Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
bosseh
- Diamantmedlem
fribbe skrev:
Men gäller inte det endast när batterierna är näst intill fulladdade?
Är de bara en aning urladdade så kommer ju hela laddströmmen sväljas och då existerar väl ingen överspänning som MPPT-tekniken kan jobba med?
Nej, "överspänningen" gör att man helt enkelt får ut mer ström än vad panelen ger. Har man en MaxPower kan man med en tångamperemeter enkelt se att så verkligen är fallet, mät strömmen före och efter regulatorn!
delta160 skrev:En solcellspanel består av seriekopplade celler, skuggar du halva panelen så har du bara 17/2 = 8.5 V
vilket inte räcker till att ladda batteriet alls.
En moderna regulatorn suger i sig denna spänning
och omvandlar den till ~14 volt visserligen halveras strömstyrkan, men batteriet laddas om än sakta.
Tyvärr inte. MPPT regulatorn kan inte höja spänningen. Det finns speciella regulatorer med step-up funktion men dessa är betydligt dyrare.
-
fribbe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Hmm, det låter ju onekligen praktiskt.
Men det innebär alltså att spänningen över själva panelen, före MaxPowern, kommer ligga på uppåt 17 V en solig dag även om batterierna är hungriga?
Jag ifrågasätter inte men jag är nyfiken och vill veta hur saker fungerar:)
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970
-
bosseh
- Diamantmedlem
fribbe skrev:Hmm, det låter ju onekligen praktiskt.
Men det innebär alltså att spänningen över själva panelen, före MaxPowern, kommer ligga på uppåt 17 V en solig dag även om batterierna är hungriga?
Japp.
-
fribbe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Jag har nu hittat, och beställt, ett annat alternativ.
http://www.blocket.se/stockholm/Flexibl ... ?ca=11&w=1
Den här killen har personlig kontakt med fabriken som tillverkar panelerna och jag kunde beställa en panel med mina mått utan problem. 39*70 cm/30W blev det för min del utan extra påslag på priset om 2000 kr. Dessutom ingår en MPPT-regulator i det priset!
Säljaren har testat dessa paneler och regulatorer åt Eurolabs och hävdar att det är bra grejor.
Panelen är under tillverkning nu så det ska bli spännande att se hur den verkar men för det priset är jag beredd att testa iaf!
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970