt eller skall jag bli orolig?
Re: Svart kylvatten
Hej,
Det kan ju hända att motorn var vinterkonserverad med glykol i kylsystemet, och att det var den glykolen som du sköljde ut när du startade motorn. Jag tror inte att du skall dra några slutsatser innan du kört motorn lite mer. Avgaserna kommer också ut genom kylvattnet och de är ju ganska svarta med...
Detta skrivet av någon som håller sig till utombordare...
Det kan ju hända att motorn var vinterkonserverad med glykol i kylsystemet, och att det var den glykolen som du sköljde ut när du startade motorn. Jag tror inte att du skall dra några slutsatser innan du kört motorn lite mer. Avgaserna kommer också ut genom kylvattnet och de är ju ganska svarta med...
Detta skrivet av någon som håller sig till utombordare...
X-342 SWE 18 "Kexet"
Det är nog inte så oroande. Du har alltså startat en kall diesel och kört den på, som det verkar, högt varvtal och mycket bränsle. Kör man så sotar en diesel ordentligt en liten stund (fet blandning) så det är normalt med oljigt/sotigt kylvatten. Är sedan kylkanalerna glykolade eller (ännu mer oljigt) spolade med kylmantelskydd (konserveringsolja för kylsystemet) så...
Anders S
-
Moogmannen
- Guldmedlem
Pust...Jo den var konserverad.